Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, June 17, 2013

Daging Sekilo Bawang Sekilo




Assalamualaikum.
Agak unik nama resepi ni kan...Daging Sekilo Bawang Sekilo...tapi rasanya....sangatttt2 sedapppp.....nak memasak pun agak ringkas....main potong2 jerk...lepas tu tumis dan masak hingga daging lembut....satu kelainan untuk mencuba resepi berasaskan daging...Mas masak guna pemanggang ajaib...jadi tak lama sangat masa tuk masak daging ni supaya lembut....TQ banyak2 pada kak Salamie ...katanya resepi dari kawannya...nostalgia masa alam persekolan kak salami....sharing is caring.. TQ sekali yerk kak....Mas share resepi ni diblog Mas pulak...sila2 la mencuba buat yg berminat..

Bawang Sekilo Daging Sekilo
Sumber : Imelda Shahriah Ishak
Olahan : Amie's Little Kitchen - Kak Salamie

Bahan :
1 kg daging - potong kecil-kecil
500ml  santan cair
250ml santan pekat
5 ulas bawang putih - pecahkan dan cincang
1 kg bawang besar - potong kasar-kasar
15 biji lada merah - potong nipis-nipis
3cm halia - tumbuk
5 cm kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
garam & gula / perasa pilihan
minyak
1 sudu teh pati asam jawa - pilihan (kali ini Amie cuba tambahkan asam jawa)

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih, halia, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga wangi.
2. Masukkan lada merah dan terus kacau hingga layu.
3. Masukkan daging dan bawang. Biarkan hingga layu.
4. Gunakan api besar supaya bawang dan lada segera hancur.
5. Kemudian masukkan 500ml santan cair dan perlahankan api. Tutup kuali.
6. Setelah kuah hampir kering dan bawang serta lada menjadi hancur, masukkan pula santan pekat serta garam dan gula / perasa pilihan serta pati asam jawa. Gunakan api perlahan.
7. Kacau selalu supaya sebati dan tutup api setelah terbit minyak
8. Daging sekilo bawang sekilo siap untuk dihidangkan dan enak dimakan bersama nasi himpit.

Biasanya Amie mengambil masa selama 2 jam untuk memasak Daging Sekilo Bawang Sekilo tidak termasuk waktu menyediakan bahan.


Nota :
Jika dilihat dalam gambar di atas, warna merah itu ialah hirisan cili merah. Cili merah tidak perlu dikisar tetapi hanya dihiris. Begitu juga dengan bawang besar. Walaupun kuantitinya banyak iaitu 1 kg, tetapi hanya perlu dipotong atau dihiris kasar sahaja. 
Proses memasak selama 2 jam dengan api perlahan dapat menghancurkan kedua-dua bahan hirisan tadi. Kuantiti sebenar hasil Daging Sekilo Bawang Sekilo (daging dan bawang 1 kilo) setelah dimasak, boleh dilihat dalam mangkuk di atas.



20 comments:

  1. Massss....sedapnya makan dgn nasi panas2 kan... terlior sudah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak gee....
      betul tu....memang sedappp...tak payah lauk lain dah

      Delete
  2. unik nama menu tu kak...guna bawang sekilo..wow! nanti sy dtg umah akak, akak masak menu ni ek, sb umah sy tak da stock bawang sekilo...hehehehehehehe ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kikikikiki...meh la nurul...
      tapi bagitahu awal...klu tak..akak jamu sekut jerk nti....he3
      akak sukabeli bawang kat Tesco...murahhh loo

      Delete
  3. Kesian juga nama resepi ni kan Mas... main hentam je kakak bubuh nama sebab tak tahu nak bubuh nama apa, kakak selalu buat untuk raya boleh cicah dengan lemang ke, nasi himpit ke, buras ke, kawan2 suka makan tapi tak rajin nak buat bila tengok resepinya guna bahan bawang 1 kilo!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak...sesuai sangat sbb memang guna byk bawang...
      seriusss sedapp sangat...tak puas makan....
      nak buat lagi nnti....TQVM kak perkongsian resepinya...
      terbaekkkk

      Delete
  4. sedapnye kak mas..nenek zila suka jgk buat gini..tapi kita panggil sambal goreng..sedap kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedapp zila...
      nak masak pun senang...potong dan terus masak...

      Delete
  5. assalam, yang 7 biji bawang putih ditumbuk tu, adakah 7 labu (tanpa dipecah) bawang putih tu atau 7 ulas (pecahan kecil)?

    terima kasih ya.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam..
      tadi kat fb , kak salimi dah betulkan balik resepinya...
      mas pun dah edit balik..
      guna 5 ulas bawang putih jerk....

      Delete
  6. Salam kak Mas,
    :) Apa khabar kak? Terpanggil bila membaca daging sekilo. Banyak juga kan? Mata sempat merah bila kopek bawang besar sekilo. hehe.. tapi kalu kopek dalam bekas berisi air, sekejap je. Terbayang rasanya seperti yg kak Mas ceritakan. Pasti sedap!
    Hum, bila agaknya kami nak beli kuali ajaib, dah intai haritu. Kak Mas guna yg kecik atau G2? Kalu yg kecil sikit boleh masak yg ada kuah camni tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam salam...
      alhamdulilah sihat..
      akak klu masak..memang suka letak byk bawang...jadi tak de masalah sangat ngopek bwg tu...he3
      akak guna pemanggang ajaib yg gmbr ikan tu..memang tak dlm sangat..jadi akak tambah air sikit2...kena kacau selalu...tapi berbaloi sbb cepat empuk daging tu...

      Delete
  7. Assalam mas, memang sedap DSBS ni, guna bawang byk tapi simple je nak buatnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedapppkan kak...
      nak repeat buat lagi ni...he3

      Delete
  8. Assalam mas, kebetulan akak pun masak lauk ni hari ni..
    memang sedap..bau dia macam kat kampung gitu..bila time raya ..heheh
    bawang yang banyak tulah yang buat lauk ni manis dengan
    daging yang meresap gitu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam kak....
      mas pulak masak semlm kak..
      terasa2 lagi kesedapan daging tu....he3

      Delete
  9. mas... sedapnyaaa
    kalau dapat makan dengan nasi panas atau nasi impit mmg ngammm ooo

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Mas...
    Lamanya tak jenjalan dan tinggal komen kat sini....tumpang lalu ya...tajuk menu menarik...hasilnya mesti sedap kan....akak kalau resepi yg senang2 ni cukup suka...masuk list dulu....nanti nak cuba gak....:)

    ReplyDelete
  11. Salam kak mas....mcm best je resepi nie..bleh simpan tuk menu bulan puasa nanti

    ReplyDelete
  12. Salam kak mas....mcm best je resepi nie..bleh simpan tuk menu bulan puasa nanti

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...