Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, April 17, 2013

Kuih Sagu @ Bronok




Assalamualaikum.
Kuih yang tak jemu2 dinikmati sepanjang zaman..memang dari kecik Mas suka kuih sagu ni....banyak nostalgia tentang kuih ni...sekarang anak2 Mas pun ikut sama...jadi kalau buat...memang tak pikir banyak kali sebab ada yang nak join makan sekali....
Untuk dapatkan sagu yang cantik jernih, Mas akan kukus lepas masak sagu tu...alhamdulillah...memang menjadi elok dengan cara ni..jadi Mas sharekan lagi resepinya yerk...


Kuih Sagu @ Bronok 
Resepi : MasDuniaku


Bahan :
1 cawan sagu biji kecil
2 cawan air
3/4 gula pasir - kalau nak manis lagi boleh tambah
sedikit pati sirap
1 helai daun pandan - untuk mewangikan kuih tu


Untuk salut
kelapa parut - agak 2 
sedikit garam - digaul sebati dengan kelapa parut


Cara membuatnya :
Rendam sagu hingga kembang.
Panaskan air, masukkan pati sirap, daun pandan dan gula, biar mendidih .
Toskan sagu tu dan masukkan sagu kedalam air yang mendidih tu, kacau hingga sagu menjadi agak 2 pekat dengan api sederhana, kalau masih ada biji 2 putih, tak pe, biarkan. 
Tuang sagu kedalam loyang atau acuan kecik yang telah disapu dengan sedikit minyak, kukus selama 20 minit dengan api sederhana atau sehingga biji 2 putih sagu tu hilang.
Apabila sejuk, keluarkan dari acuan, kalau dari loyang potong ikut saiz yang dikehendaki dan salutkan dengan kelapa parut yang telah digaul dengan sedikit garam.
Jeng..jeng..boleh dimakan





Order2 yang lalu  ... TQVM



Snow Cheese Cake




Rainbow Cake




Red Velved Cupcake




Kek Puding Karamel




Untuk yang berminat, sila cont Mas 0134242505



10 comments:

  1. saya pun suka makan kuih sagu...
    anak2 pun dah pandai makan.. sebenarnya diorang tak suka kuih lembik2 ni.. tapi we call kuih telor katak.. hehehe.. at first anak dengar nama kuih ni, terus dia tak nak makan.. sbb dia kata telor katak pun mama wat kuih.. sebenarnya panggilan je pun... waktu saya kecil2 dulu.. nampak kuih ni sebijik cam telor katak dlm air.. tapi skrg dia dah tau saya guna sagu.. so dia kata kenapa mama tak bagi tau dulu yg kuih ni sedap.. errkkkk..!

    ReplyDelete
  2. Sedapnyer kuih nih,lma dah xwat,last wat bln posa aritu,suka ler kuih2 yg de sagu,talam ke,sagu gula melaka ke,best2..
    Suka la sy tgk kek rainbow kak mas deko,mmg kms sgt..

    ReplyDelete
  3. dari satu hari ke satu hari nak buat kuih nie.....sampai sekarang x terbuat2 jugak!......

    ReplyDelete
  4. Mmg kuih syahdu ni mas...k.chah boleh abihkan setengah loyang kalu kena ngan kelapa muda yg baekkk punya....hehehe...
    Best tgk order2 tu sumer...moga lps ni lebih maju...leh bukak bakeri....;)

    ReplyDelete
  5. akak bawakan urap ajer nie mas..tukar dengan sagu bronok nie..akak pun lama tak buat
    nak selongkar peti harta karun,kut ada belen2 sagu hihihihi...

    ReplyDelete
  6. mmng sedap sago bronok ni, terasa nyaman je lalu kat tekak...nak2 di makan sejuk..mmng best..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...