Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, August 3, 2012

Agar2 Santan Gula Merah




Assalamualaikum.
Dessert untuk juadah berbuka 2 hari lepas, Mas buat Agar2 Santan Gula Merah. Bila tengok Izahdaut buat hari tu, terus jadi teringin, jadi Mas terus buat, kebetulan bahan2 memang dah ada.....sedikit kelainan dari Agar2 Pandan Bersantan sebab rasa gula merah tu.....memang sedappp...


Agar2 Santan Gula Merah
Resepi : Kak Watie
Sumber : Kak Jun dan Izahdaut 

Bahan :
10gm agar2 *izah guna agar2 serbuk
1/2 cwn gula merah
1/4 cwn gula putih
 1150ml air
120 ml air + 1 paket santan serbuk 
1 biji telur - pukul ngan santan tadi
secubit garam
1 helai daun pandan

Cara :
Masak air dengan gula dan daun pandan hingga mendidih dan kemudian tapis.
Masukkan agar2 dan masak lagi hingga semua adunan larut. 
Kecilkan api, tuang campuran santan, garam dan kacau hingga mendidih. 
Kemudian masukkan kedalam acuan dan sejukkan.


10 comments:

  1. morning kak mass!!!! ni antara agar-agar yg x pernah tun buat! biasa makan kalau ada kenduri kat kampung. hihi

    ReplyDelete
  2. Akk suka agar2 ni tp tak pernah jd bila buat, kesian akk kan?
    Mas....nnti akk nk cuba rendang tok mas tu, akk copy tau.

    ReplyDelete
  3. Assalam mas, agar2 santan ada kesukaan akk i, tapi nak buat utk mkn sendiri x rajin pula, anak2 kat ramah x suka jenis aga2 ni, terliur sangat ni bila tgk tang kepala santan tu tinggi je, kaler pun cantik

    ReplyDelete
  4. sedap agar2 ni .. favorite ain gak ni mas

    ReplyDelete
  5. Rasa nak telan aje agar2 ni Mas...uish besnya tekak lepas tu...hehehe!

    Mas sihat? how is the bb? :)

    ReplyDelete
  6. suka sangat agar2 ni tapi nak buat malas....

    ReplyDelete
  7. Assalam kak mas,adeiii sy pon cam tun,xpernh wat agar2 nih,selalu mak jer duk wat versi pndan n gula merah nih..tingin gak nk wat,tapi takut lapisan tuh xmnjadi n bercampo,hihi..

    ReplyDelete
  8. salam mas, mummy pon gemar makan agar agar ni, if kat SG kita pangil agar agar gudel.... memang sedap.... but ta tahu buat..... ni dah ade recipe boleh lah mummy cuba TQ mas... nak cuba lah.....;-)D

    ReplyDelete
  9. Nice blog :)
    salam kenal sobat :)
    di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...