Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, July 26, 2012

Agar2 Merah @ Sirap





Assalamualaikum.
Dessert yang penuh dengan nostalgia....teringat zaman budak2 dulu....kalau sebut agar2....terbayang hanya agar2 merah @ sirap ni....memang tak de agar2 macam sekarang ni yang pelbagai jenis, warna dan rasa......dulu, dapat makan Agar2 Merah @ Sirap ni pun selalunya bila hari raya, jamuan atau kenduri ....rasa sirap tu memang tetap dihati dari kecik sampai sekarang...Ain ngan Daniel pun suka agar2 ni...apa lagi bila dah disejukkan...nyamann jerk masuk mulut...
Untuk kali ni, Mas sajer guna bekas comei bunga rose ni...hadiah dari seorang teman blogger...rasa tak sabar2 nak rasmi bila tengok bekas ni...jadi masa Mas buat agar2 merah @ sirap, teringat bekas rose ni...apa lagi...terhasillah Agar2 Merah @ Sirap bentuk bunga rose yang comeii nie...teruja Ain ngan Daniel nengoknya. Kalau untuk jamuan, boleh juga buat Agar2 Merah @ Sirap bentuk gini....memang menarik minat anak2 dengan bentuknya yang comei selain warnanya yang menarik.
Walaupun membuatnya simple, Mas letakkan juga resepinya untuk dirujuk, kadang2 bahan2 dah tahu, sukatannya pulak yang meragukan kan....jadi boleh guna sukatan resepi ni, Mas copy dari Majalah Rasa keluaran Oktober 2008.


Agar2 Merah @ Sirap
Resepi : Mas copy resepi dr Majalah Rasa keluaran Oktober 2008
Sumber : MasDuniaku


Bahan :

25 g agar-agar bertali - dalam peket panjang
125 ml pati sirap
240 gm gula @ ikut manis
1.25 liter air
1 helai daun pandan
sedikit pewarna merah jika perlu





Cara membuatnya :

Satukan agar2 bertali dgn air dan masak hingga agar2 hancur.
Kemudian masukkan gula secukup manis dan kacau hingga adunan larut dan sebati.
Masukkan pati sirap dan daun pandan. 
Biarkan hingga mendidih.
Tapis dan tuang ke dalam loyang @ bekas agar2 yang disukai.
Sejukkan dan masukkan dalam peti sejuk.
Potong dengan pisau bersegi jika guna loyang @ keluarkan dari bekas agar2 dan boleh dihidangkan. 
Sedap dimakan sejuk2 dari peti ais....

Nota : 
Bekas agar2 tu dibasahkan dulu, baru tuang agar2 supaya senang nak keluarkan dari bekas nanti .




12 comments:

  1. Masssss...!apa nii tayang agar2 pepagi bute ni...saja je ko cari pasal kan..hahaha..meh aku nak sekeh sket!
    Tapi memang nostalgia je agar2 gini mas..ko tau iklan sumi jeli manis,sumi jeli manis!aa,zaman gitu laa nostalgianya agar2 ni dimakan.hehehe

    ReplyDelete
  2. alahaii kiutnyer agar2 mu mas... simpan kan... danial akak suker beno agar2 nih.. mak dier mmg mls nak buat.. hahahaa....

    nantu buat apa? makan eh? kekekekeke

    ReplyDelete
  3. To HaSue,

    hahahaha...
    ko ngaku jerk la terliur nengok agar2 aku ni...
    memang dessert kita masa bebudak kan.....
    klu sumi tu...
    mak aku sampai sekarang rajin beli...
    tuk cucu pulak katanya..

    ReplyDelete
  4. To Kak Hana,

    akak...daniel mas pun suka sangat kak..
    agaknya org yg nama sama, selera pun sama akan...he3
    mas sajerk buat comei2 gini....
    lagi la ain ngan daniel suka...

    menantu akak tngh tido..baru lepas menyusu....

    ReplyDelete
  5. walaupun ia agar2 sirap yg biasa kita buat dah dibentuk gini lagi berselera nak makan......

    ReplyDelete
  6. cantiikk!~ mesti cumel jer tu mas agar2 ni,secumel mouldnye tu :)... seketul2 masuk mulut eh... mmg sedap agar2 sirap ni kan..teringat msa kecik..mmg la nostalgia..time kenduri kendara mesti buat, tok2 wat dlm loyang n potong2 pat segi..bes mkn sejuk2..hehe :)

    ReplyDelete
  7. Memang Mas , agar-agar yang penuh nostalgia. Kalau dulu-dulu , mak kita buat bubuh pewarna je. Bukan macam sekarang agar-agar banyak dah dimodenkan. Teringat dulu emak akak letak pewarna serbuk dalam botol plastik kecik mengikut warna dalamnya.Yang pentingnya anak-anak akak pun suka agar-agar warna merah ni.....senang kerja.

    ReplyDelete
  8. Akak...best tgk kek coklat cheese tuh..ct nk buat tp cuma 2 org je kat umah ni..aduhsss kempunan lah nk merasa..

    ReplyDelete
  9. Pada Love, inilah agar2 yang paaaaling Love suka! Ori gitu :)

    Nak ambik few ketuls dear!

    ReplyDelete
  10. kiut nye...senang masuk mulot..eheee..

    ReplyDelete
  11. betul2 nostalgia agar2 ni..klu kat klate dikenali sebagai agar2 singgang..kalau kat umah kenduri mmg wajib ada tp skg xde dah..nak mkn kna bt sndiri ^^

    ReplyDelete
  12. Mas, evegreen agar2 ni... anak2 akak pon suke sgt... ehehhe...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...