Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, May 3, 2012

Kuih Tepung Bungkus



Assalamualaikum.
 Satu lagi kuih lama yang menjadi kegemaran sepanjang zaman...suka sangat ngan Kuih Tepung Bungkus dari kecil sampai sekarang...klu dulu arwah tok selalu buatkan  bila Mas balik kampung....sememangnya rindukan airtangan arwah...Al fatihah untuk arwah...
Alhamdulillah, sekarang dah pandai buat sendiri...kuih2 tradisi ni sebetulnya simple dan senang dibuat...antara rajin atau tidak jerk...mungkin terasa remeh sedikit sebab  menggunakan daun pisang contohnya...tapi aroma daun pisang tu yang membangkitkan kesedapan menikmati Kuih Tepung Bungkus nie...
Kali ni Mas try resepi dari princessharyati@myResepi.com, rupanya resepinya lebih kurang sama macam yang Mas buat dulu DISINI. Cuma kali ni tepungnya agak lembikk sikit...he3..rasanya, tetap sedappp...
Kuih Tepung Bungkus ni Mas buat ahad lepas, masa adik ipar datang bertandang, jadi dah abiss yerk...layan gambar jerk lah...he3


Kuih Tepung Bungkus
Resepi : princessharyati@myResepi.com


Bahan :
1 cawan tepung beras 
2 cawan santan 
sedikit garam
daun pisang - untuk membalut


Bahan2 inti :
1/2 biji kelapa parut
1/2 cawan gula merah
1 sudu besar gula
1 helai daun pandan




Cara membuat :
Layurkan daun pisang diatas api dan potong anggaran yang diperlukan. Lap daun pisang bersih2.
Satukan semua bahan inti dan gaul rata. Kemudian kacau atas api perlahan hingga kering. Sejukkan kemudian bulat2kan inti kelapa tu.
Bancuh @ sebatikan tepung beras dengan santan. Masak dengan api perlahan hingga naik wap dan nampak agak pekat.
Letakkan 2 sudu besar bancuhan tepung diatas daun pisang. Kemudian letakkan inti yang telah dibulat2kan.
Tutup daun pisang dan lipat kedua2 hujung daun dan kukus selama 15 minit.




21 comments:

  1. emm kuih tradisional menjadi feberat saya selamanya,,sedapnya...tengok intinya..

    ReplyDelete
  2. salam mas..apa khabar? bila baby mas nak kuar? bestnya nak dpt baby..

    Mas..akak suka kuih ni..sedap sgt kuih ni..tapi kalau beli tu selalu mengecewakan sebab yang putih tu kurang lemak..nak buat sendiri tak sempat..kalau dok dekat umah mas leh tempah :)

    ReplyDelete
  3. asslm kak Mas...sedap tgk kuih tu...fav abah QH kuih ni tau...bleh la simpan resepi ni...kalau abah dtg ke umah bleh la buatkan kuih ni utk dia....

    ReplyDelete
  4. mas beza ngan mil aku buat, inti tu ada slut tepung pulut. sedaaaappp nyer. aku mmg suke yg mcm tu. bila slut tu gigit gigit sikit dengan ditambah lemak santn n tepung beras kat luar tu kan.. pperrggggg best gilesss

    ReplyDelete
  5. Salam kak mas! sedap3!! alamakkkk inti dia tu paling best, cantek betul kalerr, kita mmg jeles betul kalau tgk inti kelapa org lain gelap2 gituuu :D

    ReplyDelete
  6. sedapp!!!! tun kalau balik KB je br jumpa tepung bungkus ni.. mak sedara tun meniaga kuih pagi2. mmg sedap sgt! kalau kiteorg balik, mmg habis kat anak2 sedara je la kuih dia. hihi

    ReplyDelete
  7. salam sdp kuih ni lembut aje tepung nya...inti kelapa manis ...bulan posa arwah atuk suka mkn kuih ni...akk pun suka...lama x mkn kuih2 lama cam ni

    ReplyDelete
  8. Feberet k.chah ni!! Tp versi k.chah inti tu balut dulu ngan tpg pulut, so bila gigit tu rasa lemak2 kenyal...huiii terbaik!

    ReplyDelete
  9. Uit..akak suka kuih ni. Jarang nampak. Paling best makan time tgh hujan cam hari ni..seksa akak masss!

    ReplyDelete
  10. ayu mmg tengah cari kuih tradisional bt jamuan esok pagi.
    yes...
    thanks mas syer resepi

    ReplyDelete
  11. salam mas, npk sedap...akk tk pernah mkn huhu..karang buat tk ada org nk mkn,kang akk sensorang jer nk abiskn...apa kata hulur seketul bgi akk rasa hehehe...zila66

    ReplyDelete
  12. dah lama akak tak makan tepung bungkus ni sbb mlaas nak buat lagipun tkde permintaan oleh anak2 kalau tukang masak nak makan kena tunggu balik kedah hahaha

    ReplyDelete
  13. Assallamualaikum Mas..

    Rajin adik akak sorang ni buat kuih muih.. Rasa akak ni dah kali ke 2 akak nampak mas buat kuih tepung bungkus ni.. Sedapnyerrrr... Akak tang nak kena cari daun pisang tu yg malas tu Mas.. Teringinnya nak buat dan makan...

    ReplyDelete
  14. kuih2 mcm ni akak suka sangat...adoyaiiiii buat akak terliur je...

    ReplyDelete
  15. Dah lama dah teringin nak buat kue ni sejak nampak kat rumah chah lama dulu tapi sampai sekarang tak buat-buat.

    ReplyDelete
  16. Mas..kalau yg namanya kuih yg ada inti kelapa dan gula melaka memang kesukaan Rahel..sedapnya..tergada i tengok kuih tpg bungkusmu itu..

    ReplyDelete
  17. aslmkum mas.. fav akk jugak ni mas.. suke lemak2 tepung n manis intinya tu.. rajin tul mas ni..

    ReplyDelete
  18. Mas..aku dtg pepagi buta nak ngendeng kuih bungkus ko ni mas... aku suka kejadian yg lembik2 ni..bak aku 2 ketull

    ReplyDelete
  19. rajinnya mas buat tepung bungkus pula..akak pun tak pernah buat lagi ni..pernah mkn jer ..hehe

    ReplyDelete
  20. Salam kenal Mas.
    Kuih feveret saya ni,kalau balik kg selalu suruh mak buatkan.sedap!!!!

    ReplyDelete
  21. akak pun suka makan kuih nie.. cuma akak x perna lg buat sndiri... tgk kuih yg mas buat nie mmg nampak sedap ler mas..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...