Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, April 27, 2012

Puding Kek



Assalamualaikum.
Masa Izahdaut tayang Puding Kek hari tu, terus jadi teringin nak memuding, tapi Mas buat 4 hari lepas tu...kes serbuk agar2 habisss...he3...jadi bila semua bahan dah ada, Mas pun mencuba Puding Kek nie....hmmmm....rasanya nmemang sedappp...suka pulak Daniel ngan Ain makan...satu gabungan yang serasi...terima kasih pada Kak Dayang Jack atas resepinya...Puding Kek Mas nie agak comot bila dipotong.....agaknya tak sejuk betul2 kot....hmmm....orang kalau dah tak sabar2 merasa, gini la...layan jerk...janji puding tu sedappp....

Puding Kek
Resepi : Kak Dayang Jack
Sumber :  Izahdaut

Bahan :
3 cawan air
1 sudu besar serbuk agar-agar (dyg guna Cap Bunga Ros)
3 sudu besar tepung kastard (dibancuh dgn 3 sb air)
1/2 cawan gula pasir ( boleh lebihkan sedikit jika nak lebih manis - bergantung pd kemanisan kek)
3/4 cawan susu cair
1 sk esen vanilla
hirisan kek secukupnya (dipotong kiub @ ikut suka)


Cara membuatnya :
Didihkan air bersama serbuk agar-agar di dalam periuk. Setelah larut masukkan gula dan susu cair. Setelah gula larut, biarkan ia merendidih.
Masukkan bancuhan tepung kastard tadi serta esen vanilla. Kacau hingga pekat.
Sediakan loyang yang sudah dibasahkan dgn air. Tuangkan adunan tadi ke dalamnya. Masukkan/susunkan atau gaulkan perlahan-lahan kek yg sudah dipotong tadi.
Sejukkan sebelum hidang.


***adunan agar2 ini juga sesuai utk puding koktel tetapi sukatan gula perlu ditambah sedikit.




28 comments:

  1. salam Mas hehehmm teringin jugak nak buat..sdp ni buat mkn petang2..kalau ada buat mkn2 pun sesuai sajikan buat tetamu...ada lg ke nak rasa sikit :-)

    ReplyDelete
  2. Mas,
    kot ada lagi leh laa bagi ras
    kot tak dokena laa buat
    cam sedap kan.tapi M ada laa :)))

    ReplyDelete
  3. Comot pun comot laa mas..janji sedap!bak sini..aku bawak pinggan yg ko hadiahkan pagi td nih ha..ko isi penuh2 tau.nampak sedap je tu

    ReplyDelete
  4. salam Kak Mas..tringin jgk nk cuba kek puding ni lepas tgk K.izah tayang ari tu tp brg xckp plak..hmm..nk kna merempit cari barang dulu laa..sebelum tu bak sini 2 3 ketui dulu nak merasa hihii :-)

    ReplyDelete
  5. Salam kak! mintak akak sepotong 2 ya kak :D kalau buat kek2 mcm ni kompem kita sorang yg makan, dulu2 buat pun kena hantar ke jiran atas tp skrg ni jiran atas dah pindah tu yg payah sikit nak buat2 kek mcm nii, kalau dpt sepotong pun jadiklah ehehehe..

    ReplyDelete
  6. peehhhhhhh
    ada kek, ada puding..terbaiklah..
    massss..
    ayu mau

    ReplyDelete
  7. Salam mas...Dalam puding ada kek..terbaikkkk...

    ReplyDelete
  8. As'salam Mas

    k.ct kalau masuk blog siang2 ni jawabnya macam nak tunggu siput tu guna kasut roda kot baru cepat..hahaha. nak lodding blog satu2 punyalah lambat adohaiiii..

    Mas k.ct dah terkenan resipi ni masa izah tayang tu hari, tapi macam mas cakaplah stok agar2 habisss..nanti nak cuba juga tr kasih ya Mas :)

    ReplyDelete
  9. Salam mas...
    amboii2!..dh sampai ke dpr mas gak puding ni eh....hehe..ari tu izah buat, akak kompius lak..ms bl lak akak buat puding ni..bl check balik..a'ahlah resepi dh lama akak tu...hehehe..

    ape2pun mekasih byk2 sudi menerai ye Mas... nk sepotong!! :P

    ReplyDelete
  10. Salam Mas...
    wah cepat nyer dh sampai dapur sini..puding ada kek mesti sedap nie..

    tuh ayam kicap kalau anak mama nmpk mesti suruh buat!!! hitam pekat seh!! yum3x...

    ReplyDelete
  11. mas, nak puding kek 2 ketul... nak buat kek tak ada.. serbuk agar2 banyak jer ni

    ReplyDelete
  12. salam Mas, rajin nye memuding roti nampak sedp je akak pun ingin jugak nk buat tapi budak2 pulak tk suka tunggu ada yg dtg baru nak buat tak sabar rasa nya nak suruh kenkawan dtg kat umah hehee

    ReplyDelete
  13. SAlam.. Mas.. buat tu banyak ke sikit?? kalau banyak nak banyak ler jugak hehehe,,,

    ReplyDelete
  14. alamak takleh jadi ni..dua dua akak comel meletups ni dah peromot..hehehhe

    ReplyDelete
  15. xpe kak mas...even kak mas ckp comot...tetap rs mcm zasss nk terus pg cubee tauu ehhee

    ReplyDelete
  16. xpe kak mas...even kak mas ckp comot...tetap rs mcm zasss nk terus pg cubee tauu ehhee

    ReplyDelete
  17. Wah mas, rajin memuding tu haa..
    Nampak sedap. Terliur akak tengok.

    ReplyDelete
  18. masssss,(sambil tepuk dahi)..akak terlupa resepi dr rumah ijahdaut ni..tadi ada lebihan kek akak pi bagi kat anak2 buah akak pulak...kalau tidak harus sudah kek ni berada dalam perut akak tau...(dah rezeki anak2 tu kan?nak buat camno lai)...
    kena lah tggu ada org murah hati buat door gift..mmg akak simpan cupcake tu dlm esbok...(kes jimat cermat)..hehe

    ReplyDelete
  19. sedapnya tgk puding ni mas...nak buat kena buat kek dulu la yer..tunggu angin rajin buat kek boleh cuba ni:)

    ReplyDelete
  20. salam mas
    sedapnya nengok..colour tue pun cantik..:)

    ReplyDelete
  21. Salam

    Teringin saya nak cuba..
    Saya nak buktikan bahawa budak lelaki pun boleh memasak mcm-2 seperti perempuan.. He..he..

    Setakat ni saya dah cuba berpuluh jugak la resipi..

    Wish me luck... Okey...

    ReplyDelete
  22. aslmkum mas..hari tu nmpk kt dapur Izah.. nampak sedap.. kene tunggu kek lebih2 dulu nampk gayanya.. time cuaca panas mmg sedap dpt mkn yg sejuk2 camni..

    ReplyDelete
  23. Mas..lmbat aku smpai dapo o..kompom akyong da mkn byk ni..ain ngan daniel mkn x mas..hehe...alolo jgn mare guro je...aku pn berkira2 bk wat gak puding ni..tp tunggu mood wat kek mari dl..hehe..seru sket kt aku mas..;-)

    ReplyDelete
  24. dah menular ye puding kek ni..hehehe...kita kena tunggu ada kek baru leh buat...adehhhh!!!

    ReplyDelete
  25. Waw..sedap dan nyaman eh...nak sikit la..hehe..
    Say,nanti singgah dapur Rahel ambik kalender bulan May ye..tq.

    ReplyDelete
  26. Mas, awak pun dah memuding kek yer..hehehe.. Dah masuk bulan 5 hari ni. Lagi sebulan lebih jer lagi kan Mas.. Harap segalanya berjalan lancar yer..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...