Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, April 20, 2012

Nasi Goreng Planta - kesukaan anak2



Assalamualaikum.
Nasi Goreng Planta ni memang menjadi kesukaan Ain ngan Daniel, kadang - kadang sampai Mas pun join makan sekali....nasi goreng yang senang dibuat dan sedappp...tak payah nak sediakan banyak ramuan dan tumbuk bebahan pelbagai...main campak2 jerk dalam kuali...siappppppp........ni gara2 iklan nasi goreng planta kat tv la...ada pulak permintaan, jadi Mas pun buat......memang sedappp.....

Nasi Goreng Planta
Resepi : MasDuniaku

Bahan :
2 cawan nasi
2  sudu besar planta
1 biji telur
1 sudu kecil lada sulah
sedikit garam
1/2 sudu kecil secukup rasa - optional
mix vegs, sosej , isi ayam

Cara memasak :
Panaskan planta sampai cair. 
Masukkan mix vegs, sosej , isi ayam, secukup rasa dan secubit garam secukupnya. Kacau sebentar.
Masukkan telur (x payah pukul), Kacau kejap.
Terus masukkan nasi dan kacau rata2 selama 3 minit.
Taburkan lada sulah dan kacau lagi.
Hidangkan dengan telur goreng jika suka. Sedap dimakan ketika panas.



25 comments:

  1. teringin jugak nak buat nasi goreng planta ni, tapi kadang2 stok nasi pun tarak kat rumah...tergoda juga nengok iklan kat tv tu kan mas!

    ReplyDelete
  2. sedapnyaa..feveret yana & family kat umah ni jgk..suka bau planta yg wangi tuu..:-)

    ReplyDelete
  3. Salam... tak pernah cuba buat nasi goreng macam ni.. selalunya buh aje atas nasi panas... wahh kalau cuba ni mesti anak2 suka... tq muahh

    ReplyDelete
  4. Kalau nasi goreng planta memang sedap,Rahel pun suka buat mcm ni..adeiii..rindu nasi goreng lagi..

    ReplyDelete
  5. sama mas... anak2 aku pun suke. sebab iklan tula.. hehehe.. tapi kalau aku buat nasi goreng tak planta pun semua bahan aku campak2 gak.. kiki.. dasarr kan

    weii jadi cik anon aku hari ni. huhu mcm mimpi jek tau


    izahcomel

    ReplyDelete
  6. Salam kak mas!! akak sihat ka? bb dlm peyut sihat? moga ibu n bb sihat2 selalu ya insyaAllah! nmpk nasi goreng akak ni sedap lah pulak, kita dah 2 hari tak ambik nasi ni kak risau berat mcm dah nak naik jerr nii maklomlah cuti2 itu hari makan tak hengat eheheh..

    ReplyDelete
  7. Mas,

    akak pun rajin gak dulu buat nasi camgini..senang jerkan..akak suka sebab wangi giut masa digoreng...
    anak2 mmg laju ajer kalau namanyer nasi goreng..ka..kan..

    ReplyDelete
  8. Setuju.....bukan kanak2 saja suka, yang tua ganyut pun suka juga.....

    ReplyDelete
  9. kalau mcm ni akak suruh Seri masaklah nasi goreng planta utk mamaNya...mesti mama akan teringat2 je kesedapan nasi goreng planta ni..

    ReplyDelete
  10. hai Mas hemmm cam sdp npk nasi ni...kalau nasi goreng planta x pernah try lag..kaau nasi yg dlm tice cooker tu letak planta pernah lah..dulu time masa sekolah kan tran nasi planta...ingat tak?

    ReplyDelete
  11. mas... aku dah jadi cik anon tadi.. aik cik anon pun spam ke? huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  12. spam jugak mas.. aku dah komen dua kali guna cik anon ngan guna id aku. stil tak keluar jugak


    izahdaut

    ReplyDelete
  13. Salam Mas,
    akak selalu juga buat nasi planta, memang lemak harum je kan, anak2 suka sbb tak pedas, ibu suka sbb simple je rencah2nya, tapi sure sedap kan..

    ReplyDelete
  14. mas..bukan kata budak yg tua ni pun suka nasi cam gini..hehehe

    ReplyDelete
  15. tiba2 saya rasa nak makan nasi goreng ni.. tapi malangnya takde planta pulak.. terus rasa tak jadi nak masak :(

    ReplyDelete
  16. Sis..planta ngn majerin sama ke?

    ReplyDelete
  17. sdap jgak nasi goreng planta ni ya.. skrg ni bru siap menggoreng.. tq tq

    ReplyDelete
  18. Nak cuba ari ni hrp2 anak2 suka...tq mas for the recepi...

    ReplyDelete
  19. bagi anak rase diaorang mntak lgi..memang sedap

    ReplyDelete
  20. Mekasih mas sbb sudi kongsi resepi,anak akak ske nasi goreng ni.siap minta buat lgi

    ReplyDelete
  21. Baru try wat nasi goreng planta tadi.. alhamdulillah husband n son suke sgt... hihi..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...