Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, February 3, 2012

Kuetiaw Goreng Kerang



Assalamualaikum.
Kuetiaw Goreng Kerang ni Mas buat untuk sarapan 2 hari lepas...jadi jamu mata jerk yerk hari ni..he3...entry tertunggak lagi kann.....
Mas ni boleh dikatakan peminat no1 kuetiaw...suka sangat...selalunya Mas suka beli kuetiaw kat pasar tani sebab ada dijual kuetiaw yang halus, kuetiawnya pun tak melekat2 sangat...jadi senang nak menggorengnya..rasanya pun berbeza sikit tau...kalau terdesak sangat baru Mas beli kuetiaw yang besar sikit tu..he3
Satu lagi...kuetiaw yang sedappp pada Mas ialah kuetiaw yang lembut, bukan yang keras...memang Mas agak cerewet membeli kuetiaw ni sebab rasanya akan lari bila digoreng....hmm...celoteh panjang lak pasal kuetiaw pagi ni...jadi meh layan Kuetiaw Goreng Kerang pagi ni...mesti ada telur goreng...baru best..he3

Kuetiaw Goreng Kerang
Resepi : MasDuniaku

Bahan ( seorang makan ) :
1/2  paket kue teow
1 biji telur
ulas bawang putih - cincang halus
isi kerang - ikut nak byk mana
cili kering dikisar - ikut pedas
1 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil kicap cair
1/2 sudu kecil kicap pekat
sedikit kiub ayam
1/2 sudu kecil sos ikan
1 sudu kecil sos cili
tauge
sawi @ kucai

Cara memasak :
Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih hingga harum, masukkan cili kisar , kiub ayam dan tumis garing sikit. Masukkan sos tiram dan sos cili,kacau dan tambah kue teow. Sebatikan dan kacau seketika.
Masukkan kicap pekat, kicap cair, sebatikan. Tolak kue teow ke tepi kuali, masukkan telur, kerang dan bila telur sedikit mengeras, kacau rata dan sebatikan dengan kue teow. Renjis dengan sos ikan secukup rasa dan masukkan tauge, sawi dan kacau lagi. Taburkan sedikit serbuk lada putih aji shiok, kacau lagi dan boleh diangkat .Boleh diletak telur mata lembu atasnya jika suka .
Sedapp juga dimakan dengan cili jeruk @ cili kicap.....



25 comments:

  1. Slmt pagi Mas,
    menyelerakan sungguh kalau bf mcm ni...alamak menu lepas ya...takpe2, petang nnti leh masak mcm ni sbb bahan2 semua ada..dah terliur sangat ni..nasib baik bkn ngidam mcm U...he3..

    ReplyDelete
  2. feveret sy ni kak mas...feveret spjg hayat la k.teow goreng kerang ke..char k.teow ke..mmg yummy..! adeh..meleleh air lior..hihi

    ReplyDelete
  3. sedapnyer k.teow kerang. ni bekfes berat ni. klu makan ni sat lagi mata mesti layu2, hahaha. adohai, terliur la tengok. dh lama tak masak k.teow. dulu ada jgk k.teow halal kt sini. tp dah lama x nampak stok kt kedai. tak kan tak laku kot, hehe.

    ReplyDelete
  4. Yatie,

    kak yatie...
    mas klu bf..memang suka goreng2 gini...

    ReplyDelete
  5. qaseh johanna ,

    give me 5 qaseh...
    sama la kita....
    sukaaaa sangattttttt

    ReplyDelete
  6. inaku79,

    kak ina...
    mas memang bf selalu yg berat2...
    nanti nasi, petang baru makan..he3

    ReplyDelete
  7. sedapnya kuew teow kerang. Lama tak pekena. Kat sini, kerang mahal la pulak, frozen pulak tu..

    ReplyDelete
  8. beshnyerr terserlah kekerangannya...nasib baik perut kenyang..kalau tak nak kena order kat kak mas sepinggan ler

    ReplyDelete
  9. Assamualaykumwbh dik mas...akak pun nak tumpang ni....

    Apa khabar dik?

    ReplyDelete
  10. salam mas...akk dah lama xbuat kuetiaw kerang ni, anak2 xmkn...

    ReplyDelete
  11. Kak Mas.. sedapnyer tengok kerang tu.. eh kue tiaw kerang he he he menyelerakan n menggoda kerang tu he he he

    ReplyDelete
  12. sedapnya mas, terasa lapar pulak akak nengok kueh tiaw mas tu geram dgn kerang yg tergolek-golek tu ha..

    ReplyDelete
  13. tun pun peminat kue tiaw jugak! tun suka kue tiaw yg kering tu. rebus dulu baru guna. kenyal2 bila gigit, sedap sgt!! goreng kue tiaw letak tauge byk2, tun suke!

    ReplyDelete
  14. Yang kue tiaw ni mesti sedap sebab kerang telah dicampur untuk tambah rasa kue tiaw tu !

    ReplyDelete
  15. Teringin le pulak nak buat weekend ni.

    ReplyDelete
  16. SALAM MAS.. YA AMPUN..TERLIUR GILE AKU TGK KUETIAW GORENG KERANG KO NI MAS.. SEDAPNYAA!LAME X MKN KUETIAW:)

    ReplyDelete
  17. aku pun suke kue teow yang halus tu. tapi tak pernah gi pasor tani. jadi tak penah jumpa. kalau nak makan pergi keramat jela makan keu teow sedap tu. tak pun nanti aku gi subang makan ye mas. jheheh.

    ReplyDelete
  18. Kak Massss cayang,alahai kebetulan lak,mmg mlm karang nk wat kueteow kerang,kerang dah siap kopek dah ni,hehe..Sedap sungguh nmpk kueteow kak mas,sekbek mlm karang ai dah nak wat..Kak mas tq ya utk komen akak,sgt2 sy hargai n rasa terharu pon ya juga..

    ReplyDelete
  19. wahhh nak cari kerang,nak cari kue teow nak buat juga...mengoda uuu

    ReplyDelete
  20. hehehe..kita dulu kalau diikutkan tak suka kuetiau nih..sekarang baru suka lepas dah pandai masak sendiri...hehehe

    ReplyDelete
  21. aslmkum mas.. msk apa hr ni.. kuetiaw kerang mmg sedap.. akk jarang mask kuetiau .. anak2 tak brpa nk mkn..

    ReplyDelete
  22. Mas.... Akak terliur tgk kuetiaw goreng tu mas... Nampak sedaaap teramat.... Ada kerang lg... Sedaaaapnyaaa tu..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...