Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Sunday, February 12, 2012

Bingka Pisang



Assalamualaikum.
Kali ke-2 Mas buat Bingka Pisang yang sedappp ni.....bila nampak Kak Yatie - Sinar Kehidupanku entrykan Bingka Pisang, terus terasa nak makan lagi Bingka Pisang....jadi Mas pun buat lagi.....hmm...memang tak menghampakan....lembut jerk bingka ni....rasanya pun sedang2 jer manisnya sebab Mas kurangkan sikit sukatan gula tu sebab pisang berangan yang Mas guna ni dah masak ranum....
Hmmm....kalau dah rasa sepotong Bingka Pisang ni, memang akan nak lagi dan lagi...sedapp sangat Bingka Pisang ni..Ain ngan Daniel pun suka....abang pun cakap sedapp...satu lagi resepi bingka yang senang dibuat dan sedappppp....maceh yerk Kak Dzana......

Bingka Pisang
Resepi : Kak Dzana

Bahan (loyang 8 inci) :
1 sisir pisang masak ( 10 - 13 biji, byk ni coz sy suka pisang.. klau tak suka boleh kurangkan...) - di lenyek kasar - Mas guna 4 biji pisang berangan
1 cawan tepung gandum
3/4 cawan gula - Mas guna 2/4 cawan gula jerk
1 cawan santan
1 cawan susu sejat @ cair
1 biji telur2 sudu besar butter
sedikit garam


Cara membuatnya :
Blender semua bahan kecuali pisang. 
Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter dan Mas alas kertas minyak supaya senang nak keluarkan bingka tu nanti.
Bakar 180C selama 1 jam.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi sedap.


14 comments:

  1. mas, dulu cheq sue ada jugak buat bingka pisang tapi guna resepi kak fida. kat sini sekarang x banyak pilihan pisang tu, apa ke namanya tah, nak buat kuih pun tak sesuai. kalau turun baru ada pilihan sikit

    ReplyDelete
  2. memang sedap. aku pun dah buat bingka ni. dah lama dah tapi stil terasa kesedapannya tu

    ReplyDelete
  3. Salam Mas. Sedap ni, Along pun dah buat respi Zana tu. Dah lama dulu buat, tingin ni... ngorat Mas punya lah ya.

    ReplyDelete
  4. salam kenal mas...
    x penah mkn bingka pisang...mesti sedap..pakai psang brangan plak..wangi

    ReplyDelete
  5. Waa..sedapnya..klu petang2 cenggini dapat mkn bingka pisang..Rahel pernah buat bingka pisang tp guna lain resepi..next time kite cuba yg ni pulak..

    ReplyDelete
  6. Kebetulan ada pisang dan hitam warna kulitnya... terus adun..bau pun dah sedap..terima kasih berkongsi..

    ReplyDelete
  7. baru smpi dapur mas ni.. bru sempat nk BW ..dah mgrib pun.. huuu.. tq mas sudi mencuba rspi biasa2 jer tu.. suke akk bila ada yg sudi mcuba..

    ReplyDelete
  8. Assalam Mas, sihat ke tu? Waaah bingka pisang kat dapur dia...rajin tul makyung ni...mmg sedap kan. Akak pun suka...tp dah lama x makan, mintak 2 ptg tuk akak eh.. :)

    ReplyDelete
  9. masuk list dulu..mesti sedap kan mas?..

    ReplyDelete
  10. dah lama betul rasanya kita tak buat bingka mas..hehehe...bila da hirisan pisang kat dlm bingka ni lagi sedap rasanya..lama betul tak makan.

    ReplyDelete
  11. lama bebeno dah akak tak buat bingka pisang ni...mintak kakt Mas je lah sikittt..kan kan..:)

    ReplyDelete
  12. sedapnya... stok pisang dalam rumah dah nak tukar kaler.. Tapi tadi dah lenyek2 nak buat lepat pisang utk cik abang.. tinggal lagi 4 ketul.. esok bolehlah try buat bingka pisang ni pulak...

    ReplyDelete
  13. Salam kak mas!! maaf kak dtg malam2 :D siang2 sibuk sikit tadi ni, mengemas umah stgh hari hihihi... Kita suke bingka2, bingka pisang pun kita suke!!! tp yg menarik sikit lah sbb ada hirisan pisang tuuu! masuk list, nanti klu dah masak sikit pisang tu nak cuba buat :D macehhhh!!

    ReplyDelete
  14. akak x perna lg buat bingka pisang nie... nampak sedap tu.. kalau bab bahan asasnya nya pisang nie memang laku kat rumah akak nie...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...