Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, January 27, 2012

Nasi Lemak Tumis



Assalamualaikum.
Nasi Lemak yang tengah hot dipasaran....tengok ramai juga yang dah menerainya...Kak Anim pun baru jerk postkan Nasi Lemak Tumis yang glemer ni...
Sebenarnya Mas buat Nasi Lemak Tumis ni Rabu lepas...jadi entry bertangguh la ni..bila tengok Nasi Lemak Tumis kat dapur Kak Anim tadi, terus teringat nak kongsikan juga kat sini....meh kita meramai2kan lagi musim Nasi Lemak Tumis ni..he3
Memang ada kelainan sikit pada Nasi Lemak Tumis ni, sedappp dan wangi...untuk yang belum menerainya...cuba2 lah nasi lemak versi tumis ni yerk..memang best dan berbaloi untuk dicuba.....

Nasi Lemak Tumis
Resepi : Kak Jun@myResepi

Bahan : ( 5-6 orang )
3 cawan beras
2 cawan santan
2 cawan air
1/2 sudu besar halba
1 daun pandan
1 cm halia-hiris halus
1 batang serai-titik
2 biji bawang merah-hiris
garam secukup rasa
1 sudu minyak + 1 sudu minyak sapi

Cara memasak :
Panaskan kedua-dua minyak, tumis bawang dan halia hingga garing.
Masukkan air dan santan, kacau hingga pecah minyak.
Bila mendidih, masukkan beras, daun pandan, halba, serai dan garam.
Pastu masak seperti nasi lemak biasa..
Hidangkan bersama sambal tumis ikan bilis @ udang @ sotong, timun, telur dan ikan bilis goreng.

Nota Dapurmamasya
Utk nasi lemak kuning ni , tambah 1 sb kunyit semasa masukkan santan dan air.



16 comments:

  1. mas..pa kabau.. ramai nya kak tgok kwn2 masak nasi ni... kak dah berapa hari tak buka dapo maya...

    ReplyDelete
  2. As'salam Mas

    K.ct belum makan tengah hari lagi ni. dari tadi asik makan kuih jer memanjang..hihi

    Ni sebelum balik nak gak merasa nasi lemak tumis ni Mas, tolong bungkuskan ya, nak masak malaslah panas sangat cuaca ari ni kan :)

    ReplyDelete
  3. wow..

    mas.. sangat teruja okey layan nasi lemak mas yang warna kuning tu..
    ayu lapoooo

    ReplyDelete
  4. ilahjy,

    kabo baik kak..he3
    hmm..nasi lemak tumis ni kan kak..
    memang best..
    try la buat...

    ReplyDelete
  5. CT Delima,

    waalaikum salam kak ct,

    akak..diet ke asyik makan kuih jerk..
    kuih apa tu..

    kak ct ni..
    nasi lemak tumis ni mas buat rabu lepas la...
    jadi dah abissss..

    ReplyDelete
  6. Citarasa Rinduan,

    ayu..
    memang terbaik nasi lemak tumis ni..
    cer ayu pun try buat..

    ReplyDelete
  7. salam Mas buat sambal tumis keee nak sikit....akk msk ayam jeeee...sdp kan akk pun dah suka pada nasi lemak tumis ni

    ReplyDelete
  8. Virus nasi lemak tumis tgh menular,hehe..Ct wat juga rini,lunch sekali ngan dinner,hehe..Sedap n wangi jer kan..

    ReplyDelete
  9. adoi... dua dapur sekali tun tgk nasi lemak nih.. nmpk gaya terpaksa la esok menambahkan lemak kt badan..

    ReplyDelete
  10. hishhh...tak boleh jadi nih...dh merebak ke merata tempat nmpknya nasi lemak tumis ni... nk kena buat jugak nmpknya...

    ReplyDelete
  11. Salam Mas..pertama kali dengar nasi lemak tumis..nampak menarik gak tuk dicuba nanti..

    ReplyDelete
  12. Sheila Shafeareen,

    tu la kak sheila..
    mas pun dah jatuh hati ngan nasi lemak ni...
    rasa nak buat lagi jerk nanti...

    ReplyDelete
  13. Zaliedana,

    ct...nasi lemak yang tengah hot dipasaran..
    merata2 virus merebak....

    ReplyDelete
  14. tun_telani,

    tun..dah buat ke belum tu nasi lemak tumis ni...
    jangan lupa hantar sebungkus tau..

    ReplyDelete
  15. Gee®,

    he3..kak gee..
    mesti tengah makan nasi lemak tumis kan..
    hulur2 la sini sikit...

    ReplyDelete
  16. rahel ,

    rahel..
    sama la macam mas...
    sedapp tau nasi lemak tumis ni..
    try la buat..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...