Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, January 30, 2012

Laksam



Assalamualaikum.
Selalunya kalau teringin nak makan Laksam, Mas selalu beli jerk..tapi kali ni Mas try buat sendiri pulak...rupanya tidak lah susah sangat membuatnya...
Dan resepi Laksam pilihan Mas adalah dari Kak Yani@myResepi, tengok respon pun, ramai juga yang dah menerainya.....hmm...memang lazat Laksam ni...menepati citarasa Mas...kiranya puas juga Mas makan sebab kat rumah ni...Mas sorang jerk yang layan Laksam ni...maceh yerk Kak Yani atas resepi Laksam yang sedappp ni...
Lain kali Mas boleh buat lagi...untuk kali ni, Mas tak buat pun sambal tu sebab dah tabur hirisan cili padi..lain kali Mas buat sambal tu..he3...dan oleh kerana tak sabo2 membuat laksam sendiri, tak sempat nak beli sayur2 sampingan tu...letak hirisan daun kesum jerk....kira halal la kan....janji laksam tu sedappp...kalau letak timun ngan tauge...perh..rasanya mesti lebih ummpphhh....he3

Laksam

Bahan Laksam :
3 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
4 cawan air suam

Bahan Kuah :
Ikan - direbus,dibuang tulang, mcm nk buat laksa tuh
Sedikit halia
Sedikit bawang putih
Sedikit bawang merah @ bawang besar
Sedikit lada hitam @ serbuk lada hitam pon ok
sedikit lada putih ditumbuk @ serbuk lada putih - Mas tambah
Santan
Asam keping
 Garam secukup rasa
Sedikit gula merah @ gula - Mas letak gula

Bahan Ulaman :
timun
kacang panjang
taugeh
daun kesum - dipotong halus

Bahan cili :
cili merah
belacan
garam
limau


Cara membuatnya :
Laksam :
 Gaulkan semua bahan-bahan. Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak, untuk mengelak dari melekat. Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. Kukus sampai masak.
Bila dah masak, keluarkan. Biarkan sekejap sebelum digulung - supaya laksam kelihatan licin dan cantik. Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak. Ulang sampai habis

Untuk kuah:
Kisar isi ikan, halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam dan lada putih. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.

Untuk cili:
Cili merah tumbuk @ kisar dengan belacan, tambah garam sikit dan perahkan limau.



29 comments:

  1. Sa'slam hemmm laksam...suka sangat..bulan puasa mmg dikirakan x pernah miss beli..tp kalau balik K'tan sure le megadap..sdp kan....

    ReplyDelete
  2. salam
    peberet saya ni...tp tak pernah buat,kalau nak makan sgt,bila blk kg kat kelantan,minta kakak kt kg tlg buatkan hehe...
    yg beli..langsung tak kena dgn tekak ni...ada sesetengah org utara ni...guna kueteow ja,kuah pulak cair semacam...

    ReplyDelete
  3. mas..

    aduhhhhhhhh
    ayu dh lama terliur nie..
    nak cariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

    ke shah alam jauh sangat.. hahah

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Mas.. rindu tak ha ha ha lama x wat onar kat dapo akak.. selalu erma lah tukang sibuk n tukang rasa kan? kan? kan? rajinnyer kak.. x pernah wat sendiri kalau laksa penang pernahlah wat.. camtu rupanyerwat laksanyer.. selalu beli jek he he he.. nak join laksam sedap tu he he he

    ReplyDelete
  5. eh kak mas ayam mentega rangguppun nak.. sebelum ni pernah nampak kat dapo izah mmmm nak cuba gak cam sedap tu he he he...

    ReplyDelete
  6. Sheila Shafeareen ,

    kak sheila....
    mas sajerk belajar buat sendiri sebab dah suka ngan laksam ni...
    hmm..klu laksam kat kelantan..
    dah kompom sedappp...
    memang dah asal dari situ kan..he3

    ReplyDelete
  7. Kamsiah,

    akak...tu la pasal mas belajar buat sendiri..he3
    kadang2 yg dibeli kureng sikit kan....

    ReplyDelete
  8. Citarasa Rinduan,

    ayu...cer cari kat pasar malam..
    tempat makanan org kelantan..
    sure ada laksam...

    ReplyDelete
  9. mas, kak rose pun penah buat resepi Yani ni, mmg sedap sangat! x layan dah yg bli tu!

    ReplyDelete
  10. HALAMANKU,

    erma..miss u too...
    tu la erma..
    buat jerk sendiri laksam tu..
    tak de susah sangat pun..he3

    ReplyDelete
  11. Kak Rose,

    betul3..
    sedappkan laksam resepi kak yani ni...
    mas suka...

    ReplyDelete
  12. salam Mas,
    Saya pun teringin nak makan laksam tapi tak pernah buat pon sbb takut tak sedap . Selalunya saya beli...tapi bila di teliti resepi nie nampak macam senang pulak, Insyallah nanti saya nak simpan resepi nie dan hihi cuba di dapur.

    ReplyDelete
  13. Kak Mas,rajinnyer wat laksam..Nih bb nak mkn ke mama bb nih kak mas..Xper kakmas,makan puas2,nnti dah kena pantang..

    ReplyDelete
  14. mas,laksam ni mmg fav akak,bak mai semangkuk..penuh ya mas ya..hehe

    ReplyDelete
  15. makcikkk..pasal apa rajin sangat ni.. huh ni budak kecit nak makan ye.. alasan baik ko kan. haha.. aku suke laksam. kalau nak makan yg sedap, balik kampung beli kat pasar tani . sedap.. kalau buat sendiri mcm tak terjangkau lagi nak membuatnye. kiki.. alasan lain selain malas la kan kan kan.. aku banyak2 type sini, ko xmo ulur semangkuk ke. jgn bagi kak anim tu. dia dah banyak makan kuih bako tu

    ReplyDelete
  16. CitarasaKu,

    sama la macam mas dulu..
    takut nak buat...
    tapi bila dah buat..
    alhamdulillah...sedapp..

    ReplyDelete
  17. Zaliedana,

    ct..mak baby ngan baby la...he3
    tu yang boleh makan banyak kali..
    sedapp tau ct resepi kak yani ni..
    terbaik...

    ReplyDelete
  18. anymz,

    kak anim..
    lupa mas nak cakap tadi..
    dah abis la..he3
    dah banyak hari dah mas buat..
    kira puas gak la makan..

    ReplyDelete
  19. izahdaut ,

    tak mau kasi ko...
    sebab dah abisss la..he3

    makcik..selalunya aku beli jerk..
    sajerk menerai buat sendiri..
    fulamakkkk...sedappppp la pulak..muahaha

    ReplyDelete
  20. sedapnyerrr!!!! tun suka sgt2 makan laksam.. dulu pernah buat, tp x jd. pastu sbb kuciwa kan, x buat2 dh. hehe..

    ReplyDelete
  21. awat rajin benar ko niu mas? aku pun tringin gak nak buat..tp tak jugak buat2..hihii

    ReplyDelete
  22. Memang rajin dak Mas ni buat laksam sendiri. Akak confirm beli sebab yg sorang lagi dok beghahi....

    ReplyDelete
  23. alamak... sedapnyerrrrrrrrr... i very the like ini laksam.. adoi.. aritu beli kt kedai x sedap langsung.. tlg pos kan aci?.. hihi..

    ReplyDelete
  24. Salam Mas..Rahel memang tak pernah makan laksam lagi..tapi tengok hidangan Mas kali..bikin gue mau cuba je..

    ReplyDelete
  25. Lambat sampai lagi...malam2 baru dpt menyinggah...ada lagi ke Laksam ni...fav akak ni..tapi lum penah buat sendiri lagi...:)

    ReplyDelete
  26. adusss sedapnya mas..kita resepi kak yani ni dah bertahun salin..hahahhaha..tapi hampeh idak jugak nak buat..selalu beli je kat pasar malam..kakaka

    ReplyDelete
  27. As'salam Mas

    k.ct pun suka makan laksam. anak2 tak tahulah suka ker tak, sebab tak pernah bagi anak2 ni merasa. kalau beli kat pasar malam tu k.ct sorang jer yang makan. Rajinnya Mas buat, k.ct tak berapa nak rajin nak buat ni Mas. Sebab sorang jer yang makan kan..

    ReplyDelete
  28. Salam Mas...Rajin nya dia buat laksam..Ngencesss tengok...

    ReplyDelete
  29. akak x perna lg buat sndiri laksam nie.. biasanya kalau nak makan p beli jer.. tgk laksam yg mas buat nie buatkan akak terliur tau... sedapnya tu kalau dapat makan...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...