Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, November 1, 2011

Ubi Getuk



Assalamualaikum. Cakkkk....dah jemu melayan Char kuetiaw.....meh layan Ubi Getuk yang Mas buat minggu lepas...entry tertunggak lagi....hmm..pepaham la kan...keadaan kurang mengizinkan nak mengupdate blog seligat dulu...Alhamdulillah....kesihatan pun makin elok dari hari kehari...alahan dah makin kurang...syukur sangat....selalunya bila ada ubi kayu...Mas memang suka buat Ubi Getuk...selain dari makan ubi kayu rebus ngan sambal ikan bilis atau kelapa parut....memang sedappppp....boleh juga lihat entry Ubi Getuk sebelum ni DISINI.

Ubi Getuk
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • Ubi kayu secukupnya
  • Kelapa parut putih - agak2 suku dari ubi tu
  • gula  - ikut manis sendiri
  • sedikit garam
  • Bancuhan tepung untuk menggoreng - Mas guna tepung gandum + tepung beras, jadikan 3/4 cawan + sedikit garam + 1 cawan air  dan kacau dengan pemukul telur supaya bancuhan tak berbintil2 dan licin.
Cara membuatnya :
  1. Ubi kayu dikupas kulit, cuci bersih dan belah2, kemudian rebus dengan sedikit garam hingga empuk. Toskan dan letak dalam bekas dan lenyek2 hingga halus.
  2. Kemudian masukkan gula secukup rasa dan sedikit garam dan gaul sebati dan kemudian masukkan kelapa parut agak2 yer ngan ubi tu dan sebatikan lagi, bila dah boleh dikepal2, boleh bulat2kan ikut saiz.
  3. Celup dalam bancuhan tepung dan goreng hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan. Sedap gak dicicah ngan cili kicap dan sambil2 tu minum kopi o......perhhh.....


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...