Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, October 25, 2011

Char Kuetiaw Kerang



Assalamualaikum. Rinduuu kat semua...tapi keadaan tak berapa mengizinkan...tak dapat mengupdate blog seligat dulu...insyaAllah....mudah2an alahan ni kejapp jerk....meh layan dulu n3 tertunggak ni....Mas buat dah lama.....sebelum tahu Mas pregnen lagi...oleh sebab dah ada resepi Kicap Campur, jadi Mas masukkan jerk n3 Char Kuetiaw Kerang resepi Mas ni...sedapppp dan lebih puas makan bila dibuat sendiri...makan pulak ngan Cili Jeruk, perhh....memang best.......buat masa ni Mas mohon maaf yerk klu bw kurang berbanding dulu....mana yang sempat jerk Mas terjah...memang tak leh ngadap lama2 lappy tu.....memusing jerk kepala ni.....nanti dah ok....Mas terjah semua yerk....maceh juga pada follow2 baru yang sudi tinggalkan jejak......love u all semua..muahhhh......

Char Kuetiaw Kerang
Resepi : MasDuniaku
Bahan ( utk seorang ) :
  • 1 piring kuetiaw
  • 1 biji bawang putih - di ketuk
  • cili kisar - ikut pedas
  • kerang - agak2 banyak mana , boleh letak udang juga
  • sedikit kucai dan taugeh
  • 1 biji telur
  • Kicap Campur secukupnya
  • air rebusan udang secukupnya - Rebus udang dengan air. Bila udang hampir masak, angkat udang dan ditoskan airnya. Air rebusan jangan buang....

Cara memasak :
  1. Tumis bawang putih yang diketuk hingga hingga wangi dan masukkan cili kisar, masak hingga garing kemudian masukkan kuetiaw dan kicap campur, sebatikan dan baru masukkan kerang @ udang, kacau lagi dan masukkan air rebusan udang yang masih panas, agak2 kuetiaw tu tenggelam yerk sebab nanti air rebusan tu cepat kering dan kacau sebati dan rasakan,kalau kurang masin, boleh tambah lagi kicap campur tu, masukkan tauge, kucai dan masukkan juga telur, biar mendidih kejap baru sebatikan semuanya ,last baru taburkan sedikit lada putih, Mas guna lada putih ajisio , kacau sikit dan terus tuang ke dalam pinggan..
  2. Sedap dimakan terus panas2 dengan cili jeruk...



Friday, October 21, 2011

Masak Lomak Kambing dan Nangka Muda



Assalamualaikum. Mak aii....panjang lak tajuk n3 hari ni.....masa Kak Aznim cerita pasal Masak Lomak Tulang dan Nangka Muda, Mas dah terliur dengarnya.....jadi plan nak buat..tapi berkenan lak nengok daging kambing yang cantik segar, terus tukar plan, tulang jadi kambing.....untung juga nangka muda yang Mas beli tu elok jerk empuknya......he3...memang sangat sedappp Masak Lomak Kambing dan Nangka Muda ni...rasanya dah puas hati sebab dapat makan.....maceh kak anim....puas juga Mas mencari2 resepi Masak Lomak Tulang dan Nangka Muda kat blog kak anim....tak jumpa la.....nanti akak kasi link resepi tu yerk...jadi Mas pun masak ikut suka sendiri jerk..tetap sedap...he3

Masak Lomak Kambing dan Nangka Muda
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 1/2 kilo daging kambing 
  • cili padi  - ikut pedas ditumbuk
  • kunyit hidup - ditumbuk
  • 1/2  biji nangka muda
  • Santan - dari sebiji kelapa 
  •  1 keping asam keping
  • Garam dan gula secukup rasa
  • sedikit kiub ikan bilis

Cara memasak :
  1. Mas rebus daging kambing hingga empuk, ketepikan. Begitu juga nangka muda, direbus hingga lembut, tos dan ketepikan. 
  2. Masukkan bahan2 tumbuk, santan dan asam keping ke dalam periuk. Masak dengan api perlahan. Kemudian masukkan garam, gula secukup rasa dan sedikit kiub daging, sebatikan dan masukkan daging kambing dan nangka muda.
  3. Masak hingga kuah pekat dan boleh tutup api.



Thursday, October 20, 2011

Cucur Bom Manis




Assalamualaikum. Bila tengok Anna tayang Cucur Bom Manis ni hari tu.....terus teringat Cucuq manis yang mak Mas selalu buat dulu masa Mas kecik2..sampai sekarang pun kalau balik kampung, mesti ada cucuq manis gini....resepinya lebih kurang sama cuma mak Mas tambah potongan bawang besar sikit dalam adunan tu untuk dapatkan cucur yang wangi..tapi kan, Mas tak pernah tanya resepinya , cuma tengok gitu2 jerk..he3...tapi bila makan Cucur Bom Manis yang dicopy resepi dari Anna ni, hmmm..memang sama rasanya...Ain ngan Daniel pun kata...macam pernah makan jerk kat kampung cucur ni...bukannya apa, mak Mas kalau bancuh cucur manis ni, main agak2 jerk..jadi Mas pun teragak2 nak membuatnya sebab pernah buat dan tak berapa menjadi..he3....Alhamdulillah, lepas ni guna jerk la resepi ni...senang kan..dan Mas ikut sukatan macam Izahdaut dan tak de perap lama sangat...rasanya ramai kan yang dah menerainya...


Cucur Bom Manis
sumber: Annaqawina  dan  Izahdaut

Bahan :
1 sudu kecil yis
1 cawan tepung gandum
2 sudu besar gula
3 sudu besar susu pekat manis
secubit garam
air secukupnya
minyak untuk menggoreng


Cara :
Campurkan yis, gula, susu dan sedikit air. 
Larutkan *Ana biar sampai pekat berbuih.
Campurkan campuran yis tadi ke dalam tepung gandum, tambah kan sedikit air, agak2 macam nak buat jemput2 biasa tu le.
Perap adunan dalam 1-2 jam bagi mendapatkan sarang yang cantik dan kuih jadi bulat masa menggoreng.
Panaskan minyak masak.
Sebelum menggoreng, tambahkan secubit garam ke dalam adunan dan goreng hingga keperangan.
*Izah tambah garam, gaulkan kemudian biar sebentar adunan nampak naik balik, baru goreng. 
Hidangkan.

Nota :
Mas ikut Izah buat double adunan, tapi yis izah letak cume 1 1/2 sk dan air lebih kurang 250ml (50ml bancuh yis+200 bancuh tepung semua). 



Tuesday, October 18, 2011

Kuetiaw Haufan dan Resepi Kicap Campur



Assalamualaikum. Entry tertunggak yang sepatutnya diupdate minggu lepas...tertangguh disebabkan faktor2 yang tak dapat dielakkan..alhamdulillah..hari ni badan rasa agak sihat dari hari2 sebelumnya....mual2 dan loya pun dah makin kurang...dapat la buat kerja2 rutin walaupun tak seligat dulu.....jadi hari ni baru Mas dapat kongsikan disini resepi kicap campur tu.... Ada yang pernah makan Kuetiaw Haufan ni....masakan ala2 chinese ni memang sedapp tau...Koutiaw Haufan ni antara menu peberet kat restauren mak Mas dulu tau....sedapp dimakan dengan cili potong kicap ataupun cili jeruk...dan semestinya bahan untuk kuah dan kuetiaw tu menggunakan kicap campur resepi dari mak Mas juga....Mas kongsikan disini yerk..selamat mencuba yerk....

Kuetiaw Haufan 
Resepi : MasDuniaku

Bahan A :
  • 500gm kuetiaw 
  • 3 sudu besar kicap campur 
  • sedikit minyak untuk menumis
Bahan B :
  • 3 cawan stok ayam - kalau tak ada air biasa pun boleh 
  • 1 pokok sawi - basuh dan potong2
  • 12 ekor udang 
  • 3 sudu besar tepung jagung
  • 3 sudu besar kicap campur
  • 2 biji telur
  • sedikit lada sulah

Cara memasak :
  1. Panaskan minyak, masukkan kuetiaw ( kalau suka pedas masukkan cili padi yang diketuk sekali ) dan kacau, masukkan kicap campur dan kacau hingga kuetiaw kelihatan sebati @ garing sikit jika suka. Angkat dan letakkan dalam pinggan. 
  2. Masukkan stok ayam dalam periuk,apabila mendidih masukkan sedikit kiub ayam, udang dan sawi, apabila udang bertukar warna masukkan kicap campur(kalau rasa kurang masin boleh tambah lagi ), kacau, kemudian masukkan bancuhan tepung jagung (kalau suka kuah pekat boleh letak lebih) masukkan bancuhan tepung sedikit2 dan kacau untuk lihat kepekatan kuah,  kacau lagi, apabila mendidih, pecahkan telur dan masukkan telur kedalam kuah tadi dan terus tutup api.
  3. Kacau kuah tadi bentuk bulat dan tuang keatas kuetiaw yang digoreng tadi.Tabur lada sulah diatasnya. Sedia dimakan.


Kicap Campur
Resepi : MasDuniaku
Bahan  :
  • 1 cawan kicap pekat
  • 1 cawan kicap cair
  • 1 cawan sos ikan
  • 1cawan sos tiram
  • 1/2 cawan gula
  • 1/2 cawan garam
  • 1/2 cawan ajinamoto - ( update ) boleh letak sikit @ pun x letak pun x pe

Cara membuatnya :
  • Masukkan semua bhn2 yang telah disukat tadi kedalam periuk. Sebatikan dulu kemudian baru dikacau atas api perlahan hingga sebati tanpa henti yerk untuk mengelakkan kicap tu hangit, bila dah tak dengar bunyi gula tu masa mengacau, boleh tutup api dan biarkan kicap tu sejuk baru boleh masukkan kicap campur tu dalam bekas dan disimpan didalam peti.  
  • Kicap campur ni sesuai digunakan untuk menggoreng mee, bihun, kuetiaw, mee hailam, sedapp juga dibuat ayam masak kicap.....




Saturday, October 15, 2011

Alhamdulillah....dah 5 minggu usianya...



Assalamualaikum. 
Comeiiii kan baby tu...geramm sangat Mas tengok dan Mas suka sangat gambar tu...sangat menawan hati...untuk yang belum tahu dan tertanya2 nape Mas menyepi dalam 3 ke 4 hari ni...sebenarnya Mas tak berapa sihat...loya2, mual, pening, tak de selera makan...badan rasa lemah sangat...jadi Mas pun beli pregnancy test kat farmasi dan check sebab dah sedar period dah lewat 10 hari, hasilnya positif...agak terkejut bercampur gembira , tapi bercadang nak check balik kat klinik untuk pastikan..jadi bila HaSue telefon  pagi Khamis tu dan sembang2 pasal hal ni..maklumla jarak kandungan baby kali ni dengan Daniel agak jauh iaitu 7 tahun, Mas pun ingat2 lupa...he3...jadi Mas pun terus gi klinik check balik lepas sembang dengan HaSue, ingatkan kene tunggu lama sikit.....he3.....Alhamdulillah.....Positif dan usianya dah 5 minggu.....mujur la sebelum ni tak de apa2 yang jadi sebab Mas agak lasak sebelum ni...jadi sekarang bila dah tahu keadaan sebenarnya...insyaAllah, Mas akan menjaga sebaiknya diri Mas dan kandungan.....mohon doa semuanya yerk agar Mas dan baby sentiasa sihat dan sentiasa dibawah lindungannya...terima kasih pada semua yang mengucapkan tahniah di fb dan atas doa2 semua....Amin....
Berita gembira ni disambut dengan sangat gembira oleh kedua2 keluarga Mas..adik ipar pun siap nangis2 gembira sebab dia yang selalu sangat mengharapkan baby lagi...Ain ngan Daniel mungkin masih kecik...macam percaya tak percaya....Daniel siap cakap..nape perut mak tak buncit pun..he3...macam2 bebudak tu..yerk la..masih awal lagi..tapi nampaknya suka bila dapat baby nanti.....
Mudah2an Izahdaut, Kak Nieza, Kak Sam, Nurul @ Vivie atau sesiapa yang menunggu saat ini akan turut berjangkit pregnen macam Mas yerk...Anna,Zaliedana, Hasue, Kak Sheila  dan Noorsha...nak join ke..he3...untuk akak2 yang dok ganu, n9 , kuantan, jb dan spore tu.....klu nak join....sila2 la yerk....he3....
Rindunya bergurau senda dengan semua.....terharu sangat Mas baca ucapan tahniah di fb dan amat menghiburkan bila membaca celoteh2 kekawan kat fb....missss u all semua..InsyaAllah...n3 mungkin tak seligat dulu...tapi tetap ada....mudah2an yerk......



Tuesday, October 11, 2011

Blended Butter Cake



Assalamualaikum. Meh layan Blended Butter Cake yang senang dibuat dan sedappp ni....selalunya resepi2 dari Kak Fida Myresepi memang jarang menghampakan...resepi dari Kak Fida ni selalunya simple dan sedappp...sebab tu Mas suka mencuba resepi2 Kak Fida di Myresepi....tengok respon ramai yang dah menerai..nampak Izahdaut pun dah menerai kek ni....cuma Mas sajerk kalerkan kek ni biar ceria sikit..he3...ikut citarasa sendiri yerk..kalau nak plain pun boleh jerk...he3

Blended Butter Cake 
Resepi : Kak Fida Myresepi 
Sumber : Izahdaut
Bahan ( loyang 8 inc. / 9 inc. )
  • 2 1/2 cawan tepung naik sendiri - ayak
  • 1 3/4 cawan gula halus - boleh kurangkan
  • 250 g mentega cair  -guna yang berkualiti
  • 1 1/4 cawan susu segar - dari peti sejuk
  • 4 biji telur
  • 1 sk esen vanilla atau esen perisa buah2an pilihan)
  • 1 sk coklat emalco * saya tambah
Cara membuatnya :
  1. Masukkan kesemua bahan kecuali tepung dan esen ke dalam blender.Kisar hingga sebati dan gula larut.Tuangkan adunan ini ke dalam mangkuk.
  2. Masukkan tepung sedkit2 sambil dikacau rata.Masukkan pula esen dan kacau lagi hingga sebati.
  3. Tuang adunan ke dalam loyang yang dialas kertas dan disapu mentega.
  4. Bakar pada suhu 160C selama 50 min-1 jam atau hngga masak.
  5. Perbezaan kek yang dah siap...sebelah kiri, kek yang mengguna mixer..yang sebelah kanan, kek yang menggunakan blender... :)
  6. Kek yang dah siap ni moist skali,sekiranya permukaan kek kelihatan melekit,boleh bakar dengan api atas utk menggaringkan lagi.


Kari Ikan Kembung



Assalamualaikum. Selalunya kalau Mas beli ikan kembung segar, suka sangat buat kari @ asam pedas....jadi semalam Mas buat kari ikan kembung....kari yang tak menggunakan santan tapi sangat sedappp...kari ikan akan jadi bertambah sedapp bila menggunakan ikan segar...manis ikan terasa kat kari tu...Ahad lepas, tengok ikan kembung kat Tesco, segar2 belaka...ikannya cantik keras, badan ikan kembung tu bersinar2 dan insangnya cantik kemerahan, mata ikan tu pun jernih jerk.....itu tips memilih ikan segar......hmmm...sedapp sangat dimasak kari @ pun dibuat laksa....bila Mas buat kari semalam...hmm..memang sedappp kari tu....terasa manis ikan tu kat kuah kari....isi kembung tu pun sedappp...terasa lagi manis ikan tu...kari ni bila dicicah ngan roti dan cokodok...pun sedappp kan..

Kari Ikan Kembung
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 6 ekor ikan kembung - ikan lain pun boleh 
  • 1 labu bawang besar - ditumbuk @ dikisar 
  • 3 ulas bawang merah - ditumbuk @ dikisar
  • 5 ulas bawang putih - ditumbuk @ dikisar 
  • 1 inci halia - ditumbuk @ dikisar 
  • 3 sudu makan serbuk rempah kari - gaul dengan sedikit air 
  • 1 sudu makan serbuk cili - optional 
  • 1 sudu besar asam jawa - dibancuh dgn air panas, utk dptkan pes yg pekat 
  • air secukupnya
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1/2 kiub ikan bilis
  • 1 tangkai daun kari secukupnya
  • 2 biji tomato
  • bendi @ terung jika suka
Cara memasak :
  1. Tumis bahan tumbuk @ kisar dan daun kari hingga wangi.
  2. Masukkan serbuk kari yang dibancuh dengan air tadi. Sentiasa kacau hingga pecah minyak dan garing sedikit dengan api perlahan..langkah ini penting untuk dapatkan kari yang sedapppp.....jika pes kelihatan kering semasa mengacau, boleh tambah minyak sedikit2 dan terus kacau hingga pes kari pecah minyak...
  3. Masukkan air secukupnya dan biarkan mendidih. Masukkan kuib ikan bilis, air asam jawa secukup rasa, sedikit garam dan gula secukupnya...sebatikan dan masukkan ikan, tomato , terung atau bendi. Biarkan seketika dan kacau perlahan yerk supaya ikan tak hancur...
  4. Sesuaikan rasanya kemudian kacau seketika, bolehlah diangkat.
  5. Mas suka masak kari ikan dalam kuali supaya ikan tu cantik tak hancur....Selamat mencuba....




Monday, October 10, 2011

Asam Pedas Patin Kak Anim







Assalamualaikum. 
Gara2 teringat komen Mamahawa masa Mas entrykan resepi Lemak Patin Salai & Mangga, yang Mama try resepi asam pedas cara Kak Anim yang blend daun kesum, bunga kantan dan serai sekali, jadi Mas pun try buat asam pedas cara Kak Anim tu....hmm...sedapp la..bau wangi masa menumis tu....perhhh....memang best...memang lagi harum wangi asam pedas yang dimasak cara begini.....kali ni Mas guna ikan patin.....memang sangat sedapp...suka sangat bahagian perut patin tu..sedappp terasa isi bercampur lemak patin tu.....sangat serasi diasam pedaskan....maceh pada Kak Anim dan mamahawa atas resepi asam pedas n



Asam Pedas Patin
Resepi : Kak Anim

Bahan :
1 ekor ikan  ikan patin

20 tangkai cili kering - didihkan sebentar angkat dan toskan - dikisar
1 labu kecil bawang besar - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
sedikit halia - dikisar
sedikit kunyit hidup - dikisar
1 kuntum bunga kantan - dikisar
2 batang serai - dikisar
sedikit daun kesum - di kisar
air asam jawa secukupnya
1 kiub ikan bilis
garam secukup rasa
beberapa batang bendi
tomato - dibelah 4
sedikit serbuk kunyit - Mas tukar ngan kunyit hidup
sedikit serbuk lada hitam


Cara memasak :
Ikan di lumurkan dengan limau dan bersihkan dan dilumur garam dan sedikit serbuk kunyit.Ketepikan
Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar hingga terbit minyak @ pecah minyak.
Pastikan cili betul2 masak masukkan sedikit air asam jawa, kacau sedikit.
Masukkan ikan dan didihkan sebentar, kemudian masukan garam dan kiub ikan bilis.
Masukkan lebihan air asam jawa dan biarkan mendidih lagi. Kemudian baru masukkan  bendi ,tomato @ terung jika suka.
Kecilkan api dan didihkan hingga masak.Tabur sedikit serbuk lada hitam, biaekan seketika dan boleh tutup api dan sedia untuk di hidang.



Saturday, October 8, 2011

Karipap TUN ( inti Keledek )



Assalamualaikum. Semalam memang bercadang nak buat karipap.....jadi bila tanyakan kekawan kat fb resepi karipap yang sedapp...Izahdaut cadangkan resepi doh karipap dari Tun Telani dan resepi inti karipap pulak dari Ros Jintanmanis menggunakan keledek..hmm....gabungan yang baik...hasilnya mendapat karipap yang rangup dan intinya yang sedap, manis keledek dan rasa ikan bilis dan udang kering tu buatkan karipap ni jadi sedapp sangat....maceh pada Izahdaut yang berkongsi resepi karipap ni dengan Mas....untuk 1 adunan, memang dapat banyak buat family kecik macam Mas, jadi Mas frozenkan lebihan karipap tu dengan cara menggorengkan sedikit karipap tu, biarkan sejuk, masukkan dalam bekas bertutup dan simpan dalam freeze....jadi bila2 masa nak makan, hanya tinggal goreng jerk..senang kan....Selamat mencuba yerk.....

Doh Karipap
Resepi : Tun Telani 
Sumber : Izahdaut
Bahan :
  • 4 cawan tepung
  • 2 tbs margerin
  • 1/2 cawan oil
  • 3/4 cawan air
  • 1/2 tsp garam
Cara membuatnya :
  1. Panaskan margerin + minyak dalam periuk. Tutup api.
  2. Tengah panas2 tu, masukkan tepung dalam periuk tadi dan gaul guna garpu ( jangan guna tangan, melecur nnti ).
  3. Dah sejuk siket, campur garam dan air.
  4. Uli-uli.. siap! Buleh wat karipap ikot suka inti apa..

Inti Keledek
Resepi: Ros@jintanmanis
Sumber : Izahdaut
Bahan :
  • 1 biji keledek bersize besar
  • 1/2 genggam ikan bilis - boleh tukar pada ayam atau daging
  • 2-3 sudu besar udang kering
  • 4 sudu besar serbuk kari
  • 2 sudu besar cili kering kisar
  • garam 
  • 1 mangkuk air 
  • 1/2 biji bwg besar - Izah tambah, Mas pun
  • 2-3 ulas bawang putih -  Izah tambah, Mas pun
Cara memasak :
  1. Keledek dipotong dadu. Rendam seketika. 
  2. Kisar ikan bilis bersama udang kering dan bawang dan kemudian tumis bahan kisar hingga naik bau. Masukkan cili dan serbuk kari. Tumis hingga garing.
  3. Kemudian masukkan keledek dan air. Masak hingga keledek lembut dan kering.
  4. Boleh dijadikan inti.



Friday, October 7, 2011

Kek Coklat Kukus Keju



Assalamualaikum. Hari tu dah rasa kesedapan Kek Coklat Kukus Keju Koktel hasil air tangan Izahdaut, memang sangat sedapp Kek Coklat Kukus Keju Koktel tu, cuma rasa tak puas makan jerk..maklom la, nama pun orang kasi kan..he3...nak makan puas2, kene la buat sendiri...he3..Mas buat 1/2 adunan jerk...banyak la pulak hasilnya..jadi berkira2 untuk bekalkan Ain ngan Daniel Kek Coklat Kukus Keju untuk dibawa ke sekolah kafa.....boleh dimakan ngan kekawan bebudak tu..cuma kek ni tak de Mas letak koktel..jadinya tak disebut yerk koktel tu..ni gara2 terlupa nak beli...dah kukus kek..baru perasan terlupa beli koktel..sabo jerk...jadinya Mas letak jerk ceri..hmm..idak la berseri2 sangat macam kek izah dan Kak Ita, hentamm jerk la..janji kek tu sedapppppkan..meh sape yg nak..ambik sorang sepotong jerk...he3

Kek Coklat Kukus Keju 
Resepi : Kak Hanieliza
Sumber : Izahdaut dan  Kak Ita
Bahan A
  • 2 cawan tepung gandum - diayak
  • 1 cawan serbuk koko - diayak
  • 1 s/k baking powder - diayakkan
  • 1/2 s/k soda bikarbonat - diayak
  • *izah tambah 1 sk serbuk nescafe
Bahan B
  • 1 cawan susu pekat
  • 1 cawan butter cair
  • 1 cawan air panas
  • 2 cawan gula perang
Bahan C
  • 4 biji telur 
  • 1 s/k esen vanilla -  kacau rata dengan telur
Cara membuatnya :
  1. Panaskan kukusan dan lapikkan loyang dengan kertas minyak.
  2. Masukkan semua bahan yg diayakkan dalam mangkuk.
  3. Masukkan butter cair, air panas, gula dan susu pekat dalam mangkuk yg berisi bahan yg telah diayakkan.
  4. Masukkan telur dan kacau adunan sehingga sebati.
  5. Masukkan dalam loyang dan kukus selama 1 jam atau lebih sikit.
  6. Sejukkan dan hiaskan dengan kerim keju dan buah2an koktel
Bahan krim keju:
  • 250 gm keju cream philidephia
  • 1/2 cawan gula halus
  • 1/2 cawan air agar-agar *masak air dengan 1 sb serbuk agar2
  • 1 cawan yogurt perisa mangga 
  • 1 tin buah2 koktel - Mas x letak
  • 1/2 cawan air dalam buah2 koktel - Mas x letak
Cara membuatnya:
  1. Pukul keju cream dan gula sehingga rata @ lembut.Masukkan yogurt dan pukul lagi.Masukkan air@ cecair agar dan kacau rata.
  2. Tuangkan atas kek span dan sapukan rata. Taburkan buah2 koktel dan sejukkan beberapa jam. Potong dan hidangkan
Nota :
  1. Saya guna yogurt plain, jadi topping tu sedikit masam. Jadi memang disyorkan guna yogurt  buah la kan. Lepas tu saya rasa nak buat kek ni sesuai guna loyang yang boleh buka sisinya tu. Sebab topping tu agak cair dan memakan masa untuk mengeras. Bila ada loyang gitu jadi kek boleh dihidang dengan cantik. Tapi pada pandangan saya, bagi yang tak de loyang buka sisi tu, boleh je gunakan idea yang lain, mcm saya. 
  2. Saya pernah buat kek ni dengan dihidang didalam loyang kaca. Kukus sesiap kek, pastu terbalikkan kek ke loyang kaca yang elok ukuran n ketinggian. Kemudian curah topping keju di atas kek. Sejukkan dan hidangkan. Maknanyer dihidang terus kek di dalam bekas kaca tula.
  3. atau pun
  4. kek coklat di keluarkan dari loyang, letakkan di atas pinggan. kemudian ambil aluminium foil, lipat dua, dan tepekkan foil disekeliling kek mengikut bentuk kek. Haruslah foil tu tinggi dari kek untuk menampung  topping keju tadi.  Curah topping. Biarkan sehingga topping keras. Hidangkan.
  5. atau pun
  6. Kukus kek di dalam bekas loyang chiffon. Kan ke loyang chiffon tu boleh buka sisinyer tu kan. Tapi alas loyang guna foil takut adunan kek coklat tu nanti bocor keluar. Tapi Saya buat tu, tak de pulak kek coklat tu keluar, cume ada sikit2 je la. Kemudian bila kek sejuk curah topping di atas kek. Dan  biar keras, baru buka sisi loyang tu. Potong kek dan hidangkan.
  7. Ni cara yang mudah nyer la. Ada lagi kot cara yang lain boleh dishare kan juga ye.tq



Nasi Goreng Kampung



Assalamualaikum. Pagi ni layan dulu Nasi Goreng Kampung yang Mas buat untuk sarapan semalam.  Pedas dan sedap....habis masukkan segala harta karun yang ada kat dapur, selalunya kalau buat nasi goreng kampung, Mas suka tumbuk bawang putih, bawang merah, cili padi dan udang kering...harum jerk baunya masa menumis....suka juga letak ikan bilis yg digoreng dalam nasi tu.....hmm....memang best....ada pulak lebihan ayam goreng...letakkan juga...dan kacang buncis yg dipotong2.....wahhhhh...sedapp tau....he3

Nasi Goreng Kampung
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 2 cawan nasi sejuk - lerai2kan
  • 1 sudu besar udang kering, rendam kejap dan toskan - ditumbuk
  • 10 biji cili padi - ditumbuk
  • 1 ulas bawang putih - ditumbuk
  • 1 biji bawang merah - ditumbuk
  • 2 biji bawang merah - dihiris
  • 6 batang kacang buncis - dipotong2
  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar Sos tiram maggi
  • sedikit kiub ikan bilis
  • ikan bilis yang digoreng dan ayam goreng dipotong
  • sedikit lada sulah aji shio
Cara memasak :
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang merah yang dihiris hingga layu dan masukkan bahan tumbuk  dan tumis hingga harum. Masukkan kiub ikan bilis dan sos tiram, kacau sebati dan masukkan telur dan biar mengeras sikit , kacau dan gaul bersama bahan2 lain.
  2. Masukkan nasi dan gaul sebati dan terus besarkan api dan gaul pantas. Renjiskan sedikit air panas atas nasi supaya nasi goreng tu tak terlalu kering dan kacau lagi. Masukkan ikan bilis goreng dan ayam goreng yang dipotong dan sebatikan, masukkan lada sulah aji shio, kacau lagi , rasakan dan jika ok boleh tutup api... 


Thursday, October 6, 2011

Bihun Sup Tulang



Assalamualaikum. 
Menu semalam, Mas sekeluarga makan Bihun Sup Tulang pulak....memang sedappp.....kali ni Mas try buat Sup Tulang cara Kak Nor...hmmmmm...memang berpeluh2 makan sup tu....apa lagi bila ditambah dengan cili kicap...perhhh....maunya bertambah lagi semangkuk....cukup sedap Sup Tulang resepi Kak Nor ni.....rasa macam makan sup kat kedai pun ada....bila buat sendiri sup tulang ni....memang berbaloi2, puas jugak semalam makan sup tulang...maceh Kak Nor atas resepi sup tulang yang sedappp ni...rasanya semalam nampak Kak Wana pun menerai sup tulang resepi Kak Nor ni...bestkan kak sup tulang tu..

Bihun Sup Tulang
Sumber : MasDuniaku

Bahan:
1 kg tulang lembu (lebih sedap jika digunakan tulang rusuk)
3 biji bawang merah - dimayang halus
1 ulas bawang putih - dimayang halus
2 inci halia diketuk
1 rempah sup bunjut @ 3 sudu besar rempah sup serbuk
1 1/2 sudu besar lada hitam - ditumbuk
3 biji ubi kentang - Mas tak letak
garam dan gula secukup rasa
1 batang celery jika suka
1 kiub pati ayam
air secukupnya
bawang goreng dan daun sup

Bahan penumis :
5 kuntum bunga cengkih 
3 biji buah pelaga
1 btg kulit kayu manis 
1 kuntum bunga lawang

Bahan tambahan :
bihun yang telah dicelur
cili kicap - cili padi + kicap + jus limau = dikisar

Cara :
Bersihkan tulang dan masukkan kedalam periuk bersama air. Sukatan air mestilah sekali ganda lebih dari paras tulang. 
Masaklah sehingga daging 1/2 empuk. 
Jgn buka api terlalu kuat kerana ini akan menyebabkan daging di tulang akan menjadi keras dan liat. Sebaiknya gunakan api yg sederhana shj. Masukkan sedikit garam supaya isi daging menjadi lebih sedap.
Ceduk keluar bhg berminyak yg terdapat dipermukaan air rebusan tulang tersebut. Biarkan sehingga ia sejuk dan masukkan kedalam peti ais. Akan terdapat satu lapisan membeku dibhg atasnya dan bolehlah dibuang, manakala air rebusan yg dibahagian bawah itu dimasukkan kembali kedalam air rebusan tulang. 
Kaedah ini dapat menghalang mulut @ bibir kita menjadi berminyak setelah makan sup tersebut. 
Kaedah ini juga boleh digunakan jika hendak memasak gulai tulang..
Masukkan rempah sup bunjut @ rempah sup serbuk, halia dan ubi kentang. Bolehlah ditambah air jika kuah kelihatan tidak mencukupi. Masukkan juga serbuk lada hitam dan kiub pati ayam.
Dalam kuali berasingan, panaskan sedikit minyak dan tumislah bahan penumis hingga wangi dan masukkan bawang merah dan bawang putih yg telah dimayang. Goreng sehingga bawang tersebut menjadi garing dan curahkan kesemuanya kedalam periuk rebusan tulang, termasuk minyak.
Masukkan celery jika ada dan masukkan garam dan gula mengikut cita rasa masing2. Masaklah sehingga ubi kentang dan daging empuk. tulang memang tak leh empuk kan.. hehe
Hidangkan ke dalam mangkuk dan taburlah bawang goreng dan daun sup.



Wednesday, October 5, 2011

Puding Pelangi




Assalamualaikum. 
Hasil selongkar dapur Izahdaut subuh2 tadi, terpikat pulak dengan resepi Puding Pelangi ni....tengok bahan2 pun simple jerk dan memang dah ada kat dapo, jadi lepas hantar Ain ngan Daniel gi sekolah, Mas pun terus buat projek memuding...kejapp jerk dah siap...he3...hmm...simple dan sedapp puding ni....oleh kerana Izahdaut kata puding ni agak manis walaupun dia dah kurangkan gula tu, Mas pun terjah dapo Kak Nor dan ikut sukatan gula macam yang Kak Nor buat, Alhamdulillah, sedang2 elok jerk manisnya....memang best makan dikala puding ni dingin..asyikkkkk...tima kasih pada tuan resepi Alma Myresepi, tengok respon kat myresepi....ramai bebenar yang dah menerainya...memang best puding pelangi ni...sedappppp bangat....


Puding Pelangi
Sumber : Izahdaut dan Kak Nor

Bahan :
10g serbuk agar2
650ml air
200gm gula pasir ( kalau nk kurang manis wat dlm 180gm pun ok ) Mas ikut Kak Nor letak 100gm je, memang sedang2 elok jerk manisnya 
60gm mentega
1 biji telur
½ tin susu cair
1 sudu makan serbuk koko
1 sudu makan tepung custard
1/2 sudu teh vanilla
pewarna merah dan kuning secukupnya ( kalau nak warna2 lain pun boleh )

Nota :
Untuk dua adunan K.Nor guna gula sebanyak 200gm sahaja.. tu pun dah cukup manis bg K.Nor. 
So pada yg lain2 tu ejjas sendiri la banyak mana nak letak gula tu ya..


Cara membuatnya :
Masak agar2, air dan gula hingga mendidih dan ketepikan.
Pukul telur sebentar menggunakan whisker kemudian masukkan susu dan tepong custard dan kacau hingga adunan ini rata, kemudian ditapis.
Setelah ditapis, satukan adunan telur dan agar2 dan kacau lagi hingga rata, serta masak semula sehingga adunan mendidih kemudian masukkan mentega dan vanilla dan kacau hingga rata. Then pastu tutup api.
Bahagikan adunan kepada 3 mangkuk ( sama byk ). Then bubuh koko (campurkan sedikit air dulu) ke dalam salah satu adunan di dalam mangkuk dan kacau hingga rata , adunan yang dalam 2 mangkuk lagi masing2 leh letak kuning dan merah.
Sengetkan loyang @ ape2 bekas puding sedikit ( yang Alma gunakan bekas square 7x7in ). 
Biar satu hujung tu tinggi ( lapik @ alaskan dngn ape2 untuk tinggikan ).
Mula2 tuangkan satu senduk makan adunan warna merah ke dalam loyang @ bekas ( dihujung yg paling rendah tu ler )
Kemudian satu senduk makan adunan warna kuning dan last skali satu senduk adunan warna coklat. Ulang buat cam ni sampai semua adunan habis.
Bila dah siap, letakkan semula loyang @ bekas ke kedudukan asalnya. 
Then, masukkan ke dalam peti sejuk, bila dah keras leh ler ngappp....



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...