Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, November 1, 2011

Ubi Getuk



Assalamualaikum. Cakkkk....dah jemu melayan Char kuetiaw.....meh layan Ubi Getuk yang Mas buat minggu lepas...entry tertunggak lagi....hmm..pepaham la kan...keadaan kurang mengizinkan nak mengupdate blog seligat dulu...Alhamdulillah....kesihatan pun makin elok dari hari kehari...alahan dah makin kurang...syukur sangat....selalunya bila ada ubi kayu...Mas memang suka buat Ubi Getuk...selain dari makan ubi kayu rebus ngan sambal ikan bilis atau kelapa parut....memang sedappppp....boleh juga lihat entry Ubi Getuk sebelum ni DISINI.

Ubi Getuk
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • Ubi kayu secukupnya
  • Kelapa parut putih - agak2 suku dari ubi tu
  • gula  - ikut manis sendiri
  • sedikit garam
  • Bancuhan tepung untuk menggoreng - Mas guna tepung gandum + tepung beras, jadikan 3/4 cawan + sedikit garam + 1 cawan air  dan kacau dengan pemukul telur supaya bancuhan tak berbintil2 dan licin.
Cara membuatnya :
  1. Ubi kayu dikupas kulit, cuci bersih dan belah2, kemudian rebus dengan sedikit garam hingga empuk. Toskan dan letak dalam bekas dan lenyek2 hingga halus.
  2. Kemudian masukkan gula secukup rasa dan sedikit garam dan gaul sebati dan kemudian masukkan kelapa parut agak2 yer ngan ubi tu dan sebatikan lagi, bila dah boleh dikepal2, boleh bulat2kan ikut saiz.
  3. Celup dalam bancuhan tepung dan goreng hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan. Sedap gak dicicah ngan cili kicap dan sambil2 tu minum kopi o......perhhh.....


29 comments:

  1. wah sedapnya, dulu masa kat kg selalu ada ubi, tapi tak penah pulak buat ubi getuk ni, cuma rebus makan dgn sambal je

    ReplyDelete
  2. As'salam Mas

    K.ct doakan semoga mas dan baby sentiasa sihat selalu. Jaga pemakanan dan kesihatan ya.

    Ini kesukaan k.ct dan Hb ni mas. kalau beli tak cukup sikit2. bantai beli sampai RM5 hehehe. sebab suka cecah ngan sambal bilis atau lada kicap..perghhh

    ReplyDelete
  3. muncul dah mokcik ni. tenggelam timbul je ko mek. hehehehe... lama dah tak jumpa ubi kayu. aku kalau ubi kayu free je masuk kat rumah ni. hahaha... sabo jela. yela, kat kampung sampai keras gitu je ubi kayu tu tak termakan kan. kalau aku beli kat bandor ni rasa mcm tak patut sungguh. sedap ubi getuk ko ni. aku suke

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum mas...
    Alhamdulillah... kesihatan mas dah semakin elok dah yer...
    ubi getuk yer nama kat sana... kalau kat cnie akak pun dah lupa apa panggilannya.. mmg sedap ubi kayu d buat mcm nie.. mmg dah lama x makan dah.. terasa2 lg keenakannya... sedaaaap

    ReplyDelete
  5. Kekecik dulu arwah mak kak cek selalu buat...cuma lainla sikit...mak letak dalam loyang...pas tu dipotong2...mkn ngan kelapa...skrg ni ada macam2 versi ubi getuk ni kan...ape2pun sume pun sedap....nak sebiji Mas...:D

    ReplyDelete
  6. Kak mas,xperla tingelam timbul kan dari senyap terus,jga ksihatan akak n baby leklok ya..Rindu kat akak..Eh sedapnyer kalo dpt ubi ni mkn ngan air teh,fuhh mmg best..

    ReplyDelete
  7. act 1st time Liza tgk ubi getuk ni..nmpk senang nk mmbuatnya..nnt kalau jumpa ubi kayu, liza nk try la...timakaseh mas...

    ReplyDelete
  8. salam Mas,

    lama dh tak makan..rindu ubi getukk...aruah nenek slalu buat..huhuhu..rinduuu aruah nenek..

    ReplyDelete
  9. sedapnyer!! tun xpernah buat sendiri ubi getuk nih.. tunggu pokok ubi ayu yg tun tanam blkg blok ni besar dulu baru blh buat ^^

    ReplyDelete
  10. wah sedapnya mas ubi getuk....kita tak pernah buat sendiri...selalu beli je....suka sgt beli dulu...teringinnya nak makan..huhuhu

    ReplyDelete
  11. rajin kak mas ye...camne sekang..kak mas sihat ker...petang2 hujan mcm ni..kalau dpt makan seketul dua sedap nih..nyicah plak dgn air kopi..fuhh

    ReplyDelete
  12. Assallamualaikum Mas.
    Harap makin kurang ye mabuk2 tu. Jaga diri dan kesihatan tau!

    Akak berkenan dgn ubi getuk ni. Dulu lagi dah pernah tgk resepinya tp tak pernah buat. nak kena cari ubi kayu dululah kan..

    ReplyDelete
  13. rindunyaaa kat mas.
    tiba2 ada ubi getuk kat sini.akak suka sgt ubi getuk.mula2 makan ni masa akak ke bangi dulu2..lepas tu terus jatuh cinta kat ubi getuk sedap kan mas?..

    ReplyDelete
  14. sedapnya ubi getuk ni mas...akak pernah mkn jer tak pernah buat lagi..

    tak pe la mas bawa-bawalah berehat muncul sekali sekala pun tak pe terubat juga rindu...ekeke semoga mas dan baby sihat yer...take care:)

    ReplyDelete
  15. Bestest...tapi hati2, time2 preggie gini mudah uk...erk uk...erk kalo mkn yg berangin2 cm ni...

    ReplyDelete
  16. Kena cari ubi la ni.... terliur tenguk..sedap kena dengan kopi O panas

    ReplyDelete
  17. alahaiiii...k.gee terlewat laaa...sah dh abis ubi getuk nih... sukeeee sangat...nyam2x!!

    ReplyDelete
  18. yum yum.. sedapnya.. mana nak dapat ubi kat sini.. hihihihi balik msia kena cari ni

    ReplyDelete
  19. salam mas..pekaba? hope ko n bb sehat..bile ko wat ubi getuk ni teringat aku mase ngandungkn dawish, mengidam ubi getukk..hehehe...

    ReplyDelete
  20. mas............
    salam aidiladha..
    moga cepat sembuh ya

    wah.. ubi getukkkkkkk

    ReplyDelete
  21. Mama tak pernah buat Ubi Getuk ni. Kalau nak makan, men beli je..hihihi..senangkan dok kat Malaysia ni.. rajin cari, jumpalah apa nak makan...:D

    ReplyDelete
  22. Getuk ubi??? Adoiiii sedap sedap sedappp tp tak rajin nak membuat, ape kata mas pos sikittttt.. ehehehee

    ReplyDelete
  23. Assalamualaykumwbh Dik Mas...

    take a very gud care of urself ya....:)

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum Mas...Apa Kabar? Sedapnya Ubi Getuk! Kejamnya! Kuarkan Gambar Kak Lin Tak Dapat Rasa....Waaaaaa!!!!!

    ReplyDelete
  25. ooh..rindunya kat kak mas...xpela kak mas..sy doakan akak n baby cpt2 le rajin cam dulu balik..hehe sayu je bl tgk akak dh jrg update..semoga akak n baby sihat dan kuat ye..
    pasni giliran sy le pulak ye..insyaALLAH..

    ReplyDelete
  26. Mas kemana kamu menfhilang puas ku cari ke sana ke mari....aduh.....

    ReplyDelete
  27. Salam Mas

    diharap Mas & baby sihat2 aja ya..take care!

    ReplyDelete
  28. Kakzana paling suka ubi getok, kat Sabah tak sedap la org jual. Ada kesempatan dpt ubi yg elok, nak buat jugak nanti.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...