Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, October 11, 2011

Kari Ikan Kembung



Assalamualaikum. Selalunya kalau Mas beli ikan kembung segar, suka sangat buat kari @ asam pedas....jadi semalam Mas buat kari ikan kembung....kari yang tak menggunakan santan tapi sangat sedappp...kari ikan akan jadi bertambah sedapp bila menggunakan ikan segar...manis ikan terasa kat kari tu...Ahad lepas, tengok ikan kembung kat Tesco, segar2 belaka...ikannya cantik keras, badan ikan kembung tu bersinar2 dan insangnya cantik kemerahan, mata ikan tu pun jernih jerk.....itu tips memilih ikan segar......hmmm...sedapp sangat dimasak kari @ pun dibuat laksa....bila Mas buat kari semalam...hmm..memang sedappp kari tu....terasa manis ikan tu kat kuah kari....isi kembung tu pun sedappp...terasa lagi manis ikan tu...kari ni bila dicicah ngan roti dan cokodok...pun sedappp kan..

Kari Ikan Kembung
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 6 ekor ikan kembung - ikan lain pun boleh 
  • 1 labu bawang besar - ditumbuk @ dikisar 
  • 3 ulas bawang merah - ditumbuk @ dikisar
  • 5 ulas bawang putih - ditumbuk @ dikisar 
  • 1 inci halia - ditumbuk @ dikisar 
  • 3 sudu makan serbuk rempah kari - gaul dengan sedikit air 
  • 1 sudu makan serbuk cili - optional 
  • 1 sudu besar asam jawa - dibancuh dgn air panas, utk dptkan pes yg pekat 
  • air secukupnya
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1/2 kiub ikan bilis
  • 1 tangkai daun kari secukupnya
  • 2 biji tomato
  • bendi @ terung jika suka
Cara memasak :
  1. Tumis bahan tumbuk @ kisar dan daun kari hingga wangi.
  2. Masukkan serbuk kari yang dibancuh dengan air tadi. Sentiasa kacau hingga pecah minyak dan garing sedikit dengan api perlahan..langkah ini penting untuk dapatkan kari yang sedapppp.....jika pes kelihatan kering semasa mengacau, boleh tambah minyak sedikit2 dan terus kacau hingga pes kari pecah minyak...
  3. Masukkan air secukupnya dan biarkan mendidih. Masukkan kuib ikan bilis, air asam jawa secukup rasa, sedikit garam dan gula secukupnya...sebatikan dan masukkan ikan, tomato , terung atau bendi. Biarkan seketika dan kacau perlahan yerk supaya ikan tak hancur...
  4. Sesuaikan rasanya kemudian kacau seketika, bolehlah diangkat.
  5. Mas suka masak kari ikan dalam kuali supaya ikan tu cantik tak hancur....Selamat mencuba....




32 comments:

  1. Salam mas sda lg ke kari ikan kembung tu..nasi sejuk ada lagi ni..dlm rice cooker, .ingat nak ambik lauk Mas hehhe, lapo nkp lauk pepagi ni heheh...

    ReplyDelete
  2. cantik ikan tu mas tak pecah. memula aku ingat ko goreng kejap. mmg segar benor ikan tu ye..

    ReplyDelete
  3. betullah kata Mas tu, masak dalam kuali dapat mengekalkan bentuk ikan, senang nak kacau2 kan.. kari Mas tu nmpk sedap betul.. makan ngan lempeng ni harus habis tepung 1/2 kilo, hehe

    ReplyDelete
  4. Mas ..akak pun mcm mas jg, suka masak dlm kuali, x kiralah kari apa pun, senang nak kacau dan lepas masak baru tuang dlm periuk. :)

    ReplyDelete
  5. E-na Lovely Kitchen,

    bolehhhhhh...he3

    ReplyDelete
  6. Sheila Shafeareen.

    ada sikit lagi tu kak..he3
    sila2 cedok....

    ReplyDelete
  7. izahdaut ,

    makcik..ikan segar klu digoreng kemudian dikarikan...
    sayang rasanya..
    elok dimasak gini..
    baru terasa kesegaran ikan tu..he3
    kari pun jadi sedapppp tau...

    ReplyDelete
  8. Sari Yusa Ibrahim.

    betul kan kak yus..
    senang nak masak ikan gini klu guna kuali..he3
    ikan pun tak hancur...

    ReplyDelete
  9. Sofea,

    he3..geng la kita kak...
    rasa lebih mudah kan masak dlm kuali..
    klu kat restauren pun..tngok chef2...lebih suka masak dalam kuali...senang....

    ReplyDelete
  10. Kak mas,owh akak selalu beli ikn kat tesco eks..sy xpernah beli kat tesco,selalu kalo ikn2 mmg beli kat pasar yg ptg ajer,coz depa cabut perut n siang seksiap,teruk betoi kan org xmkn ikn nih,hihi..Nmpk pekat kari ikn temenung/kembung akak..

    ReplyDelete
  11. Zaliedana,

    laa..ct tak makan ikan ke..
    sama mcm adik ipar kak mas...
    dia cuma makan sardin dlm tin jerk..he3

    ReplyDelete
  12. lama x mkn gini
    sbb darl ai mmg x mkn ikan jenis ni if buat gulai....kena kasi ikan bolat seketul2 gituew

    ReplyDelete
  13. kak mas..kari ikan ni..kalau wat cicah dgn roti arab kak izah..memang sesuwai... :)) hihihi

    ReplyDelete
  14. pekatnya kari..sedap sungguh kalau cicah lempeng ni... ;)

    ReplyDelete
  15. sedapp! aritu tun wat roti arab cicah kari ikan laa.. tp lagi sedap kalau wat lempeng bawang.. mkn lempeng ngan kari ikan time bekfes, pastu hujan pulak tuu.. fuhh.. mmg menitik air liur.. hihi

    ReplyDelete
  16. fuhh mas.. meleleh air liur akak tgk kari mas ni.. akak pun suka kari tak bersantan ala2 mamak ni.. mmg best! ada baki dipanaskan lg bertamsab sedap cicah ngan lempeng pun sodap. nasiblah baru je mkn kari ikan jgau baru ni.. hehe.... tp resepi lain sikitla sebab ada letak daun kesum kasi rasa sikit berbeza.. hehe..

    ReplyDelete
  17. Mas....
    Sudah byk lama tak masak kari Ikan...Kari ikan Mas menggodala...tetiba rasa nak makan lak...:D

    ReplyDelete
  18. rahel .

    memang sedapp rahel..
    tak de santan tau...he3

    ReplyDelete
  19. ☆*♥L@dy @yU♥*☆,

    he3..gitu lak yerk..
    guna ikan lain pun ok jerk ayu...

    ReplyDelete
  20. chikadakbiru,

    hmmm...memang kena sangat...
    nak curi la roti arab ijah 3 ketoi..he3

    ReplyDelete
  21. Ctnaemah,

    betoi tu..
    mas kalau kari memang suka pekat gini...
    sedapp...

    ReplyDelete
  22. tun_telani ,

    argghh..tun..ayat menggoda tu...
    kak mas memang nak buat roti arab tu..
    sedappkan cicah ngan kari..

    ReplyDelete
  23. MaDiHaA a.k.a Ratna,

    wahhhh..kari akak letak daun kesum yerk..
    mas tak pernah try lagi...
    boleh cuba la lain kali...he3

    ReplyDelete
  24. cik cek,

    kak cik...
    meh la buat kari lak..
    senang dan sedappp tau..he3

    ReplyDelete
  25. Mas : aku dtg bawak nasik kosong je nih..tumpang lauk ko eh...

    ReplyDelete
  26. Salam Mas...nampak sedap kari ikan kembung ni..biasa ikan ni sue goreng garam kunyit tak pun buat 3rasa@masam manis...Ni antara ikan kegemaran gak...wahhhh tambah lagi variasi lauk menggunakan ikan ni..Thanks sudi share resipi...

    ReplyDelete
  27. Anna Qawina,

    kau ni..nasi kosong jerk....
    sambil jelir lidah kat anna..

    ReplyDelete
  28. Sue @ Nenie ,

    selamat mencuba sue..
    apa lagi klu kembung segar..
    sangat sedapp dikarikan..

    ReplyDelete
  29. eliyaezlinalias.

    try la buat eliya..
    sedappp tau..
    guna ikan lain pun ok jerk..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...