Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Saturday, October 1, 2011

Bubur Candil Keledek VS Badak Berendam, terkompius sikittt..



Assalamualaikum. Meh layan jerk Bubur Candil Keledek, yang Mas jadi agak kompius sikittt sebab pikirkan Bubur Candil Keledek Kak Yatie dan ole2 keledek Izahdaut adalah dari 1 resepi yang sama...rupanya ole2 keledek yang asalnya Izahdaut nak buat Badak Berendam Versi keledek tu Mas pikirkan Izahdaut nak buat Bubur Candil Keledek..aduhhhhh....macam2 kan...perasan tak ada inti kelapa dalam bebola candil tu....he3..Mas agak pening sikit gara Izahdaut tayang ole2 keledek ari tu...jadi Mas pun dengan rajinnya letakkan inti kelapa dalam bebola candil tu.....dah habis semangkuk....belek2 balik resepi Izahdaut dan Kak Yatie, baru perasan, Bubur Candil Keledek ni telah diderhakakan dengan tak sengaja dengan letakkan inti kelapa tu....huuhh....kuat betoi pengaruh ole2 keledek tu...tercompius Mas dibuatnya....he3...apa pun ...sangat sedap Bubur Candil Keledek ni walaupun telah diiintikan.....betul la kata Kak Yatie dan Izah, tak terasa liat sangat menguyah bebola candil tu...lembut2 liat gitu...sedapppnya....satukan pulak dengan kuah santan tu....perrhh..memang tak cukup semangkuk...tapi kan...

Bubur Candil Keledek
Resepi : Kak Yatie
Sumber : Izahdaut
Bahan :
  • 1 1/2 cawan tepung pulut
  • 2 cwn keledek rebus, toskan dan lecek halus
  • 1/2 cwn sagu biji - cuci dan rendamkan bersama 1/2 cwn air selama 10 minit pastu toskan)
  • 1/2 cawan air - jika perlu dan tuang sikit2 masa menguli doh
  • sedikit garam
  • pewarna kuning dan hijau
  • Air secukupnya - utk merebus bubur candil
Bahan Utk Kuah :
  • 2 cawan santan pekat
  • 2 cawan santan cair
  • 1 ketul gula melaka=racik halus dan masak hingga hancur+1 cwn air= tapiskan
  • 1/2 cwn gula pasir
  • 2 helai daun pandan- di simpul
Cara membuatnya :
  1. Rebus keledek sehingga empuk.
  2. Keledek yg telah di rebus, di toskan dan di lecek halus. Biarkan sejuk dan ketepikan dulu.
  3. Masukkan keledek yg telah di lecek tadi bersama tepung pulut dan uli hingga menjadi doh, tambah air jika perlu. Tuangkan sedikit2 sehingga menjadi doh yg diingini.
  4. Bahagikan pada 2 bahagian dan letak pewarna setiap bahagian.
  5. Didihkan air dan masakkan sagu tadi sehingga putih, setelah kembang, angkat dan siramkan di bwh air paip dan tapiskan. Ketepikan.
  6. Sementara itu dlm periuk yg lain,didihkan air dlm periuk, bulat2kan spt bebola kecil adunan kuning dan hijau dan rebuslah ke dlm air yg mendidih.(api sederhana je ya..)
  7. Apabila dah timbul bebola tu, bolehlah angkat dan tapiskan.
  8. Di dalam periuk yg lain, satukan santan cair dan santan pekat, masukkan sekali air gula melaka yg sudah di tapis tadi.
  9. Masukkan bebola candil tadi dan masukkan daun pandan...gaul sebati. Masukkan sagu biji tadi.
  10. Gaul sentiasa supaya santan tidak pecah...biarkan mendidih. Sekiranya kurang manis bolehlah tambah gula pasir sedikit. Setelah siap, matikan api dan bolehlah di hidangkan.

26 comments:

  1. masssssssssss...
    aku kan.. kepantangan tau kalau ada org guda guda menu gini... tutup mata..tutup mata. sedap giless bile ku renung n tenung. tak leh jadi tak leh jadi.. balik jah balik.. jangan melangut lelama nengok ke gambo tu..


    .

    .

    .


    kelapa ada
    .


    .

    .

    sagu pun ada

    .

    .

    .


    pandan pun ada
    .

    .


    .

    aarghh balik dulu ahhh

    ReplyDelete
  2. mmg betul la mek ampang ni.. meroyan bab komen.. hehehehee

    ReplyDelete
  3. cheq sue tumpang komen ajelah ye...sebab semua bahan tu xde kat rumah... jadi xleh nak cuba dulu... :)

    ReplyDelete
  4. Maaaaassssss.... ^___^ konpiuuss kee, hehe

    ReplyDelete
  5. masss... kak rose dah terkena tempias izah... menjejeh air liur pepagi ni... nak buat la ptg ni, tp keledek x de lak.. ganti kentang ok x?... onde2 kentang?

    ReplyDelete
  6. izahdaut,

    ijahhhhh..ishhhhh mek ampang ni....
    buat jerk la dah ada semuanya..
    nanti aku gi rumah kau tumpang makan semangkuk yerk..hee
    tapi kan makcik....sedappp la...buat bubur candil keledek gini...
    asyik klu dapat makan...

    ReplyDelete
  7. K.Nor,

    ijahh tu memang kak nor....
    he3

    ReplyDelete
  8. Cheq Sue,

    he3..tak pe cheq sue..
    nanti2 boleh try gak kan..

    ReplyDelete
  9. Ummi ,

    kak ummi..
    datang hari biul japppp..he3

    ReplyDelete
  10. Kak Rose,

    hmm..kentang yerk..
    ok kot..cer kak ros try....
    species ubi gak kan...

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum mas..
    waaah mmg mengancam habis tau... mengoda sungguh bubur tu mas... sedapnya nie.. punya ler lama akak x makan bubur nie.. sedap2.. nak buat? ermm.. bahan2 x cukup. keledek x der stck kat umah akak nie..uwaaaaa.. jamu mata jer ler dulu... :)

    ReplyDelete
  12. Diana @ Melley Mey,

    kak diana...tak sangka..versi derhaka pun sedappppp tau...
    nanti akak buat yerk..

    ReplyDelete
  13. ibundo,

    kak pah....
    rasa macam nak tambah jerk semangkuk..he3

    ReplyDelete
  14. Salam Kak Mas..

    walaupun terderhaka tp tetap menggoda jiwa raga nii..sedapnya..:=)

    ReplyDelete
  15. mas.. akak singgah lagi nie.. hehehe.. nak bgtau .. akak ada bg mas award.. nnt kalu senang singgah ler yer mas.. :)

    ReplyDelete
  16. salam mas, cam ni pun dah ok kira bubur be rintilah jd nya..gabungan yg sdp ni...resepi baru hehhe..kira tukar suka same suka tu...

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum Mas,
    hah3....klaklorlah plk bila baca n3 Mas yg konpiussss tu.....tak kisahlah janji sedap dan laku...lenkali baca betul2 ya...agaknya akak dok sebut2 Mas tak smlm, tu yg Mas terkonpiussss jap...akak seru2 nama Mas yg goda akak dngn kari daging kerisik tu...mmng mabeles..pagi tadi mkn dngn lempeng...hehehehe...

    ReplyDelete
  18. kurang kurang kak mas tau la jugak mende2 tu semua...sy ni usahkan kata nk buat, tengok pon tak pernah, makan lagi la tak pernah...sedap jugak ye makan berkuah2 mcm ni

    ReplyDelete
  19. Confused.. lagi confused cos memang tak pernah makan benda ni.. hehe

    ReplyDelete
  20. Kak Mas,uiish mek ampang tuh skang nih makin meroyan tau,nih mesti sbb labu terhantuk kepala,hikhik..Kak mas,nmpak sodappp..Eh sodap ke??Meh nak rasa cikit,hihi..

    ReplyDelete
  21. mas,inti kelapa ada lg dlm freezer..erm,kena buat ni esok! :)

    ReplyDelete
  22. nampak sedap tapi x pernah mkn lagi...:)

    ReplyDelete
  23. salam Mas,
    macam badak berendam gitu kan... sedap lah kuah manis2 gini. fuhhhhh.... hehehe

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...