Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, September 20, 2011

Kuah Kacang @ Kuah Satay




Assalamualaikum. 
Alhamdulillah...percubaan kali - 2 belajar buat kuah kacang @ kuah satay....kali ni menjadi dengan jayanya dan respon dari suami....sangatt sedapppp...abang siap kata boleh buat jual....Alhamdulillah....sebenarnya Mas pernah mencuba membuat Kuah Kacang @ Kuah Satay ni untuk kali pertamanya 2 tahun lepas...amat mengecewakan...tak de langsung rupa Kuah Kacang @ Kuah Satay, kecewa sangat pada resepi yang Mas ambik dari majalah tu...terus malas nak belajar buat Kuah Kacang @ Kuah Satay ni walaupun Mas dan suami suka sangat Kuah Kacang @ Kuah Satay, selain dimakan dengan satay...kami suka makan cucur ikan bilis @ jagung sambil mencolek dengan Kuah Kacang @ Kuah Satay.....memang sedappp
Alhamdulillah...resepi dari Kak Fida tak pernah menghampakan...gara2 Noorsha menayangkan Kuah Kacang @ Kuah Satay resepi Kak Fida ni, terdetik untuk Mas menerainya.....dan hasilnyaaa....memang mabelessss....tima kasih pada Kak Fida dan Noorsha....

Kuah Kacang @ Kuah Satay
Bahan :
300 gm kacang tanah - sangar dan kisar 
100 gm gula pasir
150 gm gula merah
40 gm asam jawa
1 sudu kecil garam 
1 sudu kecil kunyit serbuk
1 cawan minyak masak  - untuk menumis

Bahan kisar :
2 biji buah keras
1 sudu besar ketumbar biji - sangar
1 sudu kecil jintan kasar - sangar
1 sudu kecil jintan halus - sangar
2 hiris lengkuas
2 hiris halia muda
20 tangkai cili kering
7 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
7 batang serai - hiris
20 gm udang kering





Cara membuatnya :
1 - Satukan gula merah dan asam jawa, diramas dengan secukup air untuk mendapatkan 500 gm air asam, bancuh kacang tanah kisar dan gaul rata.
2 - Panaskan minyak  dan tumis bahan kisar hingga garing. Masukkan gula, garam dan kunyit serbuk dan gaul rata.
3 - Masukkan bancuhan air asam dan kacang ke dalam bahan tumis. Seimbangkan rasanya dan masak hingga  keluar @ pecah minyak dengan api sederhana. Sentiasa kacau yerk...
4 - Selamat mencuba....

Update : 
Jika kuah kacang kelihatan agak pekat, boleh tambah sedikit2 air panas bergantung nak cair macam mana kuah kacang tu...kacau sebati atas api sederhana dan boleh dihidangkan..



24 comments:

  1. salam...sdp npknya tu boleh lah cuba ni..mmg sesuai di cicah same cucur, atau rojak....terliur npknya

    ReplyDelete
  2. waaa... sedap ni mas! nanti akak nak cuba versi kak fida pulak.. biasa kak fida punya resepi mmg sedap!

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Mas..waa pg2 lg dh ada kuah kacang..yana xpenah bt sndiri lg kuah kacang..klu org lain bt xsedap pndai plak cmplen hikhikk..yana suka mkn roti cicah kuah kacang..sedapnyaa..

    ReplyDelete
  4. Sheila Shafeareen,

    serius kak sheila..
    memang sedap kuah kacang resepi kak fida ni...
    mas cicah ngan cucur jagung tadi tau..he3

    ReplyDelete
  5. sedap plak nampaknye mas..nnti2 leh cuba..nntilah..hehe

    ReplyDelete
  6. betul tu kak ita..
    memang terbaik kuah kacang resepi kak fida ni..
    sangat sedapp...
    selamat mencuba yerk kak ita...

    ReplyDelete
  7. Yana Shaiful ,

    yana..cuba try resepi kuah kacang ni..
    insyaAllah..menjadi dan menepati citarasa yana..
    kak mas pun kali ke-2 try buat kuah kacang tau..
    alhamdudillah..resepi kak fida ni memang menjadi..
    sangat sedapp kuah kacang ni...

    ReplyDelete
  8. Jun,

    kak jun..
    selamat mencuba yerk kak..
    memang sedapp kuah kacang ni..
    terbaikk..

    ReplyDelete
  9. mas..aku datang bawak nasik impit nak mkn ngan kuah kacang ko nih..bak sini...

    ReplyDelete
  10. akak pun nak try gak resepi ni mas..ni ada cekodok kat rumah akak..
    meh anto semangkuk kuah kacang kat akak nak cicah dgn cekodok nih....:D

    ReplyDelete
  11. eh! wiken ni nak wat jugak la kuah kacang & cucur udg!

    ReplyDelete
  12. Anna Qawina,

    pandai kau yerk...
    bak sikit nasi impit tu..
    klu nak kuah kacang..gi cedok sendiri..he3

    ReplyDelete
  13. anymz,

    aitt..kata nak buat..
    nak juga semangkuk..he3
    bawa cokodok akak tu..
    kita mencicah ramai2...

    ReplyDelete
  14. eliyaezlinalias,

    selamat mencuba yerk kak..

    ReplyDelete
  15. nak buat x boleh..pengisar rosak...tapi kalau order boleh tak..

    ReplyDelete
  16. Salam Mas...Sedapnya cicah ngan cucur udang....

    ReplyDelete
  17. Nazrah,

    he3...
    meh la makan ngan mas..
    kita makan cucur jagung cicah kuah kacang...nak tak..

    ReplyDelete
  18. Sue @ Nenie,

    betul tu..
    memang sedappppp...

    ReplyDelete
  19. emm..sedapnyer mas....bila la rajin nk buat ni

    ReplyDelete
  20. nyum! makan ngan tauhu sumbat pun sedap nih. tun biasa raya je wat kuah kacang. eh, bkn tun yg buat, mama tun yg buat. hihi

    ReplyDelete
  21. Ida,Japan,

    kak ida kan rajin..
    try la buat kak..
    sedapp tau..

    ReplyDelete
  22. tun_telani ,

    he3..bagus ayat kau tu tun..
    klu tak pandai buat lagi..
    cer try resepi ni tun..
    sedapp tau kuah kacang ni..

    ReplyDelete
  23. saya tak pernah buat kuah kacang dan bila tak pernah buat tentu tak pandai kan..
    semuanya nak kena tungu cuti sekolah mas..
    :D

    ReplyDelete
  24. cikgu isza,

    tak pe cikgu..
    semuanya boleh dibelajar..
    insyaAllah, nanti cikgu pandai buat kuah kacang..
    mas pun baru belajar buat kuah kacang ni...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...