Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, September 26, 2011

Ikan Pekasam Goreng dan Masak Lemakkk



Assalamualaikum. Semalam masak simple2 jerk..memandangkan Izahdaut tapaukan masak lomak dari Kak Anim masa bertandang kerumah Izahdaut sabtu lepas, Mas goreng ikan pekasam jerk untuk dimakan ngan masak lomak tu...untuk Ain ngan Danaiel, Mas goreng ayam jerk...ikan pekasam ni pun buah tangan dari Izahdaut masa Izah bertandang kerumah Mas minggu lalu....hmm...memang sedapp ikan pekasam yang dibuat mertua Izahdaut ni...masak lomak daging dan sembilang salai Kak Anim pun memang mabelesss.....tak kurang juga sedapnya kek karemel Anna tu...kejapp jerk dah abisssss....memang seronok berjumpa ramai2 gini..InsyaAllah....lain kali boleh buat lagi....tak puas pulak sembang hari tu...he3..meh layan dulu ikan pekasam ni...ari ni baru dapur mula nak berasap2...

Ikan Pekasam Goreng
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • Ikan pekasam
  • Bawang merah - hiris
  • Cili padi secukupnyer - belah dua atau hiris
Cara memasak :
  1. Cuci bersih ikan pekasam. Rendam sebentar dalam air untuk mengurangkan sedikit kemasinan dan melembutkan sedikit kecut ikan tersebut.
  2. Panaskan sedikit minyak. Goreng ikan pekasam hingga masak @ garing. Angkat dan gunakan minyak yang sama, goreng bawang dan juga cili hingga wangi dan masukkan ikan pekasam yang telah digoreng tadi, balik2kan dan boleh diangkat.



28 comments:

  1. mas akak belum goreng lagi mas..sedang dok berkira2..masin ke idak ikan nih.rasa2nya hari ni leh goreng kot.:)))

    ReplyDelete
  2. salam mas..

    Wah!! terliur akak tengok menu hidangan mas pagi2 ni.. berkeruk.. kruk.. perut ni nyanyikan lagu keroncong!

    bestnya dapat jumpa rakan2 bloger! bilalah akak dapat jumpa mas kan??

    ReplyDelete
  3. Masak Lomak dan Ikan Perkasam, satu gandingan yang montap...ini mak mertau lalu pun tak sedar.

    ReplyDelete
  4. adoi! sedapnya gabungan lauk ni. mmg boleh berkeroncong perut ni... hehehe.

    k.anim owhhhh! klu duk berkira2 lg tu, bak sini la kt kami, biar kami tolong gorengkan dan makan kan... hik hik hik....

    ReplyDelete
  5. anymz,

    kak anim..
    macam yg dibincangkan...he3
    sedappp memang sedapp pekasam ni..

    ReplyDelete
  6. AZLITA AZIZ,

    kak ita...
    memang best pekasam ni..
    nanti panjang umur kita jumpa yerk kak..
    mas pun teringin sangat jumpa akak..

    ReplyDelete
  7. Paty's Kitchen - Cook with passion.,

    he3...silap2 mak mertua tarik telinga pun tak sedar kan kak....

    ReplyDelete
  8. inaku79,

    kak ina...he3...
    bagus idea tu...
    kak anim tak boleh makan atas faktor kesihatan, tu yg berkira2 tengok ikan pekasam...

    ReplyDelete
  9. eliyaezlinalias,

    mas pun sama,
    baru jerk makan semalam..he3

    ReplyDelete
  10. ini idaman kalbu ni kak....adeh...terus rasa nk blk kpg....

    ReplyDelete
  11. mas.. mana tak puas menyembangnya, ko sampai lambat, pastu balik sama2 ngan diorang. tak aci tul.. patut kena lama skit tolong aku basuh pinggan. hahaha..ko tak makan mee kari aku kan

    ReplyDelete
  12. Waaaaaaaaaaaaa..ikan pekasam, i liiiikeee! Ni leh hancusss diet ni Mas...hehe...

    ReplyDelete
  13. qaseh johanna ,

    qaseh..nanti tapaukan ikan pekasam tu tuk akak gak yerk..he3

    ReplyDelete
  14. izahdaut,

    haaa..tu la..plan lepas tu nak makan mee kari kau..
    lupa lak....
    kelam kabut la hari tu..
    sabo jerk...he3
    tengok mee kari kau tu pekat likat jerk...
    aiisshh..aku ni memang mudah lupa...
    tu pun sembang kejap ngan kak anim. kejap ngan anna, kejap ngan mimiey..ngan kau pun kejap kan...macam kene dok sehari baru seronok bersembang puas2...he3
    insyaAllah...nanti kita geder2 lagi yerk makcik...
    walaupun kejap kat rumah kau...kenangan tu manisss sangat...
    seronokkkkk la...

    ReplyDelete
  15. kak ummi,

    mas jadi 2 kali tau makan nasi..
    sabo jerk..he3

    ReplyDelete
  16. Amboi...amboi..amboi.. jeles tahap gaban ni.

    ReplyDelete
  17. Salam Kak Mas..terliur sesgt tgk ikan pekasam nii..ditambah plak dgn msk lomak Kak Anim..aduss..pengsann hikhikk

    ReplyDelete
  18. kak sam.. meh kita jeles sama2 kak... menitik air liur tun yg tgh puasa ni tgk ikan perkasam ngna masak lomak..

    ReplyDelete
  19. Nak join gakla ngan kak sam n yana,ngan tun xnak,sbb ngan kak sue,huhu..Amboi tayang masak lomak,rini sbb nak sedapkan hati yg jeles,wat juga msk lomak,guna ketam..

    ReplyDelete
  20. Kak Sam,

    kak sam...sambil urut2 dada kak sam..he3

    ReplyDelete
  21. Yana Shaiful,

    he3...akak pun hampir2 pengsan makan tau..
    sedapp...

    ReplyDelete
  22. tun_telani,

    tun..sabo yerk..
    kang tak pasal2 batal puasa tu..he3

    ReplyDelete
  23. Zaliedana,

    he3..ct pun buat masak lomak ketam kan..
    kira ok la tu..he3

    ReplyDelete
  24. mas... meleleh air liur d buatnya tau... tgk menu2 kat atas tu... waaah... sedap2 semuanya... ikan pekasam tu menyelerakan sungguh...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...