Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, August 8, 2011

Tepung Pelita



Assalamualaikum. Hari ni ada hal sikit....meh layan dulu Tepung Pelita resepi Kak Yani yang sedapp ni...senang jerk menbuatnya....Mas pun dah buat banyak kali tau....peberet Mas dan Daniel sebetulnya......Daniel pantang nampak kuih tepung pelita ni klu kat pasar ramadhan, mesti dia nak beli, baik Mas buat sendiri kan, lagi puas makan...tepung pelita ni Mas buat 2 hari lepas....jadi meh layan resepinya pulak..

Tepung Pelita
Resepi : Kak Yani
Bahan :
  • 1 cawan tepung beras
  • 1 cawan gula
  • 5 cawan air
  • 4 sudu besar tepung beras
  • 1 biji kelapa diperah jadi 4 cawan santan
  • 4 helai daun pandan dimesin dengan sedikit air
  • sedikit kapur 
  • sedikit garam
  • sedikit warna hijau

Cara membuatnya :
  1. Tepung, air, gula, air daun pandan dan air kapur dibancuh hingga sebati. Mas tambah sedikit warna hijau sebab daun pandan sedikit.
  2. Perah santan, masukkan tepung yang 4 sudu tadi dan garam. Kacau sehingga sebati dan ketepikan.
  3. Masakkan tepung yang diadun dan kacau hingga masak dan berkilat.
  4. Bila dah masak masukkan dalam acuan yang disukai. Kalau daun pisang lagi sedap.
  5. Masak santan yang diadun tadi dan kacau sehingga pekat.
  6. Angkat santan dan curah ke atas tepung yg di dalam acuan tadi.
  7. Sejukkan



38 comments:

  1. salam mas
    akak baru bercadang nak buat hari ni.semalam akak berbuka di rumah anie nagoya dr blog Love tu.akak beli tepung pelita kat bazar ramadhan.rasa dia hampeh betul.nyesal tak buat sendiri..sampai ati peniaga2 ni semua kan?

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Mas..

    Kak Lin Suka Tepung Pelita Ni Sedap! Kak Lin Cuma Sempat Paste Masak Asam Pedas Semalam...

    ReplyDelete
  3. salam mas.. akak pon dah buat belum masuk n3 lagi.. ingat petang ni masuk lah tu.. kalau tak dan esok lah kot... hehe
    mmg sedap resepi ni.. suami akak suka sangat kuih ni.. kalau makan mmg tak cukup 1.. hihi

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum mas...
    mmg sedap resipi nie.. akak suka sesgt... kena buat lg n lagi ikut resipi nie.. mmg terbaik

    ReplyDelete
  5. waaahhhh.. makcikkk banyak ke dapat tu, meh la bagi aku secawan nak merasa.. nak kongsi ngan daniel.. tapau sekali bronok yee yee.. hehehe

    ReplyDelete
  6. salam mas.. resepi k yani ni mmg aku suke..byk kali cube..en hb pun suke..hihi

    ReplyDelete
  7. Salam Mas... ira pun ada rancang nak buat juga.

    ReplyDelete
  8. salam kak mas! list kuih yg iA pasti akan mkn time bulan puasa.. xtau laa bila sampai queue kuih nih.. hihi

    ReplyDelete
  9. mas..mintak segelas tepung pelita ni..anak dara akk cukup suka :)

    ReplyDelete
  10. Salam Mas,
    Akak pun kalau puasa mesti buat ni. Budak2 suka. Punn guna resepi ni. Sekali buat tahan la 3 hari:)

    ReplyDelete
  11. mas ini antara peberet akak tau...tepung talam pun yer....sedap tul ni!!

    ReplyDelete
  12. Salam Kak Mas..waa kat sini pun ada tpg pelita gak..semua menggoda jiwa..suka tpg pelita..nnt nk try bt resepi Kak Yani nii..:=)

    ReplyDelete
  13. Mas : anak2 aku pun suka kuih macam ni, haritu buat yg lembik2 sikit tak layan sgt..yg Yani ni ok lak haritu aku buat..nk buat lg tak rajin lak..hihi

    ReplyDelete
  14. mas.............
    aduh!!
    kalau kena regu.. ayu boleh habiskan 2 piring tau..
    mmg ayu suka kuih yang lembut2 a.k.a lembik2.. hahaha

    ReplyDelete
  15. uwaaa sana sini ada tepung pelita, rasa nak wat gaklah....hah3 semuanya nak di buat..adoyaiiiii..

    ReplyDelete
  16. dimana dia anak kambing saya
    anak kmbing saya yg pakai rantai emas
    siapa dia kakak rajin sayer
    Kakak rajin saya tentunya Kak Mas
    he he he nak juga sedapnyer tepung pelita.. mkn sejuk2...

    ReplyDelete
  17. Mas...ni yg takut masuk rumah2 org yg pandai masak.Masuk saja hati tersangkut....mata x kelip2...D pasar Ramadhan byk...tpi...takut x sedap. Hu..hu...kena msk list jugak ni. Memang manyak sodap punya ni...

    ReplyDelete
  18. Salam kak mas! lmbt sampai ni dah pancit lagi ni sib baik sempat sampai hihihi.... tepung pelitaaaaaa suke manis2 dia sbb tak manis sgt. akak berbuka apa tadi kak? kita mkn rojak tepung dgn talam ajerr ni pun dah malas nak bgn kikiki.. ketat perut! :D

    ReplyDelete
  19. anymz,

    kak anim...sebab tu mas suka buat sendiri...
    lebih puas hati dan berbaloi2 kan....

    ReplyDelete
  20. LinRosly,

    mas pun suka tepung pelita resepi kak yani ni..
    memang terbaik.....

    ReplyDelete
  21. AZLITA AZIZ ,

    akak..betul tu..
    klu dah masuk mulut...
    rasa nak lagi dan lagi kan....

    ReplyDelete
  22. Diana @ Melley Mey,

    akak..betul tu..mas sekali buat resepi ni..
    terus jatuh hati...
    memang best,...

    ReplyDelete
  23. izahdaut,

    makcik...daniel banyak makan tepung pelita ni..
    masa sahur pun dia makan lagi....

    ReplyDelete
  24. nOOrsha,

    sama la ngan aku sha..
    aku suka sangat resepi kak yani ni...
    memang terbaikk la...

    ReplyDelete
  25. Wanieyra,

    selamat mencuba ira...
    memang best tepung pelita kak yani ni...

    ReplyDelete
  26. tun_telani,

    tun, kak mas tak puasa pun selalu buat tau....
    memang suka ngan kuih ni...

    ReplyDelete
  27. Mieza,

    akak..dah abiss la..
    try la buat kak..
    senang dan sedappp...

    ReplyDelete
  28. TopsyTurvyMum,

    akak..betul tu..
    nak makan..mas kukus lagi..
    syok makan masa panas2 suam......

    ReplyDelete
  29. Ayu Safieza @ Humaira',

    memang ramai peminat tepung pelita...
    terbaik la kuih ni..

    ReplyDelete
  30. Yana Shaiful,

    selamat mencuba yana...
    memang terbaik kuih ni...
    senang dan sedappp....

    ReplyDelete
  31. Anna Qawina ,

    kikikiki...bukan kata budak...
    mak bapak budak pun suka kuih lembik2 gini....
    sedapp kan..

    ReplyDelete
  32. Citarasa Rinduan,

    ayu..sama la kita...
    mas pun klu dah mengadap kuih ni..
    memang asyikk kan...

    ReplyDelete
  33. Yatie ,

    akak..tak pe...
    buat ikut list...he..he...

    ReplyDelete
  34. HALAMANKU ,

    amboii...berpantun2 lak adik sorang ni...
    nak kasi pun dah abiss..
    layan gambar jerk la yerk erma...

    ReplyDelete
  35. :.Noor Zaleha Jaafar.: ,

    isshhh....mana ada pandai sangat..
    mas pun belajar2 lagi bab mengkuih ni...he..he..
    betul tu..klu yg dibeli..takut2 ada yg tak menepati selera kita..
    baik buat sendiri..
    try la buat resepi kuih ni..
    senang dan sedapp tau...

    ReplyDelete
  36. ijayuji ,

    ika pun lepas buat tepung pelita kan..
    memang sedappp...
    akak berbuka kuewtiaw goreng jerk tadi..he3

    ReplyDelete
  37. Salam Mas...
    mama jer yg belum buat2 lagi :(
    Ni tak blh jd ramai teman2 yg dah buat nih...

    ReplyDelete
  38. salam mas.. kuih yang dari sehari sehari nak buat tak terbuat.. bulan puasa ni kuih ni lum buat lagi

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...