Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, August 22, 2011

Tart Nenas



Assalamualaikum....kukis ke2 Mas lepas Mas buat Biskut Nestum hari tu. Memang sedappp gebu Tart Nenas ni....kiranya berbaloi juga Mas menerainya sebab ini Tart Nenas yang pertama Mas buat sendiri.....selalunya makan Tart Nenas yang mak Mas buatkan. Tengok la Tart Nenas Mas tu...tak berapa cantikk la..he..he..Alhamdudillah...rasanya memang cukup sedappp...maceh pada Kak Jee yang berkongsi resepi Tart Nenas yang sedap ni dan Kak Ita yang telah mempromotkan lagi Tart Nenas Kak Jee ni....untuk jem nenas tu, Mas beli yang readymade jerk...rasa malas lak nak membuatnya...pada hal hari tu sibuk tanya Izahdaut ngan Kak Nor cara membuat jem nenas.....InsyaAllah..nanti nak try juga buat jem nenas sendiri...jadi Mas letakkan juga resepi jem nenas kat sini, senang untuk rujukan dimasa akan datang....untuk Tart Nenas versi gulung ni, Mas tambah sedikit butter untuk lembutkan lagi adunan supaya senang nak dipicit, sebab adunan asal tu rasanya sesuai untuk tart nenas macam yang Kak Jee ngan Kak Ita buat...betul kan Kak Jee dan Kak Ita....

Tart Nenas
Resepi : Kak Jee
Sumber : Kak Ita
Adunan dapat anggaran 35 - 40 biji
Bahan :
  • 300 gms tepung gandum 
  • 4 sudu besar tepung jagung 
  • 3 sudu gula ising 
  • 200 gms butter 
  • 2 kuning telor sahaja
  • jem nenas  - Mas guna yang readymade
Cara membuatnya :
  1. Ayak tepung gandum, tepung jagung dan gula ising ke dalam bekas. Kemudian masukkan butter yang telah dipotong dadu. Kalau guna unsalted butter, masukkan secubit garam.Ramas tepung dengan butter guna hujung jari hingga berderai (rub-in method). Kemudian masukkan telor dan satukan menjadi doh.
  2. Canai jadi setengah inci dan turap guna acuan atau cutter . Untuk lebih mudah agar tak melekat2 lapik dengan plastik semasa mencanai doh. 1 keping plastik 4 segi potong jadi sekeping besar. Oleskan atas plastik dgn sedikit minyak. Letakkan doh di tengah plastik dan lipat plastik dan kayu canai tu gelek atas plastik.
  3. Kemudian terap adunan tadi dgn terap tuk buat tart. Kalau adunan melekat kat alat penerap tu. Beruskan sedikit alat tu dgn sedikit minyak masak. Ini dapat mengelakkan adunan dari melekat2.
  4. Kalau nak ikut cara kak jee yg lebih mudah boleh tgk kat SINI.
  5. Mas buat Tart Nenas gulung, jadi Mas tekan adunan guna acuan, letak jem dan gulung. 
  6. Susun adunan yg telah di canai atas loyang pembakar.
  7. Ambil jem nenas dan gentel bulat2 sebesar guli. Letakkan atas doh yg telah di terap tadi. Buat hingga habis.
  8. Kemudian bakar adunan ni dalam oven yg bersuhu 170C selama 20 - 30 minit atau sehingga masak.
  9. Setelah masak keluarkan dari loyang dan letak atas redai hingga sejuk. Simpan dalam bekas kedap udara.
Resepi Jem Nenas :
Sumber : Kak Ita
Bahan :
  • 3 biji nenas (atau 1 kg parutan nenas, toskan sedikit airnya)
  • 2 biji epal hijau, buang kulit dan parut kasar
  • 1 biji oren, buang kulit dan ambik isinya (pulp)
  • 1 cawan penuh gula pasir
Cara membuatnya :
  1. Masukkan parutan nenas tadi bersama gula pasir ke dalam kuali, kacau rata. Hidupkan api dan biar mendidih. Pada api kecil, kacau sentiasa nenas tadi sehingga pekat. Masukkan isi oren (pulp) dan terus kacau hingga kering.
  2. Akhir sekali masukkan parutan epal hijau, gaul rata dan masak hingga berkilat dan boleh digentel bila jem sejuk. Biar sejuk dan simpan dalam peti sejuk untuk kegunaan kemudian..

23 comments:

  1. TING TONGGGG tuan rumah sedang buat sekut lagi ker pagi ni? nak tempah sebalang tat nanas? hehehe.. org ghajen nak beli niiii

    ReplyDelete
  2. mas..aku nampak tart mentuk pyramid tu mas.. haha... aku ada gak jadi gitu, siap pilih kasi anak2 aku perabih kan. amacam bijak dak?

    memang nampak gebu je tart ko buat neh. ko buat 2 bancuhan terus ye... patah jari nak memicit nyer. aku selang2 buat tart ni sebab letih memicit. hehe

    tapi kan aku ada terbaca, kalau nak tart yang gebuuu kena letakkan sikit minyak sapi. nanti kalau rajin, ko cube lak yang diletakkan minyak sapi. kompom ko suke.. sebab tart yg resepi kak nor n kak anim tu menggunakan minyak sapi.

    apa pun aku amik a resepi ni boleh buat lagi ni. jem nenas ada sebekas lagi tak gentel.ngeeee..itu pun kalau rajin. ke ko nak tolong gentel mokcikk

    ReplyDelete
  3. waa... boleh juga mas buat yg gulung dgn resepi ni.. sebab adunan agak keras kan dan mmg sesuai tuk buat yg terap2 tu.. tapi tart kak jee ni mmg sedap!
    yg akak buat hari tu pun dah habis dah mas di makan Dalili , dia mmg suka sangat tart ni.. akak mmg nak kena buat lagi ni sebelum raya.. aduyaiii.. sepatah kata izah nak mengentel nenas tu yg malas tu... aduyaiii.. nak tekan2 macam mas buat ni pon adoiii... rajin ke idak...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum mas...
    sedaapnya tart nenas.... cantik gitu lg... kemas...

    ReplyDelete
  5. mas..samala kita, semlam akak buat tart nenas jugak..lepas berbuka dah habis sebekas..hb & anak2 suka tart, rasanya nak kena buat lagi nii..:)

    ReplyDelete
  6. uwaaa kegemaran akak sekeluarga tart gulung ni, bhn2 dah beli tapi tak buat2 lagi..bila buat mmng tak sempat buat raya punyerrrr..abes mkn sendiri jek..kita buat terkial2 yg makan laju je mcm keteapi..wakakakaka..buat last2 nanti..hah3 akak lokek...

    ReplyDelete
  7. Mas, akak sebijik kuih raya pun lom buat lagi ni, adoii!

    ReplyDelete
  8. adeih tergoda pulak tengok tart mas ni.. ish nak buat ke dak ni.. mood mengukis ilang plak arini

    ReplyDelete
  9. mokwo pun sama seperti izah..lebih sukakan tart nenas yg di letakkkan minyak sapi..sekarang resepi kak anymz is my top priority..nanti mas bole cuba..memang tak mengecewakan
    kalau nak gulung tart tu pastikan adunan menutup ngam2 jer dengan jem nenas tuh..baru nampak lagi cantik dan kemas..tapi sejujurnya..mokwo punya tart shape lagi tunggang langgang..hihihi

    ReplyDelete
  10. ilahjy,

    kak ilah...mas dah stop ngukis dah..he3..
    hari ni nak jejalan ngan abang jerk....ki3

    ReplyDelete
  11. izahdaut,

    oppsss...nampak gak kau tart nenas yang bentuk ntah hape2 tu..muahahaha
    masa ambik gambar tak perasan...
    dah edit gambar baru aku perasan..
    hmm..tak kuasa nak memosingkan balik tart nenas tu...muahahaha
    wehh..memang lenguh gak aku menekan tart ni...2 adunan tu..

    apa pun tart nenas ni memang sedappp makcik..
    nanti aku nak try pulak yang resepi kak anim ni..
    letak minyak sapi kan..
    jem nenas pun banyak kali tu..he3
    antara rajin tak rajin mengetart jerk...

    ReplyDelete
  12. AZLITA AZIZ,

    betul tu kak ita...
    adunan tart ni memang agak keras...
    sesuai untuk guna acuan tart nenas...
    mas buat tart nenas gulung...memang payah nak menekan adunan ni..
    bila mas tambah butter kasi adunan lembut, baru senang nak ditekan....
    apa pun..memang sedapp sangat kan kak resepi kak jee ni..

    ReplyDelete
  13. Kak Sam,

    akak..alhamdudillah..percubaan pertama menjadi juga walaupun tak cantik sangat tart tu...

    ReplyDelete
  14. Diana @ Melley Mey,

    akak..kira lulus jerk tart nenas ni..
    tak de cantik sangat...
    janji sedappp kan..

    ReplyDelete
  15. Sofea,

    akak..kalau bab makan..
    kejapp jerk habis kan..he3
    mas buat 2 adunan..kira banyak juga mas dapat ari tu..he3

    ReplyDelete
  16. Yatie,

    akak..klu dah 1 family suka sangat tart nenas ni..
    elok buat last2 minit...he3
    buat lebih kak..
    boleh pos kat mas sebalang....

    ReplyDelete
  17. Sari Yusa Ibrahim,

    akak..buat last minit ke..he3
    kukis tunjuk pun banyak kak...he3
    mas pun ada gak yg tunjuk...

    ReplyDelete
  18. Yani ,

    akak..hmm..kejapp jer datang mood rajin tu...
    meh ngukis cepat kak..

    ReplyDelete
  19. ♫ mokwo® ♫,

    mokwok....mas nak try nnti resepi kak anim tu...
    jem nenas ada lagi tu..he3
    tu la kan...letak jem banyak2..
    baru sedapp kan..
    tart nenas mas ni ada setengan jem banyak..
    ada setengah biasa2 jerk...ki3

    ReplyDelete
  20. kak mas.. mmg semua org duk tayang tat nenas je nih.. tergugat tun nengok. tun xpenah lg wt tat nenas.. hihi

    ReplyDelete
  21. mas.. ramai yang buat guna respi ni tapi memang nampak gebu.. lawa je rupanya.. ita tak buat tart nenas sebab mak metua dah poskan.. lawa tart nenas mas tu

    ReplyDelete
  22. sedapnyer tart..rajin mas! sy suka gak tart lebih2 lg klu inti dia ada cengkih n kayu manis,wangi!

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...