Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, August 17, 2011

Kuih Keria



Assalamualaikum. Dalam mood entry tertunggak lagi....nak mengupdate sehari 2 resepi pun malas kan....bak kata Izahdaut, lemau jerk rasanya..mengalahkan bebudak berpuasa...he..he..Kuih Keria ni Mas buat Ahad lepas untuk berbuka....semalam beli jerk makanan untuk berbuka...memang urusan kat hospital sampai petang baru habis...sabo jerk...Mas kalau dulu memang jarang buat keria ni walaupun anak2 suka kuih ni...disebabkan bab gula tu...rasa macam susah jerk membuatnya....bila dah pandai buat gula tu...rajin gak membuatnya kalau ada keledek...senang dan sedapp....keria tu pun tak liat sebab tepung tak banyak diletak...baru sedappkan sebab rasa keledek tu, memang lumrah kuih yang dijual....kadang-kadang.....keria tu liat sebab ada banyak tepung...terus mood makan keria hilang...jadi bila buat sendiri.....memang berbaloi2....

Kuih Keria
Resepi : syahmi@myresepi
Sumber : MasDuniaku
Bahan :
  • 500 gm keledek
  • 1 cawan tepung gandum
  • Sedikit garam
  • 3 sudu besar gula dan sedikit air -  untuk salut keria 
  • Minyak masak secukupnya untuk menggoreng
Cara membuat keria :
  1. Kupas keledek dan rebus ubi keledek hingga empuk dan toskan airnya dan bubuh sedikit garam.
  2. Lenyek sampai hancur sementara ubi keledek masih panas.
  3. Rehatlah dulu sementara menunggu ubi keledek betul2 sejuk.
  4. Bila sudah sejuk, masukkan tepung gandum dan uli hingga sebati.
  5. Buatlah bentuk seperti gelang dan goreng.
  6. Setelah siap digoreng, masak gula dengan air dalam kuali lain yang bersih.
  7. Didihkan gula hingga pekat  dan kemudian masukkan kuih tadi dan kacau hingga rata. Bagi semua kuih kena gula.
  8. Kacau hingga gula nampak bertali baru boleh tutup api.
  9. Dah tutup api , kacau lagi hingga gula kering dan kuih dan tidak melekat.
  10. Jom kita makan.

18 comments:

  1. ye la Mas..kadang kala nak buat gula tu yg tak jadi...

    ReplyDelete
  2. betul mas, kengkadang yg beli tu terlebih tepung kan..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum mas...
    kuih nie fav anak2 akak nie mas.. utamanya yg keddua tu.. pantang tgk kuih nie mesti banyak dia makan... akak x perna buat sndiri lg kuih nie.. kuih yg mas buat nie mmg nampak sedap.. suka tgk gula nya yg kat luar tu... cam nak ambik jer tau

    ReplyDelete
  4. tgk kuih ni teringat ada kumara lg seketul. ntah mana la akak baling wkt tgh kemas2 pindah rumah. sedap jgk tu klu dpt buat kuih keria... haisssshhh bulan puasa ni smuanya sedap... hehehe

    ReplyDelete
  5. mas..sukanya kuih keria ni..akk pun mengkeledek juga tapi jd kuih cik mek molek..blm jd keria lg..:)

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Mas,
    cantik je kuih keria Mas ni, kuih kegemaran akak ni...betullah Mas, kalau beli tu, kdng2 sedap kdng2 liat...huhuhu..

    ReplyDelete
  7. Assalam Mas, sedapnya kuih keria, tp malas tul nak kupas keledek..hehhee.. Re: Biskut Bebola Cornflakes - kalau Mas tukar dgn nestum nnt takut x rangup, sbb cornflakes kan jenis keras dan rangup dr nestum...biskut ni pulak digolekkan kemudian...tp kalau Mas nak cuba dgn nestum tu terpulang yea...maybe ok kot... ^__^ akak pun x penah cuba...jadi biskut bebola nestum la kan..

    ReplyDelete
  8. kak mas.. sedapnyer kuih keria.. tun x cukup ketekunan nk wat ni.. selalu tension sbb dia suka melekat2 kt tangan time nk wat bentuk gelang2 tu.. suka makan je..hihi

    ReplyDelete
  9. kuih keria singgit...:)) cik somi suruh buat tapi xbeli ubi, camne la nak buat hehehe

    ReplyDelete
  10. salam tuan umah, uuii sodapnya cucoq keria,fevret

    ReplyDelete
  11. mas suka keria.. baru buat kelmarin.. sedap.. ita buat frozen nak makan goreng je...

    ReplyDelete
  12. Assalam kak mas,uii rindunyer..DAH BYK MENGUKIS KE KAK..sEDAPNYER KUIH KERIA,SY kali nih sekali pon xbeli kuih lagi,wat sendiri ajer,yg beli kekadang xsedap kan..

    ReplyDelete
  13. teringat emak kat kampung..emak rajin buat kuih ni masak saya kecik2 =0).

    ReplyDelete
  14. Salam kak mas, hari bermalas malasan gituuu :D keriangan mmg sedap Tp kita suke beli kat kedai yg biasa kita beli Sbb mmg sedap nk buat tu lah kdg dtg rajin dgn malasnyer :D

    ReplyDelete
  15. Siyes best blog ni.. Saya siap promote lam twitter utk share ngan kwn2 :)

    ReplyDelete
  16. mas......
    rindunya nak dengar suara mas..
    hp ayu pi services.. so masuk bengkel hpku..
    guna hp lama, nombor2 kawan2 semua tak ada..hhahahahha


    PS: ayu mmg suka keria...
    versi mas tu nampak lembut

    ReplyDelete
  17. Makan hati je tengok kuih keria Mas ni. Mama FAIL SE FAIL FAILNYA bila tiba tang sira gula tu. Hari tu ada gak buat guna keledek merah tu... rasa dah okay, tapi rupa dia, ya Allah, segan nak tunjuk. Nak hidang kat hubby pun segan. Pengabisnya ma pulun sensorang. Sib baik buat 6 ketul comel je...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...