Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, August 12, 2011

Bakso - simple dan sedappp




Assalamualaikum. 
Bakso resepi Kak Iza ni dah banyak kali Mas buat...rasanya dalam sebulan, mesti satu ke 2 kali Mas akan buat....senang jerk membuat bakso ni dan ni lah resepi bakso yang paling Mas suka....sedappppp sangat....sekarang ni kalau makan bakso, Mas suka tambah bergedil dalamnya...ala2 macam soto tu....hmm..lagi best tau...cili kicap tu memang wajib.....gerenti berpeluh2 kalau makan.....klu bebola tu, tengok mood, klu ada stok bebola bakso, Mas guna yang itu jerk...kadang2 buat sendiri...bebola tu yang paling anak2 suka......kalau dulu Mas suka makan bakso kat satu tempat kat Subang Perdana, memang sedapp baksonya, sekarang dah jarang makan kat sana, lebih suka buat sendiri......boleh makan berulang2kan.....bakso ni Mas buat untuk berbuka 2 hari lepas....terlupa lak nak entrykan...meh layan resepinya pulak....mana tahu ada yang nak buat untuk berbuka atau juadah hari raya nanti....

Bakso
Resepi : Kak Iza@myresepi
Sumber : MasDuniaku

Bahan :
Mee Hoon 1 bungkus (400 gm)
Taugeh
Kobis dihiris halus

Untuk Bebola :
400 gm daging cincang
2 biji bawang merah diracik halus
2 biji bawang putih diracik halus
2 sb telur (1/2 biji)
1 sk tepung ubi @ tepung jagung
sedikit serbuk lada sulah n garam

Untuk Kuah :
3 biji bawang merah dihiris
* 3 ulas bawang putih - dikisar @ tumbuk
* 1/2 inci halia - dikisar @ tumbuk
* 1sk lada sulah biji - dikisar @ tumbuk
1 batang serai - diketuk
1 sb pati daging @ pati ayam
sedikit serbuk lada sulah
garam dan perasa secukupnya




Cara memasak :
Untuk Kuah : 
Tumbuk bahan bertanda *. 
Panaskan minyak, tumis bawang merah hingga kekuningan. 
Masukkan bahan yg telah ditumbuk tadi, tumis hingga garing n naik bau. Masukkan sekali serai.
Masukkan air, masukkan juga pati daging, serbuk lada sulah, garam n perasa. Kali ni Mas letak dada ayam seketul sbb nak ada isi ayam dalam bakso tu..he..he..

Untuk Bebola : 
Sementara menunggu kuah mendidih, gaul semua bahan utk membuat bebola daging. Bentukkan bulat mengikut saiz yg kita suka. 
Siap membentukkan masukkan kedlm kuah tadi, biar mendidih. 
Kuah siap apabila bebola tadi timbul. Siap kuah n bebola

Rendam bee hoon dan celur, kemudian tapis. Hidang bee hoon dgn taugeh n kobis. Tuang kuah dgn bebola. Boleh juga guna mee lain.
Biasanya di indonesia.. bakso dihidang dgn cili padi yg ditumbuk berasingan dgn kicap... Kicap yg sering diguna kicap ABC.... Tak tahulah kat tempat lain ada tak... Tapi kalau kat batu pahat leh jumpa.


25 comments:

  1. salam mas....uishh sedapnya bakso mas ni akak tgk...tak pernah umur akak buat tau mas...rajin tul mas.

    ReplyDelete
  2. Alamak nasib baik tak batak puasa akak. Teringin nak cuba ni.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum mas...
    kat sini ada bakso... akak x perna lg buat bakso nie... teringin plak nak buat.. tp mesti x kena bagi.. Huhuuu... sbb masih mood cuti2.. :D
    tgk bakso yg mas buat tu mmg sedap ler mas.. tergodaaa tau

    ReplyDelete
  4. salam kak, adalagi tak bakso lebih2 kita baru cuti nii hihihi...

    ReplyDelete
  5. sedapnyee tgk bakso kak mas nih...kalau buh cabai hitam banyak sedap nih..

    ReplyDelete
  6. musim panas ni elok makan makanan seperti ini untuk berbuka puasa..sejuk tekak dapat hirup sup.

    ReplyDelete
  7. salam kak mas, ni ros dtg bwk kuih puteri ayu ni, tukar ngan bakso ye mueheehehe,rindu ngan kak mas

    ReplyDelete
  8. wahh.. kak mas pun dh wat bakso ye.. tun tgk2 smp terliur je laa, tun x makan daging..

    ReplyDelete
  9. Ezadlieza ,

    try la buat kak..
    senang jerk membuat bakso ni..
    sedapp lak tu..

    ReplyDelete
  10. Kak Sam,

    try la buat kak sam..
    sedapp tau..he..he..

    ReplyDelete
  11. Diana @ Melley Mey,

    akak..nnti buat tau..'
    gerenti akak suka punya...
    kat rumah mas ni, klu bakso..
    memang peberet...

    ReplyDelete
  12. ijayuji ,

    dah abis la ika..kan kak mas buat 2 hari lepas...he..he..

    ReplyDelete
  13. chikadakbiru,

    betul tu ck..
    letak cili kicap banyak..
    perrhhhhh...

    ReplyDelete
  14. cikmanggis,

    betul tu cm..
    tak lalu la makan nasi..
    tun yg asyik buat sup jerk..

    ReplyDelete
  15. Citarasa Rinduan,

    ayu...meh cari kat shah alam..

    ReplyDelete
  16. ros@JMC,

    ros..akak buat kuih hari ni,.
    nak tak...he..he..

    ReplyDelete
  17. tun_telani,

    tun..boleh jerk guna ayam..
    tak de salahnya..
    tetap sedappp..

    ReplyDelete
  18. Mas!!! suka sangat bakso tau. dulu masa akak keje kt selayang mmg selalu la makan bakso dengan kawan serumah. mmg suka sgt la. tu 1st time kenal dgn bakso dan terus jatuh chenta...huhuh. tp sampai skrg tak penah pun lg try masak sendiri... nanti klu teringin boleh la try resepi ni.

    ReplyDelete
  19. Salam mas...e-na lum pernah wat bakso...bila nak sampai seru gaknya...

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum Mas,
    sedap tngk bakso Mas ni, wat berbuka pose mmng sesuai sngt..tambah sambal kicap, lagilah sedapnya....

    ReplyDelete
  21. Assalam mas, wah kuah dia banjir ni mas,, ini yang akak suka kuah banyak suka hirup2..tak sedar tinggal mee aje..heheh sedap nampaknya tu mas..

    ReplyDelete
  22. salam mas.. bakso bestnya makan gini waktu berbuka.. leh la buat gak.. ita kadang tak lalu makan nasi makan macam ni sedap laju je masuk tekak

    ReplyDelete
  23. Sedapnya nampak bakso to mas!!Kak nur suker mkn mee bakso tapi anak2 ni kureng sikit lah.

    ReplyDelete
  24. Mas, sedapnya tengok bakso Mas ni. Tengok pulak, time time gersang cam ni... huhuhu... coooo-baaaa-aaannn....

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...