Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Saturday, August 20, 2011

Biskut Dam




Assalamualaikum. 
Ni la biskut Dam yang Mas ceritakan semalam. Atas permintaan seseorang, Mas mencuba resepi Biskut Dam ni. Masa mencari kat internet, jumpa resepi biskut dam ni kat blog Kak Wan, siap ada step by step lagi...hmmmm....rupanya membuat biskut dam ni memerlukan kesabaran yang tinggi...proses membuatnya memang panjang, Mas buat dari pukul 10 pagi...pukul 5 lebih baru siap dibakar....sempat lagi buat kukis lain masa membuat biskut dam ni....
Alhamdulillah...hasilnya  memang berbaloi....sedappp sangat biskut dam ni...cuma dam yang Mas buat tak secantik macam yang Kak Wan buat.....tima kasih pada Kak Wan atas resepi biskut Dam yang sangat sedappp ni...


Biskut Dam

Bahan Doh Vanila :
500 g tepung gandum - diayak
50 g tepung kastard diayak
50 g susu tepung @ creamer - Mas guna coffemate
380 g butter
150 g gula aising
1 biji kuning telur
2 tsp esen vanila

Bahan Doh Coklat :
480 g tepung gandum - diayak
50 g susu tepung @ creamer - Mas guna coffemate
30 g serbuk koko - diayak
380 g butter
100 g gula aising 
1 biji kuning telur
1 tsp esen vanila




Cara membuatnya :

Doh Vanila : 
Pukul butter dan gula hingga berkrim. 
Masukkan kuning telur dan esen vanila, gaul rata. 
Masukkan tepung yang diayak dan coffemate, uli hingga menjadi doh, biarkan 15 minit.

Doh Coklat : 
Pukul butter dan gula hingga berkrim. 
Masukkan kuning telur dan esen vanila, gaul rata. 
Masukkan tepung yang diayak, serbuk koko dan coffemate, uli hingga menjadi doh, biarkan 15 minit.

Cara :

Ambik doh Vanila :
Canai setebal 1 cm dengan lebar 5" in dan panjang 6" in ( 5" x 6" x 1" ). 
Buat sebanyak 3 kepingan doh vanila. 
Bungkus setiap kepingan doh tu dengan kertas minyak @ plastik dan simpan dalam peti sejuk selama 1 jam.

Ambik doh Coklat :
Canai setebal 1 cm dengan lebar 5" in dan panjang 6" in ( 5" x 6" x 1" ). 
Buat sebanyak 3 kepingan doh coklat. 
Bungkus setiap kepingan doh tu dengan kertas minyak @ plastik dan simpan dalam peti sejuk selama 1 jam.

Cara membuat Dam :
Selepas 1 jam lebih, keluarkan kedua2 doh tadi iaitu doh vanila dan doh coklat, susun kepingan doh tadi berselang seli antara doh vanila dan doh coklat, boleh lihat rujukan DISINI.
Ukur doh coklat dan doh vanila selebar 1 cm dan tandakan sebanyak 10 keping ( stripes ) kemudian potong hingga mendapat 10 kepingan doh coklat dan 10 kepingan doh vanila.
Susun bertindih berselang warna menjadi batang dan balut dengan kertas minyak @ plastik. 
Simpan dalam peti sejuk hingga mengeras sedikit. Mas simpan selama 1 jam.
Keluarkan dari petisejuk dan potong setiap batang setebal 1 cm, potong hingga habis.
Susun dalam loyang yang telah digliss dan bakar selama 25 minit dengan suhu 140 c. Mas guna suhu 160 c sebab setiap oven agak berlainan. Jangan bakar terlalu lama sehingga doh vanila keperangan kerana tidak mendapat hasil contras antara warna vanila dan coklat.

Nota :
Untuk melihat cara membuat Biskut Dam step by step boleh lihat DISINI .
Susu tepung agak berketul selepas diadun dengan mentega, boleh tukar kepada creamer seperti coffemate yang lebih halus.
Biskut ni agak besar, jika inginkan saiz yg lebih kecil, tukar ketebalannya kepada 1/2 cm. 
Biskut ini juga mengambil masa yang agak lama, jadi jangan terburu2 membuatnya. Selamat mencuba...


37 comments:

  1. rajinnyer mas....renyah jer rasanyer buat biskut dam ni....haii, k'ida jer la lum start apa2...lagipun raya diperantauan....kurang smgt sikit

    ReplyDelete
  2. dah lama biskut ni ...dulu kecik2..ada gak buat..cantik ya..sabornya..

    ReplyDelete
  3. dah banyak lah biskut dia..
    peweet!!
    tahun depa ready..
    ayu order eik..
    hehehehhe

    ReplyDelete
  4. mas rajinnya... akak takut nak buat takut sakit pinggang lagi... hihi

    biskut ni mmg biskut lama dan sekarang dah jarang org nak buat mungkin sbb cara buatnya yg agak payah... hihi

    akak tabik lah kat mas ni mmg rajin sangat-sangatttt.... :D

    ReplyDelete
  5. waaa sabarnya dok buat biskut dammm!!
    fevrettt biskut time raya niii~~

    ReplyDelete
  6. Ida,Japan,

    akak..tak ngukis lagi yerk...
    hmm..yerk la...dok jauh2 ni..
    mas faham...
    tu la kak..memang renyah membuat biskut dam ni..
    sabo jerk..

    ReplyDelete
  7. bnyk dah kukis dia..mmg rajin sungguh mas ni!sy pnh bt biskut ni tp ms tu x tau teknik,sy sambung la 1per1.mas bygkan bila blh dpt sebalang.1 rumah sy suruh tolong :DDD itu la sekali sy membuatnye.:))

    ReplyDelete
  8. Nazrah,

    akak..mas tak tahu biskut dam ni biskut lama...
    first time buat dan merasa tau..he2...
    memang sedappp....

    ReplyDelete
  9. Citarasa Rinduan,

    alhamdudillah..dah siap 4 jenis ..
    arrgghh..ayu nak order....mas pengsan dulu...ki3...

    ReplyDelete
  10. AZLITA AZIZ,

    akak..terus mas teringat kes akak buat biskut tembikai tu...
    hmm..memang sakit pinggang membuat biskut dam ni...
    lama bebenor prosesnya..
    memang kene dok rumah satu hari..he3..
    alhamdudillah...hasilnya memang berbaloi...
    hmm..akak lagi la rajin...macam2 kukis akak dah buat...

    ReplyDelete
  11. Latika.Dot.Dot. ,

    memang menduga iman membuat biskut dam ni...
    nak makan pun tergugat gak iman...sebab sedappp...

    ReplyDelete
  12. Deliah's Deli ,

    muahaha..del..mas pun pikir gitu masa mula2 tengok biskut dam ni...
    rupanya ada cara yg lebih mudah walaupun tak mudah sangat...he3...
    nak membuatnya lama...
    nask makan...kejapp jer dahn tinggal sikit...
    sabo jerk...kikikikiki

    ReplyDelete
  13. Assallamualaikum Mas..
    Apa khabar? Lama akak tak borak2 ngan mas kat fb.. Sihat ke mas.
    Rajin betul mas buat sekut ni. Kak Naz tau buat biskut ni memerlukan kesabaran yang tinggi dan masa yang banyak. Lama dah akak nak memerai biskut ni ikut resepi dari kak Hanieliza tp tang masa tu yang tak menizinkan.. Akak makan yang mas buat jer la ye.. Boleh akak gi raya rumah mas yg kat kl tu le.. bukan yg kat kedah..hehehe..

    ReplyDelete
  14. Salam kak mas! nostalgianyer tgk beskut ni kak, dulu2 mak kita pun suke buat tp bila dah buat kita gigit2 yg cekelat jerr hihihi.. dah lama tak buat beskut nii lamaaaaaaa sgt dah! nmpk beskut2 org buat sume terasa nak buat :D

    ReplyDelete
  15. Salam..yehhh dam dam dum bunyi mercun...wah lawa sekut dam Mas ni lama jugak x jumpa sekut nikan...sdp tu...nnt beraya leh le serbu rmh Mas mkn sekut....

    ReplyDelete
  16. wooohh kagum tul aku kalau sekut yang main seharian nak buat ni. tak de kesabaran aku. hahaha..

    cantik je mas dam nyer tu.. kira skali imbas tengok memang nampak dam la... sabass sabass..

    ReplyDelete
  17. Ingat dulu dulu mak akak selalu buat biskut dam untuk hari raya.

    ReplyDelete
  18. kak naz,

    hmm..betul tu kak...
    banyak bersabo buat biskut dam ni....he3
    meh la beraya rumah mas kak...

    ReplyDelete
  19. ijayuji,

    kikikiki...klu bebudak...memang bab coklat gak yg dicari kan...
    kak mas gak yg baru kenal biskut dam ni.......

    ReplyDelete
  20. Sheila Shafeareen,

    muahaha...siap nyanyi2 lagi..
    hmm...dam tu tak cantikk sangat kak..
    kira lulus jerk tu...he3

    ReplyDelete
  21. izahdaut ,

    makcik....sebenarnya aku tak sangka lama bebenor buat biskut dam ni....ingatkan 3 jam boleh siap....sabo jerk la...he3
    alhamdudillah...sedapp bangat biskut dam ni...

    ReplyDelete
  22. hazila ,

    akak..mas baru tahu biskut dam ni biskut lama...he3

    ReplyDelete
  23. gigih betol kak mas buat ni! memang dah lama nk cari resepi...terimas!

    ReplyDelete
  24. masa kecik, selalu emak beli biskut dam bila tiba hari raya..saya selalu gigit sekut tu ikut color satu persatu..wehehehehe...selalu terpikir, mesti susah nak buat n cantum color nih satu2...rupanya, teknik nya sungguh memikat hati saya.insha-ALLAH, akan saya cuba mengukis sekut dam ini =0).

    phewwitt! cantik sungguh corak dam tu kak mas! =0). saya suka!..
    kemas,cantik dan menarik..nak beraya ke rumah kak mas skrg lah..lalalala=0).

    ReplyDelete
  25. memang remeh wat biskut ni mas, saya penah wat sekali sbb tringin nak buat pastu dah xwat dahhh hehehe sbb lenguh pinggang :)

    ReplyDelete
  26. uwaaa biskut damlah pulak...rajinnya Mas, mlm tadi wat kukis gak..tapi tak n3 lagi...busylah arini....nnti free leh n3...

    ReplyDelete
  27. nuwairani ismail,

    he...he...memang sabo jerk buat biskut dam ni...

    ReplyDelete
  28. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi ,

    tu la nurul..kak baru tahu biskut dam ni biskut lama...
    sedapp sangat...
    cuma nak membuatnya memang lama..
    selamat mencuba yerk nurul..

    ReplyDelete
  29. Hanim ,

    tu la pasal..
    mas pun, klu setahun sekali buat...
    boleh la,...he3

    ReplyDelete
  30. Yatie,

    akak..mas dah stop ngukis...
    cukup la 5 jenis..he3

    ReplyDelete
  31. salam kakmas..dah berkurun saya tak makan biskut nih...kecik2 dulu kalau gi beraya rumah org mesti ambik biskut ni sebab suka kat rupa dam dia...hhehehe..memang tak pernah buat sendiri sebab tak tau cara nak corakkan dia tu..kekekek

    ReplyDelete
  32. rajiiiinnya adik akak sorg nie... cookies nie akak x perna buat lg... makan jer akak perna... memang rajin ler mas nie tau... cantik gitu lg kejadiannya...

    ReplyDelete
  33. quinnie,

    tu la quinnie...kak mas jerk yg baru tahu biskut dam ni biskut lama....sabo jerk..
    dah la membuatnya memang agak remeh...
    mujur biskut ni sedapp...he3

    ReplyDelete
  34. Diana @ Melley Mey,

    akak..setahun sekali buat...
    insyaAllah..boleh jerk..he3

    ReplyDelete
  35. salam.. kak nk tanya
    maaf la soklan ni xde kena mengena dgn biskut dam nie. saya try buat cornflake milo.. tapi kan waktu curah dalm cornflake, xleh nak bulat-bulatkan pon.. nape ek? milo tu kne campur air dlu ke? rangup lpas da msuk fridge ea?

    ReplyDelete
  36. Salam mas, tahniah krn berjaya wat bskt dam neh,, kak wan pun naik sempot gak nk abiskan satu adunan, tahun ni pun x ambik tmphan bskut dam takuttt msuk sepital wat utk sendiri jee.. Salam kenal...

    ReplyDelete
  37. Nak tanya adunan ni blh dapat berapa bnyk... tq

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...