Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Tuesday, July 5, 2011

Roti Naik Lagi



Assalamualaikum. N3 tertunggak yang sepatutnya muncul semalam, tapi dah dipintas oleh Roti Mayonis yang panass tu....Mas buat petang Ahad lepas Roti Naik ni... pernah buat sebelum ni DISINI. Memang salah satu roti peberet Mas juga...dah banyak kali gak buat sebelum ni...roti yang sedapp dimakan macam tu jerk atau pun best juga dicicah dengan nescafe....lembut gebu jerk roti ni.....jangan ada yang minta lak yerk sebab dah habiss pagi semalam...sambil tengok roti mayonis Anna tu...sambil mengunyah roti naik ni...kikikiki...last2...roti mayonis gak yang kluar dulu...jadi, meh tengok resepi roti naik ni lak...

Roti Naik
Resepi : Puan Asmahan Hanim via Nana Samat.
Sumber : MasDuniaku
Bahan :
  • 500g tepung gandum
  • 1 biji kuning telur gred A
  • 180g gula halus
  • 2.5g yis - hana lebihkan 1.5g
  • 113g marjerin
  • 37g minyak sapi@butter@shortening
  • 1 cawan air
  • 1 biji telur + susu segar sapu sebelom bakar
  • sedikit mentega utk sapuan lepas bakar

Cara membuatnya :
  1. Masukkan air, telur, dan gula ke dalam breadmaker. Masukkan pula tepung dan juga yis.
  2. Setting Dough dan ONkan.
  3. Bila doh dah bercampur, majukkan marjerin dan jugak minyak sapi. Biarkan BM terus menguli lebih kurang 11/2jam sehingga kembang dan siap.
  4. Bahagikan doh kepada 20 bahagian. Bulat2kan dan susun ke dalam loyang.
  5. Tutup roti dengan kain/plastik wrap sehingga naik sekali ganda lagi lebih kurang 30-40min. Sapukan dengan egg wash.
  6. Bakar suhu 200 selama 15-20min sehingga keperangan. - hana bakar suhu 170 selama 20min.
  7. Keluarkan dari oven dan sapukan sedikit butter supaya roti nmpk berkilat. Sejukkan atas redai. Bila dah sejuk boleh simpan dalam bekas tertutup.
  8. Untuk uli tangan , rujuk resepi asal SINI.


43 comments:

  1. Kak Mas,sy baru jer wat w/roux tadi,igt nak wat roti mayonis ptg karang..Eh dah klq menu roti yg lain lak,pasnih mesti klq donut yg kak izah wat lak kan..Nmpak roti akak gebu ajer..

    ReplyDelete
  2. Mas, nak roti sebiji nak cicah dgn kari daging akak ni...masa ni mmg teror buat roti...jeles! naik gebu je...eiiiii geram!

    ReplyDelete
  3. Zaliedana,

    he..he..amboiii..
    pandai jerk kau yerk...
    tahu2 jerk kak mas meroyan tengok donut ijah tu...kikikiki

    ReplyDelete
  4. kak mieza,

    akak mieza cayang...
    dah abiss la..
    kasi kari tu kat mas la...kikikiki

    ReplyDelete
  5. amboi mas meroti lagi...haha akak baru jer buat roti mayo tak terkejar ni..hehe tapi tgk roti yg mas buat ni...mood akak nk meroti dh kembali..terpaksala kejutkan bibik(BM) tu..:)

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum mas...
    rajin sungguh adik akak nie tau... yg kat bawah tu pun roti gak.. nie pun roti lagi... gebu plak tu... sedapnyaa... akak nak seketul..

    ReplyDelete
  7. Mas :ku bg ko seketul roti aku, aku ambik 4 ketul roti ko eh..haha..nampak gebus tu

    ReplyDelete
  8. Salam kak mas!!!! tak tahan betullah sana sini meroti! ari ni kalau meroti mmg bagus sbb cuaca panas hihihi... kita mintak 4 bun ya kak :D sambil kemas sambil makan :D

    ReplyDelete
  9. aku pun suke roti naik resepi ni.. mmg best lembutt jee

    ReplyDelete
  10. Mas, ghajin nyer dia meroti...mesti best resipi ni yer..Mas duk ulang buat ni..bila lah nak try..huhuhu..

    ReplyDelete
  11. Pagi2 nampak roti naik kat rumah Mas...kak cek lum bekpas ni...nak mintak kat Mas brg 2 ketul...boleh ek...harum semerbak bau roti sampai kesini....emmmm...segarnya...sedapnyadpt mkn cecah air kopi secawan....:)

    ReplyDelete
  12. mintak seketul roti tu mas...tak terkejar dah akak ngan roti roti mas ni...sedap sedap belaka lah

    ReplyDelete
  13. mek mas (hahahaha..dpt name baru utk mas..hihi) rajin ko meroti.... sodapnye cicah ngan kari smalam ke, sambal tumis ke..adeh..leleh dah nih..nak sebuku wat bekat BW..eheh

    ReplyDelete
  14. As'salam Mas

    nak rotiiii.... BM kak ct baru nak bernyawa balik tu Mas.. hahaha. dah lama bagi dia MC ni baru bernyawa dari koma dia.. hehehe

    ReplyDelete
  15. kak Nieza,

    akak..ni mas buat ahad lepas kak..
    dah abiss pun..he..he..

    ReplyDelete
  16. kak Diana @ Melley Mey,

    he..he..akak..ni roti yang tertunggak kak..
    dah banyak hari dah mas buat..
    roti mayonis tu potong jalan..he..he..

    ReplyDelete
  17. Anna Qawina,

    pukkk anna..
    amboiii..dah memborong sakan kau kat bakery tu..
    gi meroti lagi..
    tepung roti banyak kan..

    ReplyDelete
  18. ijayuji,

    ika..meh join meroti...
    cer try roti mayonis tu..
    best sangat...

    ReplyDelete
  19. izahdaut,

    bestkan makcik..
    makan gitu jerk pun dah sedappp.....

    ReplyDelete
  20. kak Rabiatun Adawyah,

    memang best kak..
    cer try buat....

    ReplyDelete
  21. cik cek,

    kak cik..dah abiss la...
    try la meroti gak kak cik..
    best tau...

    ReplyDelete
  22. kak zarin,

    kikikiki...akak..kejar yang mana sempat dulu yerk...

    ReplyDelete
  23. nOOrsha,

    mek sha...muahahaha..
    gelakk kat kau lak..
    memang best mek klu roti ni dicicah ngan kari....
    cer kau lak meroti..
    roti aku dah abiss la...

    ReplyDelete
  24. kak CT Delima,

    akak..tu tandanya kene meroti tu kak...kikikiki
    meh meroti kak...

    ReplyDelete
  25. kak CT Delima,

    akak..tu tandanya kene meroti tu kak...kikikiki
    meh meroti kak...

    ReplyDelete
  26. salam mas kak ilah print ke dua2 roti mas ni tauuu mayonis dan naik.. nak cuba laa apa lagikk hehehe.. jenuh bibik kita lenguh lutut kikiki

    ReplyDelete
  27. kak mas!nak sebijik..kita malas nak buat pasal tak der BM..kita ada BMX (basikal lama)sahaja..;0).

    ReplyDelete
  28. mas..ko pun dah mood meroti balik cam anna ke?hehe..pas ni kuar roti ijahdaut lak..roti aku jugak x kuar2

    ReplyDelete
  29. wow berderet menu roti yg gebus gebassss...ghajennya Mas, bestkan leh wat roti sendiri..berkhasiat lagi...geram je tngk roti2 yg Mas buat...bilalah akak nak ghajen mcm Mas ni..

    ReplyDelete
  30. salam kak mas sayang, wah cun gebus lembut nampak roti naik tu kak, lama ros tak meroti ni, sure sodap....nak 5 ketul ya kak ...

    ReplyDelete
  31. Waaaa..makan ati tgk mas merotiii...huhuhuhuuu..Bibik ku BM masih sakit lagiiii..huhuhuhuhuuuu
    Nak mas..mas buatkan utk akak satu adunan eh..Nanti pos tau!

    ReplyDelete
  32. memang saje je tau kak mas ni tayang yg dh habis...
    nak jugak!!!nak jugak!!!!
    kul 6 mie smpai ehhhh...
    mkn roti panas2 ngan nescafe ais sejag beso....
    lallalalallala.......

    ReplyDelete
  33. ilahjy,

    selamat mencuba kak...
    biasa la mula2...
    bibik tu memang kerja keras...

    ReplyDelete
  34. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi,

    nurul...tangkap la sebiji bibik tu..
    senang nak meroti...he..he...

    ReplyDelete
  35. HaSue,

    kita tunggu roti ijah daut tu...
    tak kluar2 lagi tu.....
    meh la meroti sue...

    ReplyDelete
  36. kak Yatie,

    akak...cer tangkap bibik satu..
    senang nak meroti kak...he..he..

    ReplyDelete
  37. ros@JMC,

    dah abiss la ros...
    hmm..mana boleh lawan ngan ratu roti sorang ni....he..he..

    ReplyDelete
  38. kak naz,

    akak...sabo yerk..
    kene cari bibik baru tu kak...
    cer cari lain...

    ReplyDelete
  39. Mimiey.. (^-^),

    mimiey...lamanmya tenggelam...
    timbul2 minta roti lak..
    dah abiss la...
    gi buat sendiri...kikikiki

    ReplyDelete
  40. sedapnya roti panas2 baru kuar oven!!! mesti wangi je bau dia...

    ReplyDelete
  41. salam mas.. angin roti bertiup kencang yek.. hihihihi suka la mas ni rajin masak macam2...

    ReplyDelete
  42. kak wana,

    tu yang mas suka..
    kluar oven..terus makan..
    wallaaaaaa...

    ReplyDelete
  43. Juwita Jamaludin,

    ita..try la roti mayonis ni..
    best tau...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...