Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, July 13, 2011

Kerabu Ikan Tongkol / Aya



Assalamualaikum. Dah puas baca cerita kan...meh layan Kerabu Ikan Tongkol / Aya yang sangat sedap ni ...kebetulan sama pulak ngan mamahawa menu ari ni. Memang tak sangka yang kerabu ikan tongkol ni sedapp sangat...memang plan nak buat lagi masa bulan puasa nanti...nak try jugak buat kat kampung nanti....sedappppppp betoi...untuk kerabu ikan tongkol ni...Mas pun macam mamahawa gak..tambah kacang panjang dalamnya....sedappp betoi rasa rangup kacang panjang tu bila menguyah...lepas tu rasa masam2 sikit dan pedas cili padi tu....perhhh...memang best....sukaaaaa....maceh pada tuan resepi watierman yang berkongsi resepi yang sangat best ni ....rasanya ramai yang dah mencuba kan.....

Kerabu Ikan Tongkol / Aya
Sumber : mamahawa dan Kak Nor
Bahan :
  • 1/2 ekor ikan Tongkol(ikan Kayu) sederhana besar
  • 2 labu bawang besar
  • 2 biji cili merah
  • 5 biji cili api (boleh tambah kalau suka)
  • sedikit air asam jawa dicampur dengan secubit belacan dibancuh
  • secubit garam ikut selera anda
  • air perahan limau kasturi/ limau nipis
  • sedikit gula ( ni sy tambah)
  • kacang botol ~ dihiris nipis (k.nor tambah) - Mas letak kacang panjang
  • tomato ~ buang empulur dan biji, dan hiris panjang (k.nor tambah)
  • 2 sudu sos ikan ~ (k.nor tambah)
Cara membuatnya :
  1. Ikan tongkol dicuci bersih dan dibelah dua
  2. lumurkan sedikit garam pada ikan dan dibakar
  3. Biar ikan masak sebelah baru dialihkan ke sebelah lagi
  4. Sementara menunggu ikan masak bolehlah menghiris nipis...bawang besar, cili merah dan cili api
  5. Bila ikan dah masak perisi ikan macam nak buat kuah laksa
  6. Campurkan dengan bahan yang dihiris tadi
  7. gaulkan bersama dengan air asam & belacan, garam secukup rasa dan perahkan limau kasturi ....dah siap untuk dihidangkan...Cubalah!

45 comments:

  1. sedap nya! tambah byk2 cili api mmg kaw kaw sedap! =0). carik tisu jap..lap air liur =0).

    ReplyDelete
  2. beshnye kak mas...nih kalau buh cabai burung hat pendek2...mau berdesing mulut bila makan...sedappp nampak..sungguh menyelerakan

    ReplyDelete
  3. amboi mimpi sakan nampak. Sib baik jatuh katil kalau tak mesti wajah akak yang jelita ini akan muncul dimimpimua. hauahahahahahaha

    ReplyDelete
  4. ni bukan k.nor jer suka, cik abg dn aisyah pun boleh berebut2 meratah :)

    ReplyDelete
  5. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi,

    nurul..memang best sangat.....
    cer nurul pun try gak....

    ReplyDelete
  6. chikadakbiru,

    kak mas letak cili padi yang pedass tu la..
    memang berair mata bila gigit cili tu..
    besttttt...

    ReplyDelete
  7. Kak Sam,

    akak...muahahaha
    lupa lak nak cakap kak sam tengah makan nasi lemak....

    ReplyDelete
  8. K.Nor ,

    kak nor..serius mas tak sangka kerabu ni sedapp sangat.....
    nak buat lagi nanti....

    ReplyDelete
  9. salam mas....

    Boleh membangkit selera kita mcm ni!!

    ReplyDelete
  10. Assalam mas,
    akak kerabu ni pun dah masuk list tapi masih belum terbuat2 lagi..mesti nak kena buat jugak kan..mas, thanks ya for the wishes for marsya ..mudah2han makbul doa2 mas tu..

    ReplyDelete
  11. Mas, suka tu memanglah tapi malas lak nak mengkerabukan ikan tongkol tu, karang kelabu bijik mata akak, hehehe

    ReplyDelete
  12. uwaaa... terliur!!! nk jugak! nak jugak!

    ReplyDelete
  13. hehehe best kan? kalau tahu siang2 lagi mama dah buat!! cedap.. masam2 manis..pedas..perghhhh ahhhhh balik dulu hehehe

    ReplyDelete
  14. nampak sangat sedap la Mas..
    Akak gelak2 baca citer nasik lemak Mas kat bawah tu hahaha...ada bakat!!

    ReplyDelete
  15. K.Mas.. yana br lepas gelak umah Tun..skg gelak sini bc GA K.Mas plak sambil mkn kerabu..hehee

    ReplyDelete
  16. bab2 kerabu mmg kak ilah suka mas..abg pun sama. tapi kerabu ikan mcm ni lom cuba..cuma air asam campur isi ikan kembung rebus biasa la org kedah makan... ramai dah try..agak2 bila la ikan tongkoi tu nak timbul kat sini hehehe..

    ReplyDelete
  17. Wanieyra,

    ira..memang menyelerakan betoi kerabu tongkol ni...
    try dulu ira...
    baru tahu sedappnya macam mana...

    ReplyDelete
  18. kak Ayu,

    aminnnn....
    akak..mas syorkan akak buat kerabu ni...
    sedapp tau...
    rugi betoi klu akak tak try....

    ReplyDelete
  19. Sari Yusa Ibrahim,

    akak..nanti cuti akak buat yerk..
    tak de susah sangat mengkerabukan ikan tongkol tu....
    sedappp weehhhhh...

    ReplyDelete
  20. tun_telani,


    kikikiki..tak abis2 lagi gelak sebab teringat karangan tun tu....
    tun..try buat tun..
    serius kak mas cakap..
    memang sedapp kerabu ni...

    ReplyDelete
  21. Salam Mas,
    Sedapnyaaa nampak kerabu tu, akak tak pernah buatpun, selalu beli aja...

    ReplyDelete
  22. Mama Hawa/Mama Nani.

    mama...betul2....semuanya cukup kan...
    tu yang sedapp sangat tu..
    terbaikkk la...

    ReplyDelete
  23. TopsyTurvyMum.

    akak....harus dicuba tau kerabu tongkol ni..
    besttttt sangat...

    akak..cerita kat bawah tu klu akak yg karang...
    mesti lagi gempak kan.....

    ReplyDelete
  24. YANA SHAIFUL ,

    yana..baik2 gelak sambil makan kerabu...
    nanti tercekikk lak...kikikiki
    ambik air masak ni...

    ReplyDelete
  25. ilahjy ,

    hmmmm...akak kene try lak kerabu tongkol ni....
    compom akak suka nanti..
    buat banyak2 kak...

    ReplyDelete
  26. Wattie,

    akak..memang best karabu tongkol ni..
    mas first time makan..
    terus jatuh hati...

    ReplyDelete
  27. mas...sedapnya nampak kerabu ikan tu...lama tak jengah dapur mas...terliur akak tgk ikan tu..dgn limau kasturinya itew...huhhh

    ReplyDelete
  28. Salam Mas
    Macam dah terasa kerabu tongkol ni kat mulut. Sungguh sedap lah..

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum Mas...amboi terliurnye tengok kerabu tongkol, tak yah lauk lain pun xpe...mmg sedap ni!!

    ReplyDelete
  30. sedapnya kerabu ni dah lama akak masuk list masa memula kak yani tayang dulu tapi kesian tau sampai sekrng ikan tongkol ni tak jumpa cari akak...ehhh silap akak yg tak jumpa cari ikan ni..hehehe

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum mas...
    wah kat cnie pun ada kerabu nie yer... ramai dah buat yer... nampak sedap tu... akak suka makan kerabu ikan mcm nie.. nak buat gak tp kena tunggu angin rajin ckit... heheheh sbb hanya akak, hubby n dayghter jer yg makan... :)

    ReplyDelete
  32. Mas dik nun......adoyaaaaaaaaaaaaai mengguda betol kerabu ikan ayer ni....wat kak ayu nak g pasor carik ikan tongkol jer.....sibaik satu kete je kat sini.....hu3!!

    ratah pun sooooooodap.....!!! Gud protien ni....

    ReplyDelete
  33. Salam kak mas!!!! buat apa tuuuu??? dah tahu dahhhh dah habess kerabu tu kan kan kan huh! nanti kita dtg buatkan ya nak pedas2 hihihi...

    ReplyDelete
  34. Mat Gebu,

    bestkan che mat kerabu ni..
    terbaikk....

    ReplyDelete
  35. Deliah's Deli,

    del..memang terbaik kerabu ni..
    cer kau pun buat gak...

    ReplyDelete
  36. Ezadlieza,

    hmmm...kalau dah rasa sikit..nak lagi dan lagi tau...
    memang sedappp kerabu ni...

    ReplyDelete
  37. Nurwin Heny,

    kalau dah masuk mulut betoi2 lagi bestt....
    sedapppp....

    ReplyDelete
  38. AZLINA,

    akak..mas makan ngan telur goreng jerk..
    rasa macam nak tambah jerk nasi lagi sepinggan...kikikiki

    ReplyDelete
  39. Nieza,

    kikikiki..tak pe kak..nanti kalau jumpa ikan tongkol...akak try tau resepi kerabu tongkol ni..
    sedappp sangat...

    ReplyDelete
  40. Diana @ Melley Mey,

    akak..buat kak..
    sedapp tau kerabu ni..
    ala..kan dah ada geng tu..ok la...

    ReplyDelete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. Ayu Safieza @ Humaira' ,

    he..he..kak ayu...untuk awet muda sama kan....kikikiki
    memang pun..last2 mas ratah lak...

    ReplyDelete
  43. ijayuji,

    kikikiii...tahu pun kerabu dah habiss..
    bestkan ika kerabu ni..
    suka la..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...