Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, July 20, 2011

Asam Pedas Patin Goreng



Assalamualaikum. Melayan menu lunch Mas semalam, buat Asam Pedas Patin Goreng pulak. Kat rumah Mas ni memang selalu ada asam pedas walaupun yang makan Mas sorang jerk...anak2 memang mengikut selera abang, tak suka asam pedas...iisshhh...iisshhh..rugikan..boleh tak suka lauk yang sedapp ni...besttt tau hiruppp kuah asam pedas tu.....
Kebetulan ikan patin pun ada dalam esbox, jadi Mas pun buat Asam Pedas Patin Goreng. Lagi  sedapp tau bila ikan tu digoreng dulu baru masukkan dalam kuah asam pedas....memang best....kalau buat asam pedas ayam pun Mas akan goreng sikit dulu ayam tu....tak berapa gemar lak lembik2...he..he.....terpulang lah pada selera masing2....
Jadi meh tengok jerk asam pedas yang dah abiss tu yang dimasak dengan cara Mas.....
Selamat menjamu mata......

Asam Pedas Patin Goreng
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 1 ekor ikan patin
  • bendi dikerat hujungnya sedikit jerk
  • air asam jawa ikut masam
  • Garam dan sedikit gula 
  • 1/2 kiub ikan bilis
  • cili kisar ikut pedas
  • 3 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap kuntum
  • sedikit daun kesom
  • 1 batang serai - dititik
  • 6 biji bawang merah - dikisar halus
  • 1 ulas bawang putih - dikisar halus
  • 1/4 inci kunyit hidup -dikisar halus
  • sedikit ikan bilis - dikisar halus
  • 1/4 inci belacan - dikisar halus
Cara Memasak :
  1. Patin dipotong, dibersihkan dan diperap dengan asam jawa @ jus limau nipis dan sedikit garam selama 10 minit untuk hilangkan hanyir, cuci bersih dan perapkan sekali lagi dalam 10 minit dan cuci kembali dan toskan.
  2. Lumurkan patin dengan sedikit garam dam kunyit dan tabur sedikit tepung, sebatikan dan goreng garing, angkat dan toskan, ketepikan.
  3. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus dan serai yang dititik hingga wangi, masuk cili kisar dan tumis hingga pecah minyak dengan api kecil yerk. Tuang air, kacau dan biar mendidih.
  4. Masukkan tomato, tuang jus asam jawa dan masukkan bunga kantan dan daun kesom. Biar mendidih perlahan. Perasa dengan garam secukupnya dan sedikit gula serta kiub ikan bilis secukup rasa. Biarkan seketika dan masukkan patin yang telah digoreng tadi dan bendi, Kacau perlahan2 yerk supaya patin tak hancur dan biarkan mendidih dan bendi dah 1/2 masak, boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih..

33 comments:

  1. Anta semangkuk buat buka hari ini. Pening memikiur apa nak masak ari ni!!!!

    ReplyDelete
  2. Assalam kak mas,
    sy pon kalo msk ayam mesti goreng dulu,ikan bilis pon,mmg xsuke gak lembik2..Baru ni g melaka da la beli pes asam pedas melaka,xwat lagi pon,tgk asam pedas akak nmpak sedap lah plak..

    ReplyDelete
  3. Owwww.....k.gee tak pernah pulak goreng dulu ikan patin tu...sedap yer? kena cuba nih.... nmpk menyelerakan...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum mas...
    tgk asam pedas tu mmg menyelerakan tau mas.. sedapnya.. ermm.. ikan patin nie ikan air tawar kan mas... :)

    ReplyDelete
  5. wah...tentu sedap..tapi kita tak makan ikan patin...

    ReplyDelete
  6. As'salam Mas

    kak ct datang bawak mangkuk kosong ni, nak tapau bawak balik lauk asam pedas. nak makan dengan nasi.Boleh cedok cepat sikit tak? dah lapor niiii.... hihihi

    Donat resipi yani memang sedap, nanti nak cuba lama tak mendonat dah nii.. :D

    ReplyDelete
  7. baru smlm buat asam podeh singapura guna patin. ada seketul lg patin.. bleh try resepi mas ni ;)

    ReplyDelete
  8. Paty's Kitchen - Cook with passion.

    akak..mas pun pening ni memikir nak masak apa....
    asam pedas tu dah abiss la kak..
    menu lunch semalam tu...he.he..

    ReplyDelete
  9. dalam kolam akak tu ada jugak ikan patin, dah suruh suami akak tangkap, tp dia macam sayang jer nk korbankan ikan tu.. petang nanti mesti nk tangkap ikan tu..akak nk buat style mas ni...

    ReplyDelete
  10. Zaliedana,

    ct..cer try asam pedas ayam..
    sbb ct tak makan ikan kan....
    sedapp tau..
    dah ada pes asam pedas tu..
    lagi la senang membuatnya....

    ReplyDelete
  11. kak Gee®,

    kak gee..
    ikan patin ni kalau digoreng...
    buat sambal kering2 pun sedapp kak selain dibuat asam pedas....
    cuba la dulu..
    klu mas, memang suka goreng ikan patin ni....

    ReplyDelete
  12. kak Diana @ Melley Mey,

    yerk kak diana cayang...
    patin ni memang ikan air tawar..
    sebab tu kene cuci bersih2 ngan air asam jawa....
    supaya tak hanyir....
    akak pernah makan tak ikan patin ni..
    sedapp tau..
    isinya licin jerk...

    ReplyDelete
  13. kak Nazrah,

    alaaa...rugi tau...
    sedappp patin ni...he..he..
    cer rasa sikit...
    mana tahu suka pulak nanti....

    ReplyDelete
  14. kak CT Delima,

    kak ct..tinggal dulu yerk mangkuk tu..
    mas pun tengah memikir ni nak masak pe untuk lunch hari ni...
    asam pedas tu dah abiss la kak..he..he..
    menu lunch semlm tu...

    ReplyDelete
  15. mrs plain-june,

    wahhh...ni mesti peminat asam pedas kan..
    sama la kita..
    cer try asam pedas cara mas ni...
    sedappp tau..

    ReplyDelete
  16. Cendana Kasih,

    bestnya patin segarrr...
    mas suka...
    selamat mencuba kak..
    memang best asam pedas ni...

    ReplyDelete
  17. assalam mas, samalah macam rumah akak suka makan asam pedas..kalau seminggu tu mesti at least sekali ada asam pedas..maklum ler ada rakyat senior citizen ..heheh..akak actually belum pernah makan ikan patin..sedap ya mas ada rasa macam ikan apa ya?..

    ReplyDelete
  18. Kak Ayu,

    akak..tak pernah makan ikan patin yerk...
    rasanya lebih kurang macam ikan keli kak.....
    tapi isi patin lebih halus dan licin dari ikan keli...
    kene cuci dengan air asam jawa @jus limau supaya tak hanyirr dan berbau ikan tu..
    mas selalu masukkan sekali batang kesum dan daunnya sikit masa mencuci patin@keli, dalam basuhan air air asam jawa@jus limau tu....
    cuba la merasa ikan patin kak..
    mana tahu..kene dengan selera akak..
    hhmm..bestkan asam pedas..
    sbb tu mas selalu buat.....

    ReplyDelete
  19. kak mas... tun xmakan ikan sungai, tp hasben tun mmg suka sgt laa nih.

    ReplyDelete
  20. Tak masuk ke komen aku tadi.. Haishhhh maleh la cam ni. Majuk ngan komen box makcik...

    ReplyDelete
  21. tun_telani.

    tun..tak pe...
    boleh masakkan untuk suami...he..he..

    ReplyDelete
  22. izahdaut ,

    hhmmm...entah komen box sape kau mengomen tadi makcik..
    he..he..

    ReplyDelete
  23. huikk..sedap ni mkn ngan nasi panas2...k'ida pun hantu asam pedas gak....menu wajib dlm list

    ReplyDelete
  24. Mas..bdk2 n yr hubby tak mkn asam pedas kan so mesti byk lagi pos kat mama jer lah hehehe ikan patin mmg sedap lembut jer isi nyer tapi bab nak menggrg tuh ada sikit punya :M: daa..hehehe

    ReplyDelete
  25. Terliur aku nengok menu ko nih mas...sedapnyaaa!

    ReplyDelete
  26. mas, akak dh lama tak mkn ikan patin...asyik mkn ikan salmon jer...ishh terliurla tapaula skit..hehe

    ReplyDelete
  27. Ida,Japan,

    give me 5 kak ida...
    sama la kita....
    syokk kan hirupp kuah asam pedas tu,..

    ReplyDelete
  28. Mama Hawa/Mama Nani,

    hhmm..mama..mas makan sorang jerk mama...
    dah abiss pun ..he..he..
    mama..ikan patin @ keli, klu tak nak meletup masa menggoreng..
    tabur tepung sikit mama kat ikan tu.....

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. HaSue ,

    memang best sue...
    mabelessss...

    ReplyDelete
  31. Nieza ,

    kak nieza, nanti akak balik malaysia..
    makan ikan patin puas2 yerk...

    ReplyDelete
  32. waduh ada lauk kegemaran akak kat sini...sedapnya asam pedas, betul2 buat akak lapar walau arini akak pun masak asam pedas....

    ReplyDelete
  33. menarik ni Mas, nnt nak cuba style goreng mcm Mas buat lak..mesti best..Ikan patin kan lembut..Harap2 klu goreng dulu, bolehla kot akak mkn..huhuhu...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...