Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Wednesday, July 6, 2011

Apam Pisang Beryogurt



Assalamualaikum. Mengapam lagi kan..tengok pisang ada banyak tu..teringat lak nak buat apam pisang...resepi dari Apam Pisang Coklat yang Mas buat dulu, Mas buat lagi kali ni disebabkan teringat kesedapan apam pisang tu, kali ni Mas derhakakan sikit dengan menambahkan yogurt dalam adunan apam pisang tu...jadi lah Apam Pisang Beryogurt, hasilnya tetap marbeles...lembut gebu jerk apam pisang ni...sedapppp....tapi Apam Pisang ni dah abiss yerk...Mas buat semalam untuk bekal Ain ngan Daniel..ari ni baru sempat n3kan..meh layan resepinya lak....

Apam Pisang Beryogurt
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 2 cawan tepung gandum - diayak 
  • 1 sudu teh soda bikarbonat - diayak
  • 1 sudu teh baking powder - diayak
  • 2 sudu makan serbuk koko - Mas letak 1 sudu jer untuk suku adunan 
  • 1 sudu teh garam
  • 1 cawan pisang - dilecek
  • 4 sudu besar plain yogurt - Mas tambah
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 1/2 cawan gula perang - Mas letak 1 1/4 cawan jerk gula halus biasa 
  • 2 biji telur - dipukul
  • 2 sudu besar air - Mas tambah sebab adunan nampak pekat ( untuk mendapatkan apam yang lembut gebu, adunan apam tak boleh cair @ pekat...sedang2 jerk...kene pandai agak2 yerk )

Cara membuatnya :
  1. Panaskan kukusan terlebih dahulu. 
  2. Masukkan bahan yang telah diayak ke dalam mangkuk. 
  3. Satukan garam, pisang yang dilenyek, minyak masak, plain yogurt, gula dan telur yang telah dipukul dalam bekas lain dan sebatikan. Tuang kedalam bahan2 yang diayak tadi dan sebatikan, Mas tambah 2 sudu besar air sebab adunan nampak agak pekat. Mas kacau dengan whisk. Mas cedokkan suku adunan dan sebatikan dengan 1 sudu besar serbuk coklat dan masukkan dalam piping beg. 
  4. Masukkan dalam acuan kecil ( Mas paipkan adunan apam pisang yang plain ke dalam paper cup yang dimasukkan dalam acuan lompang dan kemudian baru paipkan adunan apam pisang coklat atasnya ) Boleh juga cedok guna sudu......dan kukus selama 15 minit atau sehingga masak. 
  5. Tutup tudung pengukus dengan kain supaya air kukusan tidak jatuh ke atas apam  semasa mengukus dan untuk dapatkan apam yang mekar, kukus dengan api yang kuat.


38 comments:

  1. Massssss... Jeng jeng. Jom tuko ngn mapin. Ala ala menu kite petang ni. Patut la kembo ek. Haha. Aku nk buat gak lah. Ada pisang lagi 2 biji.. Klu mood rajin kan ku kerjakn pisang itu

    ReplyDelete
  2. Salam menarik ni apam pisang beyouge...sdp terasa2 aje......almak dah habis rupanya ingat baru nak merasa 4 ketul...

    ReplyDelete
  3. izahdaut,

    he..he..macam berjanji lak kan makcik..
    tapi kan makcik,apam pisang aku dah abis la...
    kau kasi mapin kau jerk la yerk...

    ReplyDelete
  4. Sheila Shafeareen,

    he..he..memang sedapp kak..
    letak yogurt lagi sedapp terasa apam pisang tu...

    ReplyDelete
  5. Baru je balik dari rumah Izah ...tgk muffin gebu....singgah pulak kat rumah Mas...ada apam pisang mekar sejambak lagi...aduhai! rajin2 betul adik2 kak cek ni sumenya...rajin masak2...rajin pos entry...semput kak cek blogwalking...he he blogrunning dah ni....:)

    ReplyDelete
  6. Mas, mesti gebu ni sbb tersengih2 jer apam ni..best eh letak pisang..Ish..laju jer mcm LRT...

    ReplyDelete
  7. mas ni akak dah buat lagi mapin kokocip..meh exchange meh..heheh cantik mekar setaman mapin mas ni..

    ReplyDelete
  8. Mas hantar apam sini 5 ketuii...sesuai la untuk minum petang akak nnt, tukar dgn pancake nak? hehe, nampak sedap lah...nak kena cari pisang dulu...tp ntah bila sempat nak buat ni...huhu

    ReplyDelete
  9. Kak Mas,amboi cam berjanji jer ngan kembo akak kat ampang tuh kan..Cantik mekar apam,nak mnta pon dah abis,huhu..

    ReplyDelete
  10. AS'salam Mas

    haa...macam jet dia buat keja erk..! japp..dah habis ker..? baru nak ngendeng 2 ketui buat minum petang dengan kopiO ..huhu

    ReplyDelete
  11. cik cek,

    kak cik..meh la join memisang lak...muahahaha..tak apa2 ayat memisang tu...
    apam pisang mas dah abis..
    kak cik minta mapin ijah tu...

    ReplyDelete
  12. kak Naz,

    akak..memang lembut gebu apam pisang ni kak..
    sedappp.....

    ReplyDelete
  13. kak ayu,

    akak..nak mapin coklat tu..tapi kan..apam pisang mas dah abis..
    tak pe yerk..he..he..

    ReplyDelete
  14. kak ummi,

    akak..apam pisang ni memang sesuai untuk minum petang...
    tapi dah abiss la kak,...
    wahhh..best tu pancake...
    hulurr la sini sikit..he..he..

    ReplyDelete
  15. Zaliedana,

    ct..nama pun kembar kan..
    mesti la sama...he..he..

    ReplyDelete
  16. kak CT Delima,

    akak..memang dah abiss pun..
    anak2 bawa bekal semalam..he..he..

    ReplyDelete
  17. Hari ni dh banyak kali akak kuar masuk umah mas amik makanan...hehehe...pagi tadi datang ngendeng ayam tomyam..ni petang ni datang skodeng apam pisang lak.. akak amik 2 ketui yer...hehehe... (syhhh...petang ni baru bagi salam kat tuan rumah..pagi tadi main terjah jer..tak sempat tinggal jejak sbb tak sempat nk tanggal slipar....kehkehkeh)

    ReplyDelete
  18. ha.. kan dh ckp. mmg suka menu2 ada pisang budak ni, kan ;)tapi apam pisang mmg best pon

    ReplyDelete
  19. mas, akak dtng bawa roti mayo lagi ni...haha angin meroti la pulak...jom tukar ngan apam ni...hehe msk ayam tomyam tu pun menyelerakan...terus lapar ni lum lunch lagi ni..

    ReplyDelete
  20. Salam kak mas!! kita arini lembikkk jerrr hihihi ni baru nak bergiat aktif :D nmpk pulak apam pisang ni kak, nak jugak!!!! Sedap tu apam pisang! nak nak!!! dah habes tak kira akak kena buatkan jugak hihihi... kita MALASSSSSSSSSS sgt niii tauuuuuu haish!

    ReplyDelete
  21. kak mas....(saya buat muka kesian+lapar)..kak mas....bagi ler saya apam barang seketul dua...tak kesian ker saya blm makan dari tadi...uhuk..uhuk...

    ReplyDelete
  22. K.Mas..nak 2..hmm..ari2 mai mintak dgn K.mas..nk buat maless..hikhikk

    ReplyDelete
  23. salam mas.. nak apam pisang seketui buat minum petang.. hihiihi nak yang warna coklat tau

    ReplyDelete
  24. Cendana Kasih,

    he..he..rupa2nya kak norma yerk..
    ingatkan sape tadi...
    apam dah abiss la kak..
    ni mas baru buat pau...

    ReplyDelete
  25. ain (sweet thots),

    kak ain..
    pisang kan elok dimakan..he..he...

    ReplyDelete
  26. kak Nieza,

    akak..maceh bawakan roti mayonis yg sedapp ni.....
    nah mas kasi pau..
    baru buat ni..
    esok baru mas n3kan yerk...

    ReplyDelete
  27. ijayuji,

    pukkk mek siam ni..
    bangun3....tak mo lembik2...he..he..
    nape tu ika...
    ala cian...
    apam pisang udah piniss yerk..
    nah kak mas kasi pau seketoi...
    makan dulu tau...

    ReplyDelete
  28. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi,

    alolololo cian adik sorang lagi ni..
    meh makan pau panas2 lagi ni....
    apam pisang dah abiss la cayang...

    ReplyDelete
  29. YANA SHAIFUL,

    adik2 ni memang tau..
    debik sorang2 kang...kikikiki

    mehhh...ambik pau sorang satu..
    nak kasi apam pisang..
    dah lama abis....

    ReplyDelete
  30. Juwita Jamaludin,

    ita...dah abiss lama dah apam pisang tu....
    ni ha..mas baru jerk buat pau..
    nak join makan sekali ke...
    meh dok sini...
    makan diam2 dulu..
    esok mas baru nak n3kan...he..he..

    ReplyDelete
  31. salam mas..sedap apam yogurt yg berkhasiat tu..rajin mas wat kudap2

    ReplyDelete
  32. nampak gebus n lembut jer apam ko tuh mas..dah abis ke?buatkan aku seketui..xmo makan banyak2..diet..haha

    ReplyDelete
  33. bilalah agaknyer sy leh bt apam mekar yg cantik mcm mas bt ni.dah naik pun kira ok la.kdg2 tu flat semacam je,huhu :(

    ReplyDelete
  34. akak masih lagi fobia dgn apam yogurt ni mas..entah bila lah nak buat ni..perasaan seram sejuk takot tak mekar tu masih tebal lagi nih...

    ReplyDelete
  35. Hi Mas
    Cantik dan gebu apam pisang ni. Saya pernah juga cuba buat apam2 ni tapi selalunya tak berapa jadi lah. Nanti nak cuba resipi ni pulak lah.

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum mas...
    wah cantiknya kejadian apam tu mas... lom perna lg akak buat resipi nie.. nak try gak nanti

    ReplyDelete
  37. Mas...
    ko baru balik dari sukan anak ko ya...

    thanks yer. singgah blog ayu..
    ku terharu persahabatan kita..

    PS: agak2 malam nie ada syer entry baru tak??
    esok ayu nak balik kampung..
    sure ayu cuti berblog again....

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...