Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Monday, June 20, 2011

Muffin Pisang Mudah - DiKukus



Assalamualaikum. Meh layan Muffin Pisang Mudah versi dikukus ni. Lembut dan gebu jerk muffin ni. Sedappppp...dan nak membuatnya pun tak mengambil masa lama..tak sampai 1/2 jam..dah siap muffin pisang mudah ni....Mas guna 3 biji pisang berangan macam Kak Ct Delima dan Che Mat Gebu dan hanya tambah 1 sudu besar susu segar sebab adunan nampak agak pekat dan muffin pisang ni dikukus selama 15 minit sebab Mas menggunakan paper cup  yang comei2 dan dimasukkan dalam bekas lompang.....haaa...senyummm mekar lak muffin ni....suka sangat...dan masih lembut gebu walaupun sejuk.... 

Muffin Pisang Mudah - DiKukus
Resepi : Che Mat Gebu
Sumber : Kak Ct Delima
Bahan :
  • 1 1/2 cawan tepung gandum*
  • 1 camca teh baking powder*
  • 1/3 camca teh garam halus*
  • 1 camca teh soda bicarbionate (mat letak 3/4 camca teh)*(*disatukan dan diayak)
  • 3 biji pisang emas - dilecek halus 
  • 1 camca besar mayonnaise
  • 1 biji telur gred B
  • Beberapa titik esen pisang
  • 1/3 cawan gula perang @ soft brown sugar (resipi asal guna 3/4 cawan gula halus)
  • 1/3 cawan mentega cair - mat guna minyak masak


Cara Membuatnya :
  1. Panaskan oven pada suhu 180C, dalam satu bekas, satukan telur, gula perang dan mayonnaise, kacau rata dengan whisk hingga sebati. Masukkan pisang, minyak canola, esen pisang. Kacau rata.
  2. Masukkan tepung yang telah diayan bersama bahan2 yang bertanda (*), tadi, gaul pantas hingga sebati, jangan gaul lama2.
  3. Sudukan ke dalam bekas muffin yang telah disediakan terlebih dahulu sebanyak 3/4 penuh. Bakar 25 minit atau hingga masak. Sejukkan atas jaringan sebelum dihidangkan...

24 comments:

  1. nampak gebu sungguh!
    mas guna acuan lompang ye? kalau gitu.. haruslah 5 ketul pun tak cukup ni utk akak.. hehehe.. pisang ada.. resepi pun dah lama print.. harap2 rajin nak godeknya nnt.. dah ramai yg buat kan..

    ReplyDelete
  2. MaDiHaA a.k.a Ratna,

    hmmm...memang lembut gebu kak muffin pisang ni...buat la cepat kak..bahan2 kan dah ada...
    guna acuan lompang macam mas...jadi comei2 jerk muffin tu...

    ReplyDelete
  3. berdesup jer kuar dr dapur mas ni...muffin pulak, gebuss dan mekar senyumannya mas..nk mintak sikit, hari ni tak buat kuih pun, mkn kek epal buat smlm jer..

    ReplyDelete
  4. Ida,Japan,

    opocot..terkejut dengar bunyi berdesup tu..kikiki
    akak..ambik la mapin tu..
    ada lagi tu...he..he..

    ReplyDelete
  5. Assalam kak mas,
    comey mapin,nmpk pon gebu dan sedap..Mekar lak tu..Sy pon wat mapin rini,hehe..

    ReplyDelete
  6. aku ada gak ni pisang sikit. entah nak buat apa tah..malas bebenor nak ngukus... bako pun boleh kan?tapi malas bebenor lak nak ke dapur. nak landing atas katil je rasa ni

    ReplyDelete
  7. Zaliedana,

    hmm..betul tu..
    lembut gebu jerk mapin pisang ni...
    nanti try mapin ni lak ct..
    best tau..

    ReplyDelete
  8. izahdaut,

    amboiii....dah seronok berpoya2...
    malas lak yerk..
    tarik telinga ijah..
    gi godek cepat memapin...
    nanti boleh kasi aku sikit...

    ReplyDelete
  9. sedapnye mas..mesti lembut n gebu jer muffin nih... tuko ngan ayam golek nak..ehehe

    ReplyDelete
  10. nOOrsha,

    nak 6x......aku terliur dah nengok ayam golek kau..
    kasi 1/2 ekor tau..kikiki

    try lak muffin ni sha..
    best tau..
    lembut gebu jerk...

    ReplyDelete
  11. As'salam Mas

    okey berlari jap kesini. sambil2 dok kemas kat dapur tu berselerak macam kapal pecah... hahaha

    Oh memang sedap muffin ni mas, tapi semalam lupa pulak nak beli pisang. kena ngendeng kat mas jer lah ada lagi sikit kan, nakkkkkkk :)

    ReplyDelete
  12. CT Delima,

    akak..cian akak terkejar2...
    mas pun nak buat lagi mapin pisang ni..sedapp kan kak...
    nape rumah jadi kapal pecah tu...kikikiki

    ReplyDelete
  13. wah wah..senyum mekar ehh cik muffin tuh..ade lg x?mak yung datang nak ngendeng..hihihi

    ReplyDelete
  14. salam.mas,kata dgn izahdaut tu,toksah buat apa2 la kalau lagu tu..dok berlingkau je lah..habih tu membako tak mau,mengukus pun tak nak..apa nak jadi lah tu...bini sape lah tu ya..kihkih..
    eh melalut pulak pi ngumpat si izah tu buat apa kan??..buat dosa jek..
    meh sini apam ni akak nak rasa..pisang dah lama habis..dah takde stok pisang lagi dah..nak kena gi cari pisang pulak lepas ni..

    ReplyDelete
  15. dah lama tak der stok pisang...pokok tak berbuah...

    ReplyDelete
  16. wahhhhhhh.. gebu nyer.. kembang mekar lak tu.. x rasa mcm apam ke bila kukus kak?
    tun xpenah kukus mapin. meh nk try dulu seketul.

    ReplyDelete
  17. salam mas.. suka tgk mas ni rajin ke dapur macam2 menu dicuba.. haritu nampak kat rumah kawan2 lain ni mas plak yang mengoda ita nak buat..

    ayam kat bawah tu pun nampak sedap..:)

    ReplyDelete
  18. uishhhh gebusnya muffin tu mas...mcm apam pisang yer...bila nk rajin mcm mas ni yer...:)

    ReplyDelete
  19. eina,

    dah abiss la eina....
    try la buat..
    sedapp tau..

    ReplyDelete
  20. kak anim,

    ijahh tu memang kak....dalam terbongkang dia...siap gsk kek pisang..kikikiki
    try la buat kak mapin ni..
    memang best..

    ReplyDelete
  21. Nazrah Bakery & Dunia Kuih,

    kat giant banyak pokok pisang berbuah kak...
    gi petik kat sana...he..he..

    ReplyDelete
  22. tun_telani,

    tun...bila dah dikukus..memang rasanya seakan2 apam..
    try la buat...
    baru tahu rasanya macam mana..
    sedapp tau..

    ReplyDelete
  23. Juwita Jamaludin,

    suka klu ita tergoda..
    try la buat ita...
    senang dan sedapp tau mapin ni...

    ReplyDelete
  24. Nieza,

    akak..gi la godek buat kak..
    akak kan rajinn...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...