Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Sunday, June 19, 2011

Muffin Coklat Kukus



Assalamualaikum. Muffin Coklat Kukus ni Mas buat untuk sarapan pagi tadi...hmmm..dah tinggal 3 ketoi jerk tu...alamat untuk minum petang kene memikir menu lain lak...hmm..memang sedapp muffin ni..lembutt lembabb jerk...cuma muffin ni tak mau senyumm macam yang Kak Ct Delima buat....nape yerk...hu..hu...
Jadi mulat2 muffin...layan jerk la yerk...janji sedappp dan anak2 suka.....tengok respon ramai yang dah mencuba muffin coklat kukus ni, antaranya kak Ummi, kak Rose, Anna dan Izah...ada yang Mas tertinggal..nanti cakapp yerk....pada Mas muffin coklat kukus ni kalau dibuat 1 adunan, rasanya boleh dapat banyak sebab Mas yang buat 1/2 adunan pun puas makan ngan anak......maceh pada tuan resepi iaitu Mak Lang Azie.

Muffin Coklat Kukus
Resepi : Mak Lang Azie
Sumber : Kak Ct Delima
Bahan A :
  • 2 cawan susu cair - Mas guna susu segar
  • 1 cawan minyak masak/250 gm mentega & cairkan - Mas guna minyak masak
  • 1 3/4 cawan gula kastor 
  • 1 biji telor
  • 1 sudu besar coklat emulco
Bahan B - Diayak bersama :
  • 250 gram tepung superfine/tepung gandum 
  • 50 gram serbuk koko 
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh soda bikarbonat 

Cara membuatnya :
  1. Satukan bahan A hingga sebati. Kacau guna whisker sahaja.
  2. Ayak bahan B dan masukkan ke dalam bahan A dan kacau rata, jangan terlebih kacau.
  3. Tuang 3/4 penuh ke dalam acuan kertas/muffin cups dan kukus selama 10 - 15 minit. Mas balut penutup kukusan dengan towel.



30 comments:

  1. Nazrah Bakery & Dunia Kuih,

    hmm..betul tu kak..
    janji sedappkan..

    ReplyDelete
  2. tengok pun dah tau mmng sedap walaupun takmo senyum muffin ni...nak 5 ketoi Mas..hehehhehe...

    ReplyDelete
  3. salam tuan dapur...kabare??lama nye x tinggal jejak kat sini..jenguk tu memang jenguk..tapi x larat nak menaip..hahaha..boleh ke gitu...sedap je nampak muffin ceklat tuh..berkilat2....

    ReplyDelete
  4. Mas,akak nak seketui muffin tu...dh lama betul tak mengafin...huhu

    ReplyDelete
  5. kak yatie,

    akak..memang best mapin ni...
    lembut jerk..
    try la buat kak...

    ReplyDelete
  6. eina,

    he..he..alhamdudillah..sihat..
    meh makan mapin..tinggal 2 ketoi jerk tu..

    ReplyDelete
  7. kak nurindah,

    akak..meh makan mapin..
    sedapp...

    ReplyDelete
  8. mas...
    akak nak muffin coklat tu mas... sedap nya... nak nak nak.. x peduli gak.. nak juga.. hehehe

    ReplyDelete
  9. tun suka makan mapin coklat =) ni pun baru pas bakar mapin coklat ni kasi jiran2 =)

    ReplyDelete
  10. mas ni rajin sungguh..br tayang cis tat dah tayang mupin lak..sedapnya..akak br 2 hr lepas mafin kukus ni tp pakai resepi lain..nnt leh cuba resepi ni lak :)

    ReplyDelete
  11. salam maz.. nampak pun tahu sedap kek tu... anak ita donut dengan kek coklat memang suka.. leh la cuba nanti..

    ReplyDelete
  12. sedapkan... kak rose punya pun ada yg x nak senyum, molat2 jek!

    ReplyDelete
  13. salam mas
    anak akak ainul pun buat muffin hari ni..lebih kurang sama je resepinya..hehe

    ReplyDelete
  14. Satu kelainan, boleh lah try nanti.
    Thanks for sharing ;)

    ReplyDelete
  15. Mas, akak guna acuan kertas dan letak dlm acuan besi lubang2 tuh..mmg xmo kembang, tp sedap jek moist...adik akak lak wat dlm acuan muffin terus, kukus dan kembang pulak katanya. walhal dia nak mcm akak tuh, senang nak letak/susun
    dlm plastik untuk besday anak dia kat sekolah...hehee... X kesah lah...yg penting sedap kan..

    ReplyDelete
  16. Hitam...hitam si tampok manis, sungguh pun hitam ku pandang manis... sedap muffin ni akak dah try... jom tukar dengan lemon poppyseeds muffin akak, tukar 3 ketul seorang....pakai postlajuit....

    ReplyDelete
  17. Ish musykil le. Apasal masa skodeng pagi tadi duniaku ini lain, sekarang ni lain pulak. Pelik betulll...
    Nak bgtau ni akak dah buat agar2 hujan tu. hehehehe tunggukan kemunculannnya. jgn jelessss..

    ReplyDelete
  18. Mas,
    tak pelah tak tersenyum pun muffin tu.. Janji yg makan tersenyum gembira kan..

    ReplyDelete
  19. Diana @ Melley Mey,

    kikikiki..dah abiss la kak..
    gi godek2 buat cepat....

    ReplyDelete
  20. tun_telani,

    amboii..rajinnya tun..
    kasi kak mas sekali yerk...

    ReplyDelete
  21. Mieza,

    akak..he..he..try mapin ni lak kak..
    best tau..
    nak membuatnya pun senang jerk...

    ReplyDelete
  22. Juwita Jamaludin,

    selamat mencuba kak..
    sedapp tau...
    nak membuatnya pun senang jerk..

    ReplyDelete
  23. Kak Rose,

    tu la pasal kak..
    tak pe la tak nak senyum...
    janji sedapp kan...

    ReplyDelete
  24. kak anim,

    hmmm..rajinnya anak dara akak tu...
    goyang kaki la maknya yerk..kikikiki

    ReplyDelete
  25. ShashaCatering,

    selamat mencuba shasha...
    senang dann sedappp....

    ReplyDelete
  26. kak Ummi,

    tu la pasal kak..klu nak senyum..dia tak mo senyum...bila nak bulat2, senyumm mekar lak mapin ni yeerk...
    nasib baik sedappp...he..he..

    ReplyDelete
  27. Paty's Kitchen - Cook with passion.

    he..he...jangan tengok rupa...
    rasa dulu kan..
    sedappppp....

    ReplyDelete
  28. Kak Sam,

    kikikiki..akak ni buat lawak lak...
    meh sini piat telinga tu....
    haaa...mas tunggu kemunculan agar2 tu...

    ReplyDelete
  29. kak naz,

    betul3...janji sedappkan kak...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...