Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, June 16, 2011

Kurma Daging Dan Telur



Assalamualaikum. Memenuhi permintaan Ain ngan Daniel yang nak lauk kurma lagi....pada hal baru minggu lepas Mas masak kurma ayam kan. Lagi pun bahan2 memang dah ada...jadi Mas pun masak Kurma Daging Dan Telur lak petang semalam. Jemu lak asyik kurma ayam jerk kan...lagi pun memang dah ada stok daging yang Mas rebus tersimpan dalam freeze tu. Jadi, masa nak masak kurma ni tak lama sangat...tak sampai sejam dah boleh dimakan. Untuk ari ni pun ada lagi tu berbaki setengah periuk lagi....ingat kejapp lagi goreng ayam jerk untuk bebudak tu. Kurma pun kalau dipanaskan balik....bertambah sedapp lagi kan....adik beradik kari ngan rendang juga...kikikiki

Kurma Daging Dan Telur
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 600 gm daging
  • 2 biji telur - nak lebih pun boleh
  • 2 biji bawang besar - dikisar
  • 2 ulas bawang putih - dikisar
  • 2 cm halia  - dikisar
  • 1 paket rempah kurma  - dikisar bersama2 bahan2 kisar lain
  • 1 inci kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 2 kuntum bunga cengkih
  • 2 biji buah pelaga
  • 1 kotak santan pekat - 200 ml
  • 1 cawan cair - boleh adjust ikut nak kuah macam mana
  • 2 biji kentang - kupas dan dibelah 4
  • 1 biji bawang besar - dibelah 4
  • sebiji dua cili merah @ hijau jika suka - dibelah
  • gula dan garam secukup rasa
  • 1/2 kiub ayam 
Cara Memasak :
  1. Rebus daging hingga empuk dan ketepikan. Rebus telur hingga masak, kopek kulitnya dan goreng hingga garing sedikit dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan rempah 4 sekawan (kayu manis, lawang, cengkih dan pelaga) dan masukkan bahan kisar. Masak hingga naik bau dan sentiasa kacau supaya tak hangit, sehingga pecah minyak .
  3. Masukkan santan, air dan kentang, gaul rata. Biarkan mendidih hingga kentang separuh masak. 
  4. Masukkan daging yang direbus tadi dan juga telur, biar kurma tu reneh hingga nampak berminyak dan kuah agak pekat. Kemudian masukkan garam dan gula secukup rasa dan kiub ayam, kacau sebati. 
  5. Masukkan bawang besar dan cili yang dibelah 2 jika suka dan seimbangkan rasa dan pastikan ubi kentang lembut baru boleh tutup api.
  6. Untuk mendapatkan kurma yang cantik pekat, masa menumis tu, kena tumis dengan api perlahan sampai pecah minyak dan sentiasa mengacau bahan2 tu supaya tak hangit...dan santan kene pekat...baru menjadi kurma tu.
  7. Selamat mencuba...



24 comments:

  1. Mas, suami akak suka cara cenggini, all in one, ada telur ada ayam/daging... hehehe...jimat masa tp yang pastinya SEDAP !!!

    ReplyDelete
  2. Salam Mas slmt pg
    fv lauk kurma ni baru smlm buat kurma ayam

    akk pun tahu family Mas suka jugak yee
    kurma dgg n telur mmg laku tu di rmh akk juga....ank bujang suka cicah same roti

    terigat dulu2 kalau kernduri kawin mesti ada lauk kurma
    tp skrg ni jrg dah org buat lauk kurma ni.....

    ReplyDelete
  3. Cendana Kasih,

    akak..setuju...macam2 ada kan....
    baru bestt....

    ReplyDelete
  4. Sheila Shafeareen,

    akak..sama la selera family kita...
    mas klu kurma suka makan ngan sambal..perhhhhh..baru best...
    tapi klu kat kampung mas....masih ada kurma daging masa kenduri...memang sedappp....

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Assalam kak mas,uii kurma lagi,xperlah kak mask kurma selau pon,dah budak2 suka,kan xpedas,janji laku kan..Btw,mmg nmpk sedap..Eh akak bagi semangkuk yg da lam periuk tuh,hikhik..

    ReplyDelete
  7. As'salam Mas

    Lauk fav ni, sebab kalau masak kari kak ct tak makan..hihihi. lama juga tak masak kurma telur atau ayam. sedap juga ni. maceh bagi idea nak masak ya mas :D

    ReplyDelete
  8. Zaliedana ,

    ct..amboiiii..sempat lagi nak ngendeng yerk..
    gi ambik sendiri..he..he..

    ReplyDelete
  9. kak ct,

    akak..nape tak makan kari..sedapp tau....
    klu masam tu..memang akak kene masak kurma la..he..he..

    ReplyDelete
  10. Nazrah Bakery & Dunia Kuih,

    betul tu kak.....
    mak budak pun suka.....he..he...

    ReplyDelete
  11. salam mas,sebenarnya akak dah lama tak buat kurma tau..tak kiralah kurma apa pun..bila tgk menu mas ni,rasa cam nak buatlah jugak tapi esoklah..hari ni dah ada plan lain..
    nak buat kurma apa ya?..ayam,daging,telur?ayam,daging,telur?....mmmmmmm....

    ReplyDelete
  12. kak anim,

    akak..belasah jerkk campur semuanya....
    sedappp tu...
    mas pernah buat dulu sekali...
    ada ayam, daging ngan telur dalam kurma tu..he..he..sedapppp
    tapi tak de la n3 kan...

    akak buat ayam + telur pun sedapp kak...

    ReplyDelete
  13. salam kak mas,
    apa khabar kak?
    Kurma ni versi 2 dalam satu. Ada daging utk orang dewasa dan telur utk budak2. semua happy jer makan. hehehe... rasa kurma yg happening.

    ReplyDelete
  14. morning kak mas ^^
    wahh... campur terus ye.. bagus2.. jimat masa dan tenaga. tun pun suka makan masak kurma nih. tun x mkn daging, so nk bungkus telur ngn kentang tu ye =)

    ReplyDelete
  15. indahhouse,

    waalaikum salam indah....
    miss u la indah..
    hmm..betul2..tapi daging ni anak2 kak mas sebab lembut....

    ReplyDelete
  16. tun_telani ,

    morning tun..
    tun tak makan daging yerk..
    ambik kurma ngan telur jerk yer..he..he..

    ReplyDelete
  17. uwaaaa menyelerakan sungguh tngk kurma daging ni....semuanya ada....anak2 akak mmng suka masak kurma..kentang mesti kena lebih..

    ReplyDelete
  18. sedapnya mas kurma daging n telur ni..tak penah lagi combine mcm ni..:)

    ReplyDelete
  19. kak Yatie,

    akak..betul3...mas pun letak kentang lebih...tu pun faktor kurma pekat kan kak....he..he..

    ReplyDelete
  20. kak Mieza,

    akak..gabungan yang serasi..
    memang best kak..
    try la buat..

    ReplyDelete
  21. salam K.Mas..dah lama xmkn kurma daging..tgk K.Mas buat extra dgn telur plak terasa nak buat..hehee

    ReplyDelete
  22. YANA SHAIFUL,

    buat yana..jangan tak buat..
    sedapp tau...

    ReplyDelete
  23. uishh menarik ni...2in 1 sukax2...hehe

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...