Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, June 30, 2011

Kuih Talam Gandum



Assalamualaikum. Mengukus lagi hari ni...kali ni layan Kuih Talam Gandum resepi dari Mamakastam Tioman lak. Salah satu kuih yang senang dibuat dan bahan2nya pun ringkas jerk...sangat sedappppp...kuih talam gandum ni sedang2 jerk manisnya dan kuih talam gandum ni pada Mas elok2 jerk lembutnya....tak lembut sangat dan tak keras...kiranya sedang2 gitu....kalau dah masuk mulut...memang tak boleh berhenti mengunyah....teringat lak pada Kaswi Gandum yang sangat sedappp tu...memang terbaik juga Kuih Talam Gandum ni......pada Mas Kuih Talam Gandum ni juga sangat sesuai dibuat untuk majlis2 @ kenduri...sukatannya pada Mas dah elok sesangat...tak payah ubah....maceh pada Mamakastam Tioman yang berkongsi resepi Kuih Talam Gandum ni di Myresepi....Mas buat 1/2 adunan jerk...itu pun rasanya dah lebih dari cukup.....

Kuih Talam Gandum
Bahan :
Bahagian bawah :
  • 2 1/2 cawan tepong gandum
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1 1/2 cawan air gula merah ( 1/2 kilo gula merah + 2 cwn air - dimasak-sejukan dan ambil secukupnya utk kegunaan )
  • 4 cawan santan cair
Bahagian atas :
  • 4 cawan santan pekat ( 1 biji kelapa ) - Mas guna santan kotak + sedikit air
  • 1 1/2 cawan tepong gandum
  • 2 sudu kecil garam ( mama guna sudu KFC )

Cara membuatnya :
  1. Panaskan air kukusan terlebih dahulu
  2. Satukan adunan bahagian bawah. Nak blend pun boleh. Masukan kedalam loyang dan kukus selama 20 minit atau sampai nampak keras sikit. Buka kukusan.
  3. Kalau masih ada air diatasnya di sebabkan masuk wap, lap dengan tisu sampai kering.
  4. Sediakan adunan bahagian atas. Untuk bahagian ini, jangan di blend. Sebab bila masak nanti kuihnya tak cantik dan merekah bahagian atasnya.
  5. Membancuhnya sekadar guna pemukul telor biasa. Bila dah sebati, tapis dan tuang keatas bahagian bawah yang dah masak tadi.
  6. Kukus selama 1/2 jam. Buka penutup kukusan, biarkan selama 10 minit. Petua bagi mengeringkan air di atas pemukaan kuih yang di sebabkan wap.
  7. Tutup api, angkat kuih dan sejukan. Potong ikut citarasa sendiri..nnn ngappp..

29 comments:

  1. tu bekas gigitan saper plak kat kuih tu..memang nampak sedap

    ReplyDelete
  2. sedapnyer mas...k'ida suka kuih2 gini, nk buat mcm malas ....yg suka tak sume org dlm umah ni

    ReplyDelete
  3. sedapnya..kuih2 mcm nilah yg akak suka...nak buat gaklah..

    ReplyDelete
  4. sedapnya...macam ngam je kaler coklat ngan putih tu

    ReplyDelete
  5. yerlah mas..
    senang dan ringkas jer resepi kuih talam gandum nie

    semangkuk boleh mas??
    ayu minta buat buka puasa

    ReplyDelete
  6. Nazrah Bakery & Dunia Kuih,

    yerk la...sape yang gigit kuih talam tu...kikikiki
    try la buat..senang dan sedappp..

    ReplyDelete
  7. Ida,Japan,

    kak ida,..buat 1/2 adunan kak..
    puas la untuk 3 orang makan...he..he...

    ReplyDelete
  8. kak Yatie,

    kak yatie.....dah tahu dah akak suka...he..he..
    akak tak try lagi yerk resepi ni..
    best tau...
    selamat mencuba kak..

    ReplyDelete
  9. Cheq Sue,

    memang best cheq sue..
    sedappp.....

    ReplyDelete
  10. Citarasa Rinduan,

    memang senang sangat membuatnya ayu..he..he..
    ayu puasa yerk...
    nanti mas anto yerk....

    ReplyDelete
  11. Salam kak mas,
    pergh.. memang power testimoni kak mas. Terliur dah ni. mmg nak try jugakla. skrg ni senang sikit nak cari santan, beli yg kotak jer wat stok. hehe..

    ReplyDelete
  12. Phentermine...

    PhentermineHome.com will help you get your curvy figure back with the best deals available on the weight loss drug Phentermine, which will help you in slimming without the need of starving yourself or by without going under the painful procedure of surgery...

    http://www.PhentermineHome.com/

    ReplyDelete
  13. mas..ada lg ke talam tu...br blk dr outstesen ni tk sempat nak msk..bila tayang gambar yg kena gigit tu lg le terliur!

    ReplyDelete
  14. K.Mas.. bestnyaa..
    Mst dh abih kan..dr tengah ari try msk umah k.mas xdpt..frustnyaa..hikhikk

    ReplyDelete
  15. mas.. kzura suka kuih2 talam camni.. tp belum terbuat2 lg.. aritu wat seri muka pon x jadik.. fobia lak nk cuba kuih ni.. huhu.. nnti nk cuba gak la.. ikut betol2 sukatan mas ni.. harap2 menjadik..

    ReplyDelete
  16. indahhouse,

    indah..kak mas pun sekarang ni guna santan kotak jerk..
    senang kan..he..he..
    selamat mencuba indah...

    ReplyDelete
  17. kak Mieza,

    akak..ada tu tinggal 3 ketoi jerk tu..gi ambik..he..he..

    ReplyDelete
  18. YANA SHAIFUL,

    yana..ada lagi tu...
    nak ke..ambik la atas meja tu..
    alhamdudillah..sampai gak kan..
    blogspot prob tadi...

    ReplyDelete
  19. ::Azura Rahman::,

    akak..mas pun tak pandai buat kuih2 gini..
    alhamdudillah..menjadi elok lak kali ni...
    try la buat kak..'
    kalau ikut sukatannya betul2..
    insyaAllah..menjadi..
    selamat mencuba yerk kak..

    ReplyDelete
  20. Amboi mau lawan ngan kak yatie ke? ngko jangan mas. akak tak pueh hati ni.

    ReplyDelete
  21. nmpk mcm kuih kaswi yg ditalamkan.. hehe.. sedapnyer!

    ReplyDelete
  22. wah pandai buat kueh cam ni..akak tak rajinlah

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum mas....
    wah wah wah.... rajin betul adik akak nie tau... buat talam gandum lg hari nie... akak nak ckit... akak nie x reti buat talam lg tau... nak cuba gak tp belum datang seru lg nmpknya... x per2.. nak merasa yg mas buat nie ler .. boleh ? hehehee

    ReplyDelete
  24. mas dah pagi ni baru tiba dapur mas..siang tadi tak boleh sign in..gamabr robot yang keluar..heheh
    talam gandum nampak sungguh sedapp..boleh masuk list..eh tapi kaswi gandum kena buat dulu kot?..heheh

    ReplyDelete
  25. Kak Sam,

    kikikikii....mana boleh lawan akak ratu talam tu..
    mas nak lawan ngan kak sam jerk..he..he..

    ReplyDelete
  26. tun_telani,

    tun..kaswi yerk..
    rasanya kak mas buat tepung talam..ke..he..

    ReplyDelete
  27. kak ina kl,

    ala kak ina ni...
    nanti tup2....kluar kuih talam..he..he..

    ReplyDelete
  28. kak Diana @ Melley Mey,

    akak..try la buat kak..
    senang gak kuih ni...
    mas pun tak pandai buat kuih talam ni..
    alhamdudillah..ikut resepi ni..menjadi lak..

    ReplyDelete
  29. kak Ayu,

    akak..blogspot baru ok yerk..alhamdudillah...
    kikikiii..tak pe..buat yang berkenan dulu..dua2 best...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...