Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, May 9, 2011

Steamed Pumpkin Muffins



Meh minum petang ngan Steamed Pumpkin Muffins yang best ni. Sedappp betoi rasa labu yang lemak - lemak manis tu. Dah lama Mas simpan resepi mapin labu versi kukus ni, baru ari ni dapat membuatnya. Tapi mapin ni tak berapa nak mekar lak ari ni...naik bertopi lak..he..he...tengok Izah, Aunty Yochana ngan Wendy buat, cantik jerk mapin ni mekar.....hhmmm...gasak la...janji sedapppp...Tengok Daniel suka betoi ngan mapin ni, Ain kurang sikit. Pada Mas memang sedappp mapin ni. Sedappp betoi dimakan sambil minum teh o petang - petang gini. Resepi Mas ambik dari Izahdaut yang baru timbul tu....sakan betoi makcik tu bercuti. Banyak resepi - resepi labu kat dapur Izahdaut tu...jadi rajin - rajin la gali - gali cari resepi kat sana yerk. Kata Izah resepi di ambik dari Aunty Yochana dan resepi asal dari Wendy

Steamed Pumpkin Muffins
Resepi asal : Wendy
Sumber : Aunty Yochana dan Izahdaut


Yields12 steamed muffins (I used egg tart pans)
Ingredients :
  • 125gm steamed pumpkin flesh
  • 1 egg
  • 120gm sugar
  • 100gm evaporated milk or coconut milk * Mas dan Izah guna santan
  • 30gm corn oil
  • 180gm cake flour 
  • 20gm rice flour
  • 1.5tsp baking powder

Method :
  1. Prepare your steamer and bring the water to a boil
  2. Put steamed pumpkin flesh, egg, sugar, milk and oil in blender and whizz for 30 seconds.
  3. Sift cake flour, rice flour and baking powder into a mixing bowl.
  4. Make a well in the center of the flour mixture and pour the blended ingredients into the well. Mix until well combined.
  5. Spoon into lined steaming cups and steam on high heat for 15 minutes. It will bloom by itself, no need to make a cross with oil.

29 comments:

  1. Hahaha terlebih mekar le mapin ni

    ReplyDelete
  2. Kak mas,meh tuka nak x,sy wat apam rini..Eh kak,nih lbh kurang apam lah kan,coz kukus..Ermm nmpk sedap..

    ReplyDelete
  3. Mas...mapin tu senyum sokmo jer....ari tu kita wat... masam jer...

    ReplyDelete
  4. kak sam,

    yerk ke terlebih mekar...tetiba jerk ari ni mapin ni pakai topi...he..he..

    ReplyDelete
  5. Zaliedana,

    ct...rasanya lebih kurang apam..
    sedappp tau..
    meh kita tukar menukar...bawa apam apa tu..he..he..

    ReplyDelete
  6. kak Nazrah Bakery & Dunia Kuih,

    akak..dah buat yerk mapin ni...
    nape masam lak..he..he..

    ReplyDelete
  7. senyum lebar mapin ko mas..sedap lak nampak gaya tuh.. tu kuning labu asli kan mas?mintak aku banyak!

    ReplyDelete
  8. hasue,

    tu la sue...lantak la mapin tu nak senyum macam mana...janji sedappp...

    wehhh..kuning asli labu tau..he..he..

    ReplyDelete
  9. ketawa besar si mapin labu ni...meh beraksi kat bentong lak...sedap ni

    ReplyDelete
  10. kemabang mekar betul muffin ni..haiii geram nengoknya :D

    ReplyDelete
  11. fuhh.. tinggi btol topi mapin2 nih.. xyah mkn ngan kelapa ek? lama nyer x mkn labu. ada lg ke labu tuuh? ce anto kt tun sket ^^

    ReplyDelete
  12. hani,

    haaa..gi bentong lak mapin labu lepas ni...he..he...

    ReplyDelete
  13. kak zarin,

    akak...kembang versi topi lak kak..he..he...lantak la...

    ReplyDelete
  14. tun_telani,

    muahaha..terkejut tau kak mas tengok mapin ni mekar..
    meh makan kat sini..eehhh..nama mapin...nak kene letak kelapa gak ke..he..he..

    ReplyDelete
  15. weh...labu aku tak terhambik ahad lepas g Mydin..**takut nak ambik sbb stok ubi keladi & pisang bnyk lagi..kang kena pait tlinga ngan laki aku...hukhuk..**

    ReplyDelete
  16. Mas, amboi massssss... Tersengih2 muffin Mas tu.. Gebussss sungguh.. Tomel2 jer pulak tu...

    ReplyDelete
  17. waaah mas... memang mekar tapi mengoda tau... :)

    ReplyDelete
  18. ya allah..
    bukan jer mekar.. tapi gebu giles ko......

    mas...... ko nie mmg buat daku lapo

    ReplyDelete
  19. wahhh cantik tu. sedapkan..rasa labu ngan lemak santan tu.. i likeee

    ReplyDelete
  20. senyum sokmo apam tuh..
    nak gigit sikit...aumm! =0).

    ReplyDelete
  21. Anna Qawina,

    he..he..klu aku pun aku piat telinga kau...
    dah habis ke belum pisang ngan keladi tu....
    nanti2 kau melabu lak yerk makcik...he..he..

    ReplyDelete
  22. kak Naz,

    akak..tu lapasal...layan jerk mapin ni..janji sedappp..he..he..

    ReplyDelete
  23. Diana @ Melley Mey,

    he..he...mekar bertopi tu...

    ReplyDelete
  24. Citarasa Rinduan,

    ayu...sedapp weh mapin labu ni....
    rasa lemak manis gitu...he..he..

    ReplyDelete
  25. izahdaut ,

    makcik..dah lama aku peram resepi ni...start dari kau buat ari tu la...
    best kan mapin labu ni..aku pun suka...

    ReplyDelete
  26. julia,

    he..he...gebu gebas mapin tu..,.

    ReplyDelete
  27. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi,

    gigit sikit jerk tau..he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...