Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, May 26, 2011

Sambal Udang



Assalamualaikum. Bersua lagi dengan resepi Sambal Udang. Baru jerk lepas masak tau...lepas hantar Ain ngan Daniel tadi, Mas terus masak untuk lunch ari ni....Sambal Udang ngan Ayam Masak Kicap Berempah jerk....ingat kejap lagi nak gi kedai beli bayam..boleh masak bayam tumis air....kikikiki..senang dan simple jerk menu lunch ari ni. Lepas tu baru boleh godek2 cari resepi untuk bekal bebudak berdua tu.....hhmm....sambal udang ni Mas masak biasa2 jerk...rasanya semuanya dah tahu kan....Mas tempekkan juga resepi kat bawah tu....biasa la kan...mood rajin....

Sambal Udang
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 300 g Udang Segar - dibersihkan dan dibuang kulit
  • 2 ulas bawang putih - dikisar
  • 10 biji bawang merah - dikisar
  • 1 biji bawang besar - dihiris
  • sedikit ikan bilis, basuh  - dikisar
  • cili kisar - ikut pedas
  • air asam jawa - ikut masam
  • garam dan gula secukup rasa

Cara memasak :
  1. Blend bawang putih, bawang merah dan ikan bilis hingga halus dengan sedikit air. Panaskan minyak..tumis bawang besar yang dihiris hingga wangi dan kemudian masukkan bahan yang telah dikisar dan cili kisar ikut pedas. 
  2. Tumis sehingga garing dan naik minyak..masukkan udang..gula dan garam secukup rasa.
  3. Masukkan air asam jawa sedikit sedikit hingga mendapat masam yang diinginkan...biarkan mengelegak, jika sambal kelihatan kering, boleh tambah sedikit air dan tunggu hingga sambal naik minyak dan pekat..(kepekatan sambal ikut suka..)  Hidangkan.....

26 comments:

  1. Salam Mas...sambal udang tu kalau bubuh petai pun sedapkan...kegemaran anak2 mama ni..

    ReplyDelete
  2. fuiiyooooo...meh anto umah akak sambal udang tuh..pans lagi tuh..sedapnyer..nak2 bubuh petai..masak lemak labu walllaaaaaa!!!

    ReplyDelete
  3. Salam kak mas,
    sedapnya sambal udang. memang teringin, tapi udang dah tinggal ciput. huhu. sedap sungguh!

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Mas.. dah 2-3 ari tgk menu kat tingkap jek.. x blh nak masuk dapo hu hu hu.. ayam perciklah.. jelly kelapalah.. dahlah demam ni hhaaaacchhuummm hu hu hu ni lepas gian masuk dapo akak..hu hu hu sambal udang.. + + bayam tumis air.. sedapnyer.. chop join lunch yer..

    ReplyDelete
  5. mas,ko tak makan petai kan?..pi main jauh2..ni, meh nasi satu senduk akak nak makan sambal ni dgn petai yg akak bawak..sementara tu cepat masak tumis bayam tu.akak nak ratah je sayur tu nanti.hehe

    ReplyDelete
  6. mama noorsafone,

    mama..mas tak makan petai la...kikikiki....
    anak mas pun suka sambal udang ni...

    ReplyDelete
  7. KakAsma,

    akak..pada mas masak gitu jerk dah cukup sedapp dah sebab mas tak makan petai..kikiki....
    jakun kan..petai pun tak makan...

    ReplyDelete
  8. indahhouse,

    indah....kak mas kalau ada udang memang selalu buat sambal...
    sedappkan...

    ReplyDelete
  9. HALAMANKU,

    tak sihat ke erma...ala cian..banyak2 berehat dan makan ubat tau...
    moga cepat2 sembuh....

    bestkan makan sambal udang ngan bayam tumis air....

    ReplyDelete
  10. Assalam, mas,
    kecur betul akak tengok sambal tumis udang ni!!!!..rasa macam dah dekat aje kat tekak..ciciah roti sedap ni..waduh..belum sarap..lapar!!!

    ReplyDelete
  11. kak anim,

    akak..kikikiki..mas memang tak makan petai la...hubby mas pun sama...memang petai tak pernah masuk rumah mas.....
    kalau mak mas masak, memang mak letak petai...mas kutip udang ngan sambal jerk....he..he..

    ReplyDelete
  12. kak ayu,

    akak..dah lambat ni..tak sarapan lagi...
    nahh ambik sambal udang ni..cicah ngan roti yerk...kikiki

    ReplyDelete
  13. Sukanya akak dengan sambal udang jenis camni..
    payah betul nak cari udang spesis ni kat sini..yang ada udang gedabak2. kadang tak manis sgt!

    ReplyDelete
  14. Salam kak mas!!!! waduhhhhhhhhh akak jgn tanyer kita dah berapa lama kita tak mkn sambal udang huh! syg betul nak guna udang buat masak sambal ni lah! sbb kalau buat mana boleh sikit mesti nak byk udang! hihihi...sedapnyer! kita suke kuah2 asam pedas sambal2 gini cicah roti kosong :D semalam pun asam pedas tu petang2 kita mkn roti cicah dgn kuah asam pedas :D bg akak kuh talam sekali niii :D

    ReplyDelete
  15. As'salam Mas

    sambal udang ada lagi tak..?? nak mintak sikit nak makan dengan nasi lah..laporrr.. hihihi

    ReplyDelete
  16. TopsyTurvyMum,

    akak..klu guna udang besar tak best sangat kan...
    udang tu macam dah liat....
    ari tu balik malaysia sempat tak makan sambal udang...he..he..

    ReplyDelete
  17. ijayuji,

    baik betoi adik sorang ni..kalau datang mesti bawa buah tangan...he..he..
    nak kak mas kasi ika sambal udang lak...cukup la tu ika cicah ngan roti...he..he...
    kak mas pun kalau buat sambal udang mesti banyak..anak2 pun suka..he..he..

    ReplyDelete
  18. kak ct,

    akak..ada tu dalam mangkuk...
    tinggal nak cedok jerk....kikiki

    ReplyDelete
  19. mas, udang ni masak apapun mmg faveret anak2 kbee..masalahnya pastu tukang masak mula2 gatal2..kalau anak2 esp anak bujang tu nampak sambal udang atas meja senyum sampai telinga..:)

    ReplyDelete
  20. mas.. semput aku tengok sambal udang ko neh.. huhuhuuhuhuh

    ReplyDelete
  21. oh mas..aku tergoda dgn sambal udang ko tuh..sebijik cam aku biasa buat gak...hihi..tp cili giling tu aku guna cili kering blend.eh,sama gak kan..hehe..
    nanti nak wat gak laa...ngan sotong..mintak aku sikit sambal ko tuh mas,terliur2

    ReplyDelete
  22. Kak mas,nak udang,nak udangggg..Sedapnyerrr..

    ReplyDelete
  23. kak bee,

    bestkan kak sambal udang...
    tak pe kak..makan puas2 dulu..
    lepas tu lawan mengaru..kikiki

    ReplyDelete
  24. izahdaut,

    makcik.....
    aku paham....sambil suapkan kau sesudu...kikiki

    ReplyDelete
  25. HaSue,

    sue..aku pun guna cili kering blend gak....
    bestkan sue sambal udang...daniel suka sangat...
    oleh kerana kau nak buat sambal sotong...aku kasi kau sambal udang...
    nanti pulangkan bekas tu ngan sambal sotong tau..kikiki

    ReplyDelete
  26. Zaliedana,

    aiipp...cedok sesudu jerk tau....kikikiki
    makan banyak2 nanti gatal...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...