Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, May 4, 2011

Puding Balqis



Tengahari gini bestkan dapat makan puding .....nak pulak sejuk2 dari peti ais....bestttttnya...nyaman jerk rasanya....Lama dah Mas tak buat puding, jadi meh layan Puding Balqis yang sangat sedapppp ni. Ringan jerk rasa puding ni. Kalau makan sebiji, mesti nak ambik sebiji lagi dan lagi. Puding ni Mas buat malam tadi, jadi elok2 jer nak makan sekarang. Ari tu nampak Kak Yatie buat puding balqis ni, jadi teringin lak. Resepi asal dari Kak Nor Secubit Garam. Rasanya ramai yang dah buat puding balqis ni kan. Untuk yang belum mencuba, Mas syorkan untuk mencuba puding balqis ni....sangat sedapppppp....

Puding Balqis
Bahan :
  • 1 paket agar2 serbuk (10gm)
  • 450ml air
  • 150ml susu cair
  • 2 biji telur gred A
  • 5 sudu besar gula
  • 3 sudu besar marjerin @ butter - Mas guna butter
  • 1 sudu teh esen vanila
  • pewarna mengikut citarasa masing2

Cara membuatnya :
  1. Masakkan serbuk agar2 dgn air dan gula hingga mendidih dan masukkan marjerin @ butter dan susu cair. Masak lagi hingga mendidih sambil dikacau.
  2. Masukkan essen vanila dan padamkan api. Biarkan seketika ( lebih kurang 15 - 20 minit ) sehingga agar2 suam2 panas.
  3. Pukul telur hingga betul2 kembang ( buang tali pusat telur utk menghilangkan bau hanyir telur ) dan masukkan adunan agar2 kedalam bekas berisi telur tadi. Kacau hingga sebati.
  4. Bahagi adunan kepada 2 atau 3 bahagian dan masukkan pewarna yg disukai. Kacau hingga serata warna adunan puding td.
  5. Sendukkan adunan puding kedalam bekas atau loyang secara selang seli hingga habis. Untuk meletakkan lapisan yg kedua tu pastikan diletak perlahan-lahan di bahagian tepi dan jgn dibahagian tengah supaya ia tak bolos masuk dalam lapisan yg pertama.
  6. Sejukkan dalam peti ais sebelum menghidang.


Nota :
  1. Bagi yang menggunakan hand mixer, untuk dapatkan telur yang betul2 gebu, pukul putih telur dahulu hingga kembang ( kalau kita terbalikkan mangkuk, telur2 tu tak tumpah ). Lepas tu baru masukkan kuning telur satu persatu dan pukul lagi hingga kembang dan gebu. 
  2. Puding ni agak susah nak kluar tadi walaupun Mas dah basahkan acuan dengan air sebelum dituang adunan puding tu, jadi tekan keliling acuan perlahan dengan jari dan kemudian cungkil sikit dengan lidi halus, insyaAllah...puding ni boleh dikeluarkan dengan cantik.


35 comments:

  1. Salam Mas...cantik puding ni..dh masuk list dh..tak tau bila nk buat...

    ReplyDelete
  2. kak noorsafone,

    akak..try la buat..best tau puding ni...

    ReplyDelete
  3. huhu..santikkkknya...nak sikit leh.. dah lama teringin nk buat ni..

    ReplyDelete
  4. norlie,

    gi ambik kat freeze tu....he..he....
    best tau puding balqis ni...sedappp...

    ReplyDelete
  5. sejuk tekak memandang puding ni.Cantik warnanya mas.

    ReplyDelete
  6. Kak Mas,cantiknyer puding,ceria jer warnanya..Rasa pong meti sodap kan..Nak cikit kak mas..Ngee..

    ReplyDelete
  7. Salam mas,
    Kaler dia memang cantik. Hijau Kuning, warna negeri Jelapang padi tu...

    ReplyDelete
  8. cikmanggis,

    cm...memang best puding ni....
    nyaman jerk masuk mulut..he..he..

    ReplyDelete
  9. Zaliedana,

    gi ambik sendiri kat freeze tu..he..he...
    ct dah buat ke belum puding ni...
    best tau..he..he..

    ReplyDelete
  10. kak haliza,

    akak..mas kan orang kedah...he..he,..

    ReplyDelete
  11. kak haliza,

    akak..mas kan orang kedah...he..he,..

    ReplyDelete
  12. Mas....ada lagi tak...nakkkk...nakkkk...cantik betullah puding balqis yg Mas buat..terang betul warnanya...rasa nak wat lagi ni...hehehehe..

    ReplyDelete
  13. Kalau tengok macam senang je nak buat tapi bila agaknya kakak dapat buat macam puding mas yg cantik nie...

    ReplyDelete
  14. kak yatie,

    akak..gi ambik kat freze tu..
    sedappkan kak puding ni..
    mas pun suka....
    amboii....nak buat lagi yerk..rajinnya...

    ReplyDelete
  15. kakzakie,

    akak..buat la kak..tak de la susah sangat...he..he..

    ReplyDelete
  16. cantiknyer puding mas.. alhamdulillah.. sedap yer.. mekasih sudi mencuba :)

    ReplyDelete
  17. Waaaaaaaahh Mas dah buat ye...akak x buat2 lg resepi Nor ni..resepi dah lama amik..hahahaha..mintak yg Mas je la..cantik banget tuh!

    ReplyDelete
  18. *buang tali pusat telur utk menghilangkan bau hanyir telur -> menarik ni.tp kena bt xperiment la cmne nk buang ni n sblm tu bg 2 ketul cukup dulu :))

    ReplyDelete
  19. sedapnyee puding kak mas nih...cantik nengok!! menawan kalbu..

    ReplyDelete
  20. cantiknya warna puding balqis ni... sedap ke mas? mintak seketullll... hehehe..

    ReplyDelete
  21. nak rase puding brazil a.k.a puding kedah ni...mengancam jiwa raga la kak

    ReplyDelete
  22. Assalamulaikum Mas

    cantiknyaaaa.. sama kaler dengan puteri ayu kak ct tu kuning hijau. tapi yang ni nampak mulus sejuk jer mata memandang. lagi sejuk kalau ada orang tu bagi 3-4 ketul kan... hehehe

    ReplyDelete
  23. salam mas, lama tak menjamu mata di sini...

    ReplyDelete
  24. K.Nor,

    akak...maceh juga sudi kongsi resepi puding yang best ni...

    ReplyDelete
  25. kak ummi,

    akak..best la puding ni...
    nanti akak try la buat lak..he..he..

    ReplyDelete
  26. Deliah's Deli ,

    del...senang jerk buang tali pusat telur tu..he..he..
    kau pun tak buat lagi ke....
    buat tau nanti..he..he..

    ReplyDelete
  27. chikadakbiru,

    hhhmmmm...cantik dan sedappppp..he..he....

    ReplyDelete
  28. kak MaDiHaA a.k.a Ratna,

    akak...memang sedapp puding ni..
    nak ke...gi ambik kat freeze..he..he...

    ReplyDelete
  29. hani,

    wakakaka..kelakar la hani ni..
    nahhhh..ambik seketoi..he..he,..

    ReplyDelete
  30. kak CT Delima,

    haaa..akak buat putri ayu hijau kuning kan..he..he..
    lebih kurang sama kan bentuk dan warnanya...rasa jerk lain....

    ReplyDelete
  31. cikgu isza,

    cikgu...sila2 jamu mata...he..he..

    ReplyDelete
  32. kak Nazrah Bakery & Dunia Kuih,

    maceh kak...mas ngan puding memang cantik kan....he..he..

    ReplyDelete
  33. mas...
    comelnya puding tu mas.. tersusun rapi gitu ha'.. warnanya pun mengoda... cantik2!!

    ReplyDelete
  34. mas..puding cumel tu kalau pacak bendera kedah(kecil)..cutenya.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...