Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Thursday, May 12, 2011

Asam Pedas Keli



Assalamualaikum. Bersiaran dengan Asam Pedas Keli lak. Lama dah tak buat Asam Pedas Keli ni, sesekali makan sedappp tau, kering juga kuah tu Mas hirup....arrghhh..bestnya. Mas masak pun untuk Mas sorang jerk yang makan. Anak2 ngan suami memang tak gemar Asam Pedas Keli ni. Jadi kalau dah teringin, buat la sikit untuk hilangkan kempunan tu...he..he..resepi asam pedas ni boleh diolah dengan menggunakan ikan lain, ayam pun sedapp gak tau. Jadi ikut citarasa masing2. 

Asam Pedas Keli
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 3 ekor keli
  • bendi dikerat hujungnya sedikit jerk
  • air asam jawa ikut masam
  • Garam dan sedikit gula 
  • 1/2 kiub ikan bilis
  • cili kisar ikut pedas
  • 3 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap kuntum
  • sedikit daun kesom
  • 1 batang serai - dititik
  • 6 biji bawang merah - dikisar halus
  • 1 ulas bawang putih - dikisar halus
  • 1/4 inci kunyit hidup -dikisar halus
  • sedikit ikan bilis - dikisar halus
  • 1/4 inci belacan - dikisar halus
Cara Memasak :
  1. Keli dibersihkan dan diperap dengan asam jawa @ jus limau nipis dan sedikit garam selama 10 minit untuk hilangkan hanyir, cuci bersih dan perapkan sekali lagi dalam 10 minit dan cuci kembali dan toskan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus dan serai yang dititik hingga wangi, masuk cili kisar dan tumis hingga pecah minyak dengan api kecil yerk. Tuang air, kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan tomato dan keli, tuang jus asam jawa dan masukkan bunga kantan dan daun kesom. Biar mendidih perlahan. Perasa dengan garam secukupnya dan sedikit gula serta kiub ikan bilis secukup rasa. Kacau perlahan2 yerk supaya keli tak hancur,masukkan bendi dan biarkan masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih..

14 comments:

  1. Salam Mas ceria selalu
    FV lauk sekeluarga ni asam pedas ... x kira le ikan apa sekali..naknya kalau ikan keli mmg laku kat rmh ni.... ...hemmm sdppppppp....kekadang sampai menghirup je kuah asam pedas tu...

    ReplyDelete
  2. Mas..sama la akak pun semlm asam pedas gak..tapi ikan pari + timun..bestkan mas hirup kuah..:)

    ReplyDelete
  3. mas akak pun buat asam pedas semalam... tapi akak buat daging... ingat nak tukar suka sama suka tp akak punyer dah habis lah mas... tgh proses... hihi

    ReplyDelete
  4. Assalamulaikum Mas

    Baru jap balik dari blog Ita, dok tenung asam pedas dia, tup2 kat sini ada lagi asam pedas. Ni yang tak boleh jadi ni, dok pikir macam nak masak asam pedas kepala ikan lah arini. Tapi kepala ikan tongkol jer yang tinggal.. hihihi

    kak ct tak makan ikan keli, tapi anak dara yang dah duk kat U tu suka pulak mkn ikan keli, ada gak dia suruh kak ct masak, tapi akak tak mahu.. :DD

    ReplyDelete
  5. Salam Kak Mas..mmmm sedap tu aper2 pun kalau masak asam pedas siap daun kantan bagai kompom sedap feberet tu kak... sedapnyer.. terliur..he he he

    ReplyDelete
  6. kak Sheila Shafeareen,

    wahhh..bestnya ramai yg minat asam pedas...
    klu kt rumah mas, mas sorang jerk yg suka...he..he..

    ReplyDelete
  7. kak azlita,

    akak..sama la kita...mas pun buat asam pedas semalam...
    wahhh..sedapp tu asam pedas daging....
    ari ni masak lain lak..he..he..

    ReplyDelete
  8. kak sofea,

    amboiii...macam berjanji lak kita semua yerk..
    ramai betul yg buat asam pedas semalam..he..he..
    memang best asam pedas,...

    ReplyDelete
  9. erma,

    betul tu erma..kak mas klu asam pedas...semuanya bedall...he..he..

    ReplyDelete
  10. kak ct,

    akak...meh join buat asam pedas gak...
    guna ayam pun sedapp kak...

    akak tak makan ikan keli.....wehhh sedappp tu..he..he..

    ReplyDelete
  11. aku taknak bg laki aku tengok resepi nih..kang takpasal2 aku kena masak..dia suka ikan2 cenggini..aku suka gak, tp malas nak masak..hha

    ReplyDelete
  12. Anna Qawina,

    anna.....cian laki kau...he..he...
    gi la masak....

    ReplyDelete
  13. Mas...cam janji2 je ngan Ita masak asam pedas...dua2 pun fav menu kak cek...bestnya makan ngan telur asin campur kicap sikit...Wah! sedappppp.....:)

    ReplyDelete
  14. sdp ni, leh gak ganti ngan ikan sembilang.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...