Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Sunday, March 27, 2011

Banana Chiffon Cake



Assalamualaikum. Ari ni bersiaran lambat sikit. Malas betoi nak mengadap lappy ni, tapi hati tu meronta2 nak merempit sana sini, menjenguk khabar dan menu2 kekawan. Jadi Mas buat Banana Chiffon Cake ni dulu, lepas balik dari kedai dan dah abiss memasak baru mengadap lappy. Meh layan Banana Chiffon Cake ni. Ni gara2 kesian tengok pisang yang dah masak ranum tergolek sebiji kat bakul tu. Cian dia..baik dijadikan Banana Chiffon Cake, ada gak faedahnya...wakakaka..kalau tak alamat masuk dalam ciktong la...meh layan resepi cipon kek yang Mas skondeng resepinya dari Izahdaut.

Banana Chiffon Cake
Resepi Asal : christinesrecipes
Sumber : Izahdaut.
Prepare a 8inch (20cm) round cake mould, removable base preferred
Ingredients of batter:
  • 80 gm cake flour
  • 3 egg yolks
  • 13 gm caster sugar
  • 35 gm vegetable oil
  • 45 gm milk
  • 1/8 tsp salt
  • 2 ripe bananas, about 240 gm
  • Ingredients of egg whites:
  • 4 egg whites
  • 40 gm caster sugar
  • 1/2 tsp cream of tartar

Method:
  1. Preheat oven to 165C (330F). Use a small food processor to process the bananas into paste. Set aside.
  2. Mix the egg yolks with 14 grams of sugar until smooth. Add oil, milk and mashed bananas. Combine very well. Sift in cake flour, incorporate all ingredients well until you get a smooth batter.
  3. Use an electric mixer to beat egg whites first for a while until bubbles form. Add cream of tartar. Add one third of the 40 grams of sugar at a time. Combine well between the adds, until stiff peaks form. (Please refer to this video, showing how to beat egg whites, that I uploaded on youtube.)
  4. Fold in the egg whites into the batter. Add one third of egg whites at a time in order to easily incorporate the egg whites (Also, here’s a video of showing how to fold-in the egg whites).
  5. Transfer the batter into the cake mould that shouldn’t be non-stick or greased. (The mould you use is very important to get the best result. It helps the cake avoid from shrinking too much after removing from the oven, once the temperature drops.) Pop in the preheated oven and bake for 55 to 60 minutes. Test it by an inserted needle coming out clean. Remove from oven and immediately revert the cake mould upside down on a wire rack. Let it cool completely. Carefully remove from the cake mould. Enjoy!




23 comments:

  1. Makcikkk...
    Aku pun mcm nak mencipon jugaak la bila tengok cipon ko neh .. Mana kurma ayam nyr? Sedap tuu

    ReplyDelete
  2. akak pun dah lama tak mencipon....
    pisang ada lagi tu... sedap jugak klu buat kek ciffon ni...

    ReplyDelete
  3. Izah,
    buat makcik..nanti jangan lupa anto kat aku..he..he..
    kurma ayam tu aku malas nak n3kan...dah ada sebelum ni.....

    ReplyDelete
  4. Kak Ita,
    akak...meh kita mencipon lak...
    ijah pun nak buat tu...he..he..

    ReplyDelete
  5. kak masss.. baru kuar gi beli oven.. weee~~~~~~~ pasni blh stat membaking ^^

    ReplyDelete
  6. Assalam Mas...
    Petang2 nie tenguk Banana chiffon Cake yang Mas buat lapo la pulak... aci x klu nak ngendeng sepotong jew... hehehe.. katakan bolehhh...

    ReplyDelete
  7. Tun,
    wahh....bestnya dapat toys baru..
    selamat menbaking tun...

    Kak Nur,
    akak..ada pun 2 keping lagi tu..ambik la...he..he..

    ReplyDelete
  8. Kak mas,wah da cipon kat sini,nak 2 3 keping leh x..Nmpk sedap jer..Tula akak kan weekend camnih mls nak duk lelama dpn lappy kan,coz ari utk family tersayang,ngee..

    ReplyDelete
  9. Zaliedana,
    ana, dah abiss la bebudak makan..he..he..
    try la buat..sedapp tau cipon ni...

    ReplyDelete
  10. hmm...baru balik dari kampung..ada pisang sikit ..bolehlah wat gak...nak nak gak sikit pun tak per la..

    ReplyDelete
  11. rajin laa ko memcipon nih mas..nmpk gebu n montok skali..dah abis eh mas?aku nk amik gmbr jela kalo gini..hehe

    ReplyDelete
  12. rajin mas berchiffon..sedap kan mkn chiffon kek ni ;-)
    akak suka segala chiffon kek

    ReplyDelete
  13. gebunya...dah lama akak nak buat kek cipon pisang ni...tak terbuat2....pasni kalau beli pisang, mesti kena buat gak...terliur je tnk kek Mas..

    ReplyDelete
  14. Salam Mas,
    Gebunya nampak kek chiffon pisang Mas tu...Jiran sebelah bagi pisang tadi, rasa cam nak buat tp akak tak dak loyang berlubang tengah cam ni lak...klu guna loyang biasa leh ke Mas

    ReplyDelete
  15. waa.nanges nengok kek cipon...sedapnye..nak wat tp lom terbeli lg loyang cipon tu..ade x yg saiz kicik skali ek..sbb yg nak makan x ramai..ewhehe

    ReplyDelete
  16. ala...mas, pisang baru je abis..nak kena suruh ayah hantar lg ke??? (ahakss..ngada2..mcm la kat kl nih tak de pisang..)

    ReplyDelete
  17. Kak Nazrah,
    haaa..dah ada pisang tu..apa lagi kak..buat la....he..he..

    ReplyDelete
  18. Hasue,
    aku suka cipon2 ni sue...dah ada pisang , buat jer la..cian pisang tu tunggu masa nak gol..wakakaka

    ReplyDelete
  19. Kak Zarin,
    akak..sama la kita..sedapp kan cipon ni.....
    akak bila lak nak mencipon..he..he..

    ReplyDelete
  20. Kak Yatie,
    haaa...nanti buat tau kak....kasi bekas cipon tu keje balik..he..he..

    ReplyDelete
  21. Kak Watie,
    hmmmm..setahu mas kalau kek cipon ni kene guna bekas cipon kak....tak tahu lak mas kalau guna loyang ok ke tak....

    ReplyDelete
  22. Noorsha,
    sha, mas ada 2 saiz bekas cipon ni, satu kecik satu besar....
    selalu mas guna saiz kecik jer sebab rakyat kat rumah tak ramai..he..he..
    kalau buat 1/2 adunan tu, elok jer dalam bekas saiz kecik tu...
    mas beli kat giant, harganya tak sampai rm10 pun..he..he..

    ReplyDelete
  23. kak bee,
    hmmmm..manja la tu...wakakaka...
    ehhh..pisang dari pokok sendiri special sikit rasanya kan kak bee...he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...