Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Tuesday, February 15, 2011

Bingka Labu



Salam maulidur rasul Mas ucapkan pada semua umat Islam. Mas sekeluarga tak kemana2 ari ni, dok rumah jer, lagi pun hubby keje malam, malas lak kelam kabut keluar. 
Baki labu yang dikukus untuk buat donut labu semalam, Mas terus buat Bingka Labu, kebetulan nampak resepi Bingka Labu kat  Dapur Tanpa Sempadan. Mas buat 1/2 adunan jer dan letak sebiji telur gred A, tetap sedap bingka ni. Enak dimakan sambil minum teh @ kopi o. Manis bingka ni pada Mas sedang2 ajer....memang sedapp.

Bingka Labu
Bahan :
  • 450 gram labu manis, kukus hingga lembut dan lecek hingga hancur
  • 500 ml santan
  • 5 biji telur gred B
  • 200 gram tepung gandum
  • 180 gram gula halus
  • 1 camca teh esen vanilla (mat guna "butter vanilla" flavour)
  • 1/2 camca teh garam
  • Bijan secukupnya

Cara membuatnya :
  1. Panaskan oven pada suhu 200C, lenser tin berukuran 9 inci x 9 inci x 3 inci dengan mentega, alas dengan aluminium foil, bila lebih sedikit supaya senang dikeluarkan nanti. Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, satukan semua bahan di atas kecuali labu lecek, bijan dan esen vanilla, kacau rata dengan whisk hingga gula hancur, tapi adunan tadi. Masukkan labu lecek dan esen vanilla, kacau rata.
  3. Tuang dalam tin tadi dan taburkan bijan rata. Bakar selama 45 - 50 minit hingga permukaan kelihatan sedikit berkerak. Bila masak, keluarkan dari oven dan biar sekejap, kemudian boleh tarik keluar dari tin. Sejukkan sebelum dipotong...
Catatan Mat Gebu :- Lepas bakar tadi, mat grill kan dalam 3 minit macam tu bagi permukaan dia berkeraakkk 

11 comments:

  1. salam maulidur rasul mas... wahhhh ader macam2 menu labu! akak nak dua2 leh tak???

    ReplyDelete
  2. Berselawat kita Mas.... kakak mula membayangkan kalaulah mas duduk sebelah rumah kakak mesti dapat merasa kan....

    ReplyDelete
  3. salam maulidur rasul mas...bykkan selwat yer.....err...sedap nyer bingka labu ni....err minta hantar ke doha boleh? mueheheheheee

    ReplyDelete
  4. Salam Maulidur Rasul buat Mas sekeluarga,
    Sedap tu bingka labu...uwaa berderet menu labu...akak mmng suka mkn labu..kat dapor ada sebijik besor tu, tapi tak tau nak wat apa...semuanya nak di buat..hehehhe...

    ReplyDelete
  5. Kak Hana,
    salam maulidur rasul buat akak juga...
    he..he..nk menghabiskan stok labu...buat bingka lak..sedapp tau kak...

    ReplyDelete
  6. Kak Zakie,
    sama2 lah kita bersalawat yer kak....
    salam maulidur rasul buat akak...
    he..he..klu kita berjiran..dah sampai sepinggan bingka ni...

    ReplyDelete
  7. Kak Ayu,
    salam maulidur rasul kak...mudah2an kak, sama2 kita banyakkan bersalawat...
    ni dah datang..nahhh..mas kasi 2 potong bingka labu..cukupp tak..he..he..

    ReplyDelete
  8. Kak Yatie,
    salam maulidur rasul juga buat akak sekeluarga...
    haaa..dah ada labu tu..try la buat bingka labu kak..sedapp tau..he..he..

    ReplyDelete
  9. Salam maulidur rasul..
    Bingka labu dah sampai ke sini pula..
    sedap wat minum petang time hujan hujan gini...minta sikit yer

    ReplyDelete
  10. salam maulidur rasul buat Mas... Buat bingka labu ke? Akak labu dalam peti ais tu semalam buat pengat labu... Nanti boleh try buat bingka pulak..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum...
    Tak suka le datang sini. Hehehehe Gara2 mas buat donut labu, akak dah terikut. Jangan yang ni nak ikut jugak sudah.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...