Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Saturday, January 15, 2011

Soto Sulung



Assalamualaikum. 
Hari ni lunch Soto Sulung pulak...hmmmm...sedapp tau...habis jugak seperiuk sebab asyik tambah kuah jer....berpeluh jugak makan soto ni..ditambah pulak dengan sambal kicap....perhhh...memang sedapp...cuma soto ni Mas tambah bergedil dan guna mee kuning.....memang best

Soto Sulung
Sumber : Kak HanaDeetha

Bahan :
300g isi perut lembu (babat, usus, paru atau boleh ganti tulang) - hana tak buh nih.. guna daging je
Air untuk merebus
100g daging - hana lebihkan sukatan 300g
2000 ml air untuk merebus kuah
2 batang serai - ketuk
2 helai daun salam - hana tak buh
4 sdm minyak untuk menumis

Bahan rempah ditumbuk halus :
8 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 cm kunyit, bakar
2 cm halia
4 biji buah keras
1 sdm serbuk lada putih
1 sudu besar rempah sup - hana tambah
1/2 ketul kiub daging - juga hana tambah
garam

Pelengkap :
Nasi @ lontong - Mas guna mee kuning
bawang goreng
2 batang daun bawang - hiris halus
2 batang seledri -  hiris halus
Sambal cili
Kicap manis
Limau nipis
2 biji telur rebus - kupas, belah 4



Cara memasak :
Cuci babat, usus, paru sampai bersih, rebus sampai mendidih, angkat, toskan. Ganti air rebusannya berulang kali hingga empuk dan baunya hilang.
Periuk lain rebus daging tambahkan serai dan daun salam.
Masukkan babat, usus dan paru rebus. Teruskan merebus di atas api kecil hingga bahan cukup empuk, angkat, toskan. 
Ambil sebanyak 1250 ml drpd air rebusan tadi. Bila kurang, tambahkan air mendidih.
Potong isi perut dan daging ukuran 1 x 2 cm, masukkan semula ke dalam periuk rebusan.
Panaskan minyak goreng dalam kuali, tumis bahan rempah hingga naik bau dan angkat. Masukkan ke dalam periuk rebusan daging tadi. Masak sampai mendidih dan bau hanyir hilang, angkat.
Pindahkan soto ke dalam mangkuk. Hidangkan soto panas bersama nasi atau lontong serta pelengkap yang lain.


21 comments:

  1. Assalamualaikum...
    Salam perkenalan. Selalu jumpa mas kat dapur hana n k nor. Bila terjah dapur mas, waaa x kurang hebatnya. So mas akan dimasukkan dalam senarai cikgu2 saya. Senang2 singgah2 le kat alifaimanaqil.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. hari ni ronda2, kerja nampak mee saja. tetiba teringin nak buat mee soto nih.

    ReplyDelete
  3. Kak Sam,
    salam kenal kak...oppss..tu sifu2 mas...mas pun masih baru..malu lak akak cakap mcm tu....insyaAllah..nnti mas terjah yer...he..he..

    Kak Chun,
    he..he..cepat buat kak..sedapp tau...

    ReplyDelete
  4. kakak mas,
    baru nak minta...tp awal2 dah abes 1 periuk...haiyakkk, patah balik laaa

    ReplyDelete
  5. weh makcik..aku kan suka sangat soto, tapi suka mkn ngan nasi impit.kalau aku dtg umah makcik, buatkan soto ye,kalau aku agak2 malu nak tambah ke mangkuk yg ke 3, ko suruh je aku tambah lagi..paksa je ye..kahkahkah

    tapi peliknya, aku tak suka buat soto..ha a ek, pelik di situ

    ReplyDelete
  6. salam kak mas, award ros dah amik ya kak...dah gantung dah kt jmc, trima kasih byk2....sayang akak

    ReplyDelete
  7. kak mas nak mintak tolong buleh??...tolong bgtau kak Yat Maria, ros bagi dia award tu...ros byk kali nak tinggalkan komen kt umah kak Yat Maria tu, tp tak boleh...uwaaaa...kak Mas tolong inform kak Yat Maria ya...terima kasih byk2 ya kak...sudi tolong ros

    ReplyDelete
  8. sedapnya soto..nanti akak nk wat jugak la...emmm cam dah terasa kat tekak dah ni :D

    ReplyDelete
  9. Hani,
    tu la..dtg tak cakap...klu tak boleh simpan kt hani semangkuk...

    Izah,
    makcik..kau memang..suka makan tapi tak suka masak.....wakaka...
    tak pe makcik..nnti aku buat seperiuk besar.....boleh mandi soto....
    betul ke ni makcik..aku memang suka paksa orang makan...ain ngan daniel ngan laki aku selalu kena paksa tambah ngan aku.....hmmmm..tak sabar nk tunggu...bila kau nk dtg rmh aku makcik.....pintu rmh aku terbuka luas dah ni....tel jer ckpp...he..he..

    ReplyDelete
  10. Ros,
    maceh ros...nnti kak mas try ckp kt kak yat tau...

    Kak Zarin,
    haaa...tu tandanya esok mesti kak zarin buat soto....wakaka...

    ReplyDelete
  11. buk masssss.... apa ada lagi sisa2 soto ini?! kepingin bukkk! hihihi... tiba2 jerk nk ckp seberang! hihi

    ReplyDelete
  12. kak hana,
    wakaka...teringin nk dengar suara akak ckp seberang....dah basuh periuk kak...he..he...mas mkn roti jer mlm ni...

    ReplyDelete
  13. soto masak mcm mana pun tetap sedap kan mas..feveret akak soto ni..tambahan kalo ada sambal kicap tu.perghh berasap.

    ReplyDelete
  14. sedapyer soto...kat sini baru sekali buat...nak semangkuk mas hi..hi

    ReplyDelete
  15. salam mas..kenapa panggil soto sulung mas hehe.Soto jika makan dgn sambal kicap mmg terangkat..terangkat hingga 3 mangkuk :)

    ReplyDelete
  16. Salam Mas:D
    Mee soto sulong ada lagi tak mas...hehehe tengah selsema nih hirup kuah pasti segar

    ReplyDelete
  17. salam mas...ni sorang lgk..suker bt org ngences n tido malam ngigau2kan mknn sedap2..gurau jer mas.. :))

    ReplyDelete
  18. mas, dh brapa kali ulang masuk dapur mas ni..tak juga kenyang2 lagi lapar adalah..hehe rajin tul adik akk msk yer..berderet2 menu keluar...akak sekrng tgh mendietkan diri...hehe semangat jer lbh boleh thn ke tak ni nengok lak menu sedap2 ni tergugat gak iman ni.

    ReplyDelete
  19. Mas

    thanks for informing akak pasal Ros k...appreciate it loads:)..tak taw asal Ros tak leh tinggal jejak kat umah akak..akak dah pi umah ros...thanks dear :)

    soto sulung masuk list ek..mula2 tgk tadi, akak baca sotong sulung...very2 curious taw..haizz..confirm nak kena pakai teropong nih!

    ReplyDelete
  20. Salam,Kak mas!
    ingat kita lagi x?;)
    nie Nurul@mrs.Nurulazmi.
    nie blog baru saya..
    blog lama tutup@deactivate ats sebab2 tertentu..
    teringin nak jumpa kak mas..
    saya maseh di UM..area PPUM lagih..saya akan sambung phD kat UM setelah tamat master ari tu..
    insha-ALLAH, nanti boleh kita jumpa kan kak mas..
    kito lepak kat sikeret resepi kat lobi tuh..=).

    ReplyDelete
  21. Kak Anymz,
    mas pun sama, janji letak sambal kicapp tu...baru terangkat..kan kak...

    Kak Ida,
    try lak soto sulung ni kak...sedapp tau...he..he..

    Kak CM,
    haaa..tu CM kena tanya Deetha...mas pun tak tahu..tahu mkn jer..he..he..

    Mamahani,
    elok tu tngh selsema makan soto...tapi dah abiss la..mama try la buat...sedapp tau..

    Deliah,
    wakaka..klu kau mimpi mlm tadi..memang kena gak buat soto ni....he..he..

    Kak Nieza,
    haaaa..diet lak kak...tak pe..cuci mata tak per...he..he...

    Kak Yat,
    wakaka...boleh lak tukar jadi sotong sulung...lawak la kak yat ni.....


    Nurul,
    ingattt...miss u nurul...lama menyepi...k.mas dh gi blog bru nurul..nnti emel k.mas tau...insyaAllah, nnti kita berjumpa tau..he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...