Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Friday, January 7, 2011

Roti Doh Asas ( Roti Burger )




Assalamualaikum.
Roti lagiii....petang semalam Mas buat roti burger lak, ..saje buat roti burger sendiri, tengok roti burger Ros cantik jer..teringin lak nak buat. Haaa...memang puas hati buat roti burger kali ni...menjadi tau dan rotinya lembuttt....sedappnya makan roti burger yang masih panas2..tak yah nak panaskan kat kuali dah...dan baki roti burger tu Mas simpan dalam bekas kedap udara....esok paginya..roti tu masih lembut tau.....gebu jer dalamnya. 

Roti Doh Asas ( Roti Burger)

Bahan :
250 gram tepung high protein @ tepung roti 
50 gram tepung gandum 
2 sudu besar gula
1 sudu kecil garam 
2  besar tepung susu 
1 ½ sudu teh yis 
1 biji telur saiz kecil - tinggal kan sedikit untuk buat gliss pada roti nnti
2 sudu besar  marjerin atau mentega
100 ml susu segar
60 ml air suam

Untuk Gliss :
baki telur tadi+1 sudu kecil susu segar+beberapa titik madu ( kilat nnt roti tu) 




Cara :
Campurkan kesemua bahan kecuali mentega dan uli sehingga menjadi doh. 
( Jika Ade Bread Maker masukkan semua bahan dan pilih menu Dough dan tekan ON je) tunggu sampai siap.
Kemudian masukkan mentega dan uli lagi sehingga doh menjadi licin dan lembut. Perap doh selama 1 jam. 
Selepas doh diperap, uli roti sekali lagi dan bahagikan doh mengikut besar yang anda suka.
Atur roti yang telah disediakan kedalam loyang empat persegi yang telah dilenser dengan mentega . Perap sehingga roti naik dua kali ganda. 
Panaskan ketuhar pada suhu 180 darjah. 
Sapukan roti dengan bancuhan telur dan tabur bijan di atas doh roti burger , akhir sekali bakar selama 18 ke 20 minit atau sehingga kekuningan. 
Bila roti telah masak keluarkan dari oven dan sapukan dengan mentega cair. 
Selamt Mencuba.

Nota :
Tips supaya bijan melekat pada roti, mula-mula gliss roti dengan telur dan tabur bijan, masa baki bakaran ade lebih kurang 10 minit, buka pintu oven dan spray roti tadi dengan air, InsyaAllah bijan tu akan lekat elok je atas roti nanti.




Nota: 
Variasikan doh asas ini, ikut kehendak masing-masing, nak letak sosej pun boleh, nak buat jadi roti hotdog pun boleh, ros intikan roti burger ni dengan fillet ayam yang disalut dengan breadcrumbs dan goreng hingga garing, kalau nak cepat guna je daging burger yang sedia ade kat supermarket tu pun boleh, senang keje. 


16 comments:

  1. hambik hambikk... mmg gian terus kalau bab meroti nih...mas.. roti tuh kalau nak buh water roux boley juga.. lagi lembut.. cume perlu kurangkan sukatan air yer dalam 10-20ml.. leh agak masa uli tuh samada doh lembut elastik atau tak..

    ReplyDelete
  2. wah sedapnya..terliur nengoknya dtng nk mkn breakfast kat sini lah..haha baru jer bgn tido ni..hehe

    ReplyDelete
  3. kak hana...wakakaka....dah nak mabuk roti ni kak..tapi tak tahan lak tengok roti akak tu....kena meroti lagi...keledek dah kukus tu...he..he...entah jadi ke idak jer roti keledek tu...saspen ni...he..he..

    ReplyDelete
  4. betul2 mabuk roti dah ni mas.. hehee

    ReplyDelete
  5. nieza,
    aiipp...dah gosok gigi ke blummm..he..he...
    nak sarapan pe tu...

    Kak Nor,
    wakaka...tu la kak nor.....macam kak hana cakapp..haa..hambikk kau2...

    ReplyDelete
  6. Kak MAs roti lagi... gebusnyer.. selalu erma wat burger pakai roti beli siap... nak juga... sedap tu..

    ReplyDelete
  7. kakakaka..mabukk mabukkk...mas..aku dah nampak muscle dah tu...tak lama cik abe kena cari BM la bila bini dia dah mabuk roti tu..haha

    ReplyDelete
  8. Mas..pas ni meraung la mamak2 roti ..roti dh x laku...hehe

    ReplyDelete
  9. Nangis tauke roti tengok roti Mas ni, gebus!

    ReplyDelete
  10. salam kak mas, wah meroti lagi, thanks ya kak sudi mencuba roti burger ros tu, sedap kan, heehe, lembut gebus, makan mcm tu pun sodap heheeee

    ReplyDelete
  11. Salam Mas..
    Hantaq mai bege special 3-4 biji mai sini....sos lebih skit....:) sedap tu...makan panas22..masa hujan2 nie...

    ReplyDelete
  12. Wah wah wah Mas....
    Masih meroti lagi :D wekekekez. Ni confirm tangan semua dah kluar muscle sbb dah semakin terror menguli roti ;)

    ReplyDelete
  13. Erma,
    saje k.mas try buat roti burger,alhamdudillah..menjadi...suka tau...

    Izah,
    gelakkkk lagi makcik..he..he...tak pe makcik..laki aku suka makan roti....aku dah ckp kat dia nak beli BM, terus dia setuju..tu yg kluar semlm tu, gi cari BM la tu..he..he..

    Kak Sofea,
    he..he...tak pe kak..mamak tu meraung kejapp jer...nnti angin malas meroti, cari mamak tu gak..

    Kak Yus,
    he..he...cian mamak tu kan...tak pe...kejap jer tu...

    Ros,
    tu la ros, geramm tengok roti ros yg cantik sangat tu...alhamdudillah menjadi gak k.mas buat...memang lembut dan gebu walau pun dah simpan lama...maceh yer ros....laapp u...

    Mr Mama,
    bolehhhh...kasi alamat dulu...he..he...

    Anie,
    ada tukang makan anie....he..he...seronok gak meroti kan anie.....lepas ni biar anie pun jangkit sekali gila meroti..he..he..

    ReplyDelete
  14. salam mas...suka3x roti tp malas nk meroti..:((

    ReplyDelete
  15. salam, saya org baru kat sini, nak mintak izin cuba2 resepi akak... mintak izin tuannye dulu takut x jadi plk nnt... :)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...