Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Monday, January 10, 2011

Mee Rebus Simple



Pagi tadi bekpes Mee Rebus...tngok kt dapur ada sebiji kentang rebus yang berbaki, cian lak kalau tak guna, jadi Mas guna untuk buat kuah mee...kali ni main campak2 jer apa yang ada kat dapur..pes sambal pun dah ada..jadi senang keje..main rebus jer semua...sebab tu Mas cakap simple...tak sampai 1/2 jam dah boleh makan....he..he...jemput tengok yer....tuan rumah lepass kekenyangan ni...lepas ni nak masak untuk lunch anak2 lak....

Mee Rebus Simple
Sumber : Mas Duniaku
Bahan :
  • sedikit ayam yg dipotong kecil2
  • 3 ekor udang
  • 1 biji kentang yang telah dikisar
  • Pes Sambal- ikut pedas
  • sedikit kiub ayam
  • sedikit garam dan gula
  • Bahan sampingan
  • mee kuning dicelur 
  • tauge dicelur kejap
  • bawang goreng
  • limau
  • telur rebus - Mas tak letak
Nota : bahan ni untuk seorang makan  sebab Mas agak2 jer bahan masa masak, jadi untuk lebih seorang boleh gandakan bahan.

Cara :
  1. Masukkan 1 cawan air dan ayam kedalam periuk, biar mendidih dan masukkan pes sambal, kacau sebati, masukkan kentang yang telah dikisar dan kacau lagi.
  2. Bila ayam dah cukup masak, masukkan kuib ayam, sedikit garam dan sedikit gula, rasakan biar seimbang dan masukkan udang dan biar dalam 3 minit dan boleh tuang ke atas mee yang telah diletakkan bahan sampingan lain.
  3. Sedap dimakan ketika panas2....
Pes Sambal
Sumber : Mas Duniaku
Bahan :
  • bawang besar - lebih banyak lebih sedap
  • bawang putih - sedikit sahaja
  • cili kering 
  •  udang kering - agak2 untuk sedapkan sambal 
  • ikan bilis - agak2 utk sedapkan sambal 
  • garam dan gula secukup rasa
  • sedikit sos tiram
  • sedikit gula merah - untuk sedapkan sambal. tak letak pun tak pe
  • sedikit mayonnis  - untuk sedapkan sambal , tak letak pun tak pe
  • 1 sudu kecil marjerin - untuk sedapkan sambal , tak letak pun tak pe

Cara membuatnya :
  1.  Kisar bahan * dan tumis dengan minyak secukupnya , masukkan sos tiram, garam dan gula secukup rasa, sedikit gula merah,sedikit mayonis dan sedikit marjerin dan kacau rata dengan api perlahan hingga sambal pecah minyak dan garing. 
  2. Semasa memasak jika lihat sambal terlalu pekat boleh tambah sedikit air. Sejukkan dan masukkan dalam bekas dan tutup rapat dan boleh disimpan dalam peti. Semasa hendak mencedok sambal gunakan sudu yang bersih supaya sambal tahan lama.
  3. Boleh digunakan untuk sambal, nasi goreng, mee , bihun dan koewtiaw dan juga masakan berkuah.

13 comments:

  1. makcik.ni bekfes ko sorang melantak ye..haha..tak pe kalau badan susah naik kan kan kan..huh.

    ReplyDelete
  2. izahhh...lupa aku nk ajak kau sekali..he..he....
    badan susah naik pun, kena jaga gak makcik...he..he...
    aku belasah sepinggan jer...

    ReplyDelete
  3. hehehe..rajinnyee akak pg2 wat mee rebus..yummy!!!

    ReplyDelete
  4. Mas,

    Wah terror lah Mas, dari kentang sebijik yg belen boleh jadi mee rebus...hehehez. Mintak sikit arh my feveret ni :D

    ReplyDelete
  5. Salam Mas,
    Kalau lapar, makan je banyak2...takyah diet2....sedap tu...
    lama akak tak buat mee rebus..

    ReplyDelete
  6. Liana,
    barang2 dah ada liana, tu yg buat..lagi pun lama dah tak makan...jadi teringin lak..he..he..

    Anie,
    teror ke anie, he..he...kentang tu untuk pekatkan kuah jer...untuk sorang makan, lepas la kentang yg sebiji tu anie..cian lak tengok dia tergolek kt dalam mangkuk tu.....he..he..

    ReplyDelete
  7. salam tuan rumah kak dan abg dtg nak jamu selera niii ada masak tambahan tak..mas belanja yer hari ni hehehe
    t.kasih ucapanmu..

    ReplyDelete
  8. salam mas,
    wah mee rebus nampak sedap..minta sepinggan akak belum sarap ni..eh belum lunch dah pukul berapa nak breakfast kan?..hehe

    ReplyDelete
  9. salam mas...simple tp tgk kecur abis..*cian kat kite yerk zah..mas mkn x ajak pun :(((

    ReplyDelete
  10. wahhh2..mintak seperiuk,mas...sekadar nak merasa..heee

    ReplyDelete
  11. Kak Yatie,
    he..he..dah lapar, belasah jer kan kak....

    Kak Ida,
    tu la kak..janji sedapp kan kak..

    Kak Ilah,
    jemput2....meh makan kuih bakar ni..he..he...

    Kak Ayu,
    akak....meh la minum petang teruss..he..he..

    Del,
    alamakkk..lupa lak kat del...he..he..jngn merajuk yer, meh makan kuih bakar..sedapp ni...

    ReplyDelete
  12. sue, kau merasa sampai seperiuk.....he..he...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...