Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Monday, January 3, 2011

Kacang Panjang Goreng Taucu




Assalamualaikum. 
Nampak CMG buat hari tu, terus jadi teringin menerainya....
Jadi bila Mas ternampak panjang kacang kat kedai tadi, terus teringat resepi dari CMG nie , Mas pun beli tauhu sekali, dan akhirnya... merasa jugak Kacang Panjang Goreng Taucu ni, sedap tau. Hilang dah kempunan ngan resepi CMG. Pantang tengok kan masakan orang, mesti teringin, maceh untuk CMG sudi kongsi resepi sayur yang sedapp ni.

Kacang Panjang Goreng Taucu

Bahan  :
10 tangkai kacang panjang - kerat saiz 1+ inci, cuci dan toskan
1 keping tauhu - didadu, kalau lembut, goreng sikit
3/4 camca besar taucho
1/2 camca besar sos tiram
Secubit gula
1/4 cawan air

Bhn ditumbuk lumat  :
1/2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 biji cili hijau
1 biji cili merah
1/4 inci belacan



Cara :
Panaskan sedikit minyak, masukkan minyak bijan. 
Tumis bahan tumbuk lumat hingga harum, masukkan taucho dan sos tiram, kacau rata dan masak sekejap. 
Tuang air dan biar mendidih.
Masukkan kacang panjang dan tauhu, kecilkan api dan masak hingga kacang lembut. Masukkan secubit gula, kacau perlahan dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera bersama nasi hangat atau bubur nasi...


9 comments:

  1. berselera tgk sayur kacang tu..umah akak ni kalo beli kacang panjang hanya buat rencah dalam nasi goreng jer..tp kalo orang lain masakkan, habis gak makan..hehehe...

    ReplyDelete
  2. Salam Mas,
    Akak mmng suka kcng panjang..sedapnya letak tahu di masak tauchu...terliur je tngk..

    ReplyDelete
  3. makcik..nampak sedap tul makcik sayur masak cam tu...tocu aku dah expired weh..hehehe..masuk tahun baru kena beli baru tapi tak guna sangat pun.dah hujung tahun buang gitu je..eee teruk tull

    ReplyDelete
  4. Kak Norma,
    memang sedap kak letak kcng pnjng dlm nsi goreng....tapi msk mcm ni pun sedapp tau....

    Kak Yatie,
    ni pun gara2 terliur tngk CMG buat la kak...

    Izah,
    seriuss makcik, memang sedapp masak kcg pnjng mcm ni...memang kena ngan taucu dan tauhu tu....
    kau tu memang makcik, smpai expired taucu tu, lain kali beli yg peket jer....x de menbazir....

    ReplyDelete
  5. Salam Mas,

    Happy New Year ;) Lambat sikit Anie wish sbb busy lah beberapa hari yg lepas....huhuhu

    Hmmmzzz sayur ni masih ada lagi tak? Lapar arh hari ni tak masak nasi...hehehez

    ReplyDelete
  6. anie,
    tak pe, janji anie ingat kat mas..he..he..sayur tu dah piniss la anie...
    nape tak mkn nasi, diet yer..he..he..

    ReplyDelete
  7. ayu tak boleh makan kacang, ingat nak ganti lainlah..sayuran daun ker...lepastu bubuh tauchu..sedapnya...

    ReplyDelete
  8. salam mas,
    wah lauk ni mesti masuk list ni..
    bolehlah cuba nanti..

    ReplyDelete
  9. sedapnya....tapi kat sini mana nk pi cari taucu ni...adehhh terliur lagi...hehe

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...