Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Sunday, January 23, 2011

Donut Yogurt



Ari tu nampak Izah  buat Donut Yogurt ni...jadi teringin lak, jadi Mas pun buat semalam....memang sedapp donut ni...senang lak nak membuatnya..tak yah teruk2 menguli...main godek2 jer...pas tu boleh terus goreng, tak payah tunggu adunan naik...bebudak pun suka donat ni..makan tanpa banyak soal....untuk tengok video cara membuat Donut Yogurt ni, boleh tengok DISINI yer...

Donut Yogurt
Resepi Asal : Vidoe jug
Sumber :  Izah
Bahan :
  • 250 gm tepung gandum
  • 80 gm gula * Mas dan Izah letak 3 sudu makan
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1 biji telur
  • 125 ml plain yogurt
  • 1 sudu besar yis segera * Mas dan Izah guna mauripan- bancuh dengan sedikit air suam
  • 20 gm butter dicairkan
  • * Mas dan Izah tambah 1/4 sudu kecil soda bikarbonat
  • minyak masak untuk menggoreng
 Resepi asal tidak menggunakan yis. Jika mahu, gantikan yis dengan:
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 sudu kecil soda bikarbonat

Cara membuatnya :
  1. Pukul telur dan gula didalam mangkuk sampai kembang sedikit dan pucat.
  2. Masukkan butter yang dicairkan, yogurt, dan yeast yang telah dilarutkan kedalam campuran telur td. pukul sehingga sebati.
  3. Masukkan tepung dan garam kedalam adunan telur. Gaulkan kesemua adunan sehingga sekata. Tips : guna wooden spoon je untuk gaulkan adunan, kerana adunan ni agak lembut dan melekat.
  4. Setelah adunan sebati, boleh la buat bentuk donut( bentuk guna tangan je atau guna donut cutter ). Tips : sapu tepung pada tangan / donut cutter supaya tidak melekat. Disarankan juga supaya buat bentuk kecil2 je
  5. Lepas tu, boleh terus goreng je. Adunan ni x perlu dibiarkan, sbb mmg tak naik. Bila menggoreng, automatik donut ni membesar sekali ganda. Gunakan api kecil sbb donut ni cepat masak dari luar.
  6. Apabila siap, boleh dihidangkan dengan taburan gula halus. Kalo tak tabur gula pun ok, sbb donut ni da manis. Selamat mencuba! 

20 comments:

  1. Mas, akak nk 3 ketui..hehehe..dulu akak suka gak buat dnut yogurt ni..mmg gebu dan lembut kan !!!

    ReplyDelete
  2. salam mas...uish dr dapur izah dah pindah ke dapur mas plk..mas mmg pantas mcuba resepi baru..tahniah! *jek2 ada makna :))

    ReplyDelete
  3. Makciikkk..... Weh Makcik lawanya donut ygurt ko nyer. Malu la donut aku cam cekodok je... Hahaha. Nyorok blkg bantal, maluuu... Aku suke donut ni tak yah uli..

    ReplyDelete
  4. Salam Mas,
    Dah ada kat sini pulak donut yogurt...kejap lagi kat Jepang pulak...pastu sape pulak ya....mmng sedapkan makan donut ni..ada bnyk versi...leh cuba ni, nak kena ada stok yogurtlah...

    ReplyDelete
  5. Kak Norma,
    sedapp kan kak donat ni..nk buat pun senang.....

    Deliah,
    ala..del...benda dah ada...godek jer la....he..he..

    Izah,
    aiipp..tak yah nyorok2...donat kau pun lawa la..tu yg aku buat tu..tergoda tengok donat kau.....sedapp kan donat ni...

    Kak Yatie,
    try la buat kak...senang jer...sedapp lak tu....
    aiittt..kak hana pun nak buat ke..

    ReplyDelete
  6. salam mas...br lepas goreng donat ni..sedap..tp nak kena try lg sbb x cun mcm mas nyer donat tu..mmg comey kan izah..eyh bkn ke izah punya pun cun..x tgk donat yg sy bt lg..:DDDD

    ReplyDelete
  7. Del...dah buat yer..sedappkan..tunjuk tau...nnti mas gi rumah del....tak kisah rupanya..janji sedapp kan del..

    ReplyDelete
  8. Mas,

    Nampak senang and gebu lah resipi donat ni, kalau tak malas satu hari nak try buat arh ;)

    ReplyDelete
  9. alamak!!!! (smbil tepok dahi)..semalam g menghabiskan duit abah banyak2, lupa nak beli yogurt plak...camne nih???? xpe2...bertenang..kak mas akan segera memberi semua donut yogurt yg telah digoreng kepadaku...lallalallala....senangnye dlm hati...dpt mkn donut yogurt kak mas...

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum....
    Datang ni nak mintak donut barang 4 ketul untuk minum petang ni. Boleh tak?

    ReplyDelete
  11. SALAM..macam senang ja...boleh try nih.tq for sharing.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum..
    Mak sonang bebenor ni. Suatu hari nanti....

    ReplyDelete
  13. Memalam ni dtg nak minta donut seketui.. ada lagi ka.. ;)

    ReplyDelete
  14. Assalam Mas, pe kabo?...sorry 2-3 hari x bersiaran bz skit...hehe...btw sedap dan gebus nengok donut mas ni nanti boleh cuba ni...dan roti lembut osaka tu pun gebus..:)

    ReplyDelete
  15. salam mas..eh senangnya cara nak buat Donat ni..jika nak cepat boleh cuba yang tak payah tunggu naik begini.bentuknya pun cantik:)

    ReplyDelete
  16. mas... huhu... jeles, dia dh buat dulu. plan nk buat semlm dh terbantut la. nmpk senang ah donut ni, xyah perap2 sume...godek2 jer. yg mas buat ni pon bukan main gebu rupa dia

    ReplyDelete
  17. salam..
    mas..patutlah entry last yang nie...mas pun kurang sihat yer...
    ayu mendoakan mas segera sembuh..


    jaga kesihatan ya
    PS: gebu giles donut yogurt mu....ayu nak ambil resepi ya..mana tau...teringin nak buat versi nie

    ReplyDelete
  18. mas..dtg memalam nk mkana donut..adelagi..

    ReplyDelete
  19. Salam Mas,senang sungguh resepi donat,saya mesti nak cuba sebab tak payah nak uli teruk2 kan.Thanks for the good recepi

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...