Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, January 5, 2011

Apam Indon



Ari ni lambat sikit update blog...baru jer sampai tau, gi buat apam jap tadi....he..he..Apam Indon ni lebih kurang macam Apam Pelangi gak, cuma apam ni berlapis jer....memang sedapppp..lembut dan gebu tau, makan macam tu jer pun dah cukup sedappp...boleh gak makan ngan kelapa parut kalau nak. Asalnya nampak Kak Ummi buat, terus tertarik, Apam Indon Kak Ummi cantik tau, 3 lapis, Mas jer buat 2 lapis...ada cerita disebalikknya..he..he..jangan ditanya...janji Mas puas hati buat apam ni..sedappp...Apam ni Mas buat 1/2 adunan jer...itu pun dan dapat banyak...sesuai ngan keluarga Mas yang kecil  ni...

Apam Indon
Sumber : Kak Ummi
Bahan-bahan :
  • 5 biji telur
  • 1 camt. ovalette
  • 1/2 camt. esen vanila
  • 300 gm tepung gandum
  • 300 gm gula kastor (akak kurangkan kepada 270 gm je)
  • 250ml santan atau susu segar - Mas dan Kak Ummi guna susu segar
  • 1/2 camt baking powder
  • secubit garam
  • 3 jenis pewarna

Cara Membuat :
  1. Alaskan kertas minyak (greaseproof paper) ke dalam loyang dan ketepikan (tin tidak perlu digris). (akak guna 2 loyang kecil bersaiz 4 in x 4 in dan loyang bulat 4 in)
  2. Ayakkan tepung bersama2 dengan baking power dan ketepikan.
  3. Masukkan garam ke dalam santan dan kacau rata. (jika menggunakan susu segar garam tadi bolehlah diayakkan bersama2 dengan tepung dan baking powder)
  4. Pukul telur bersama2 dengan ovalette sehingga gebu dan kembang.
  5. Masukkan gula sedikit demi sedikit sambil dipukul lagi sehingga sebati.
  6. Kemudian masukkan esen vanila dan pukul lagi.
  7. Perlahankan mixer, masukkan tepung berselang-seli dengan santan@susu segar sambil dipukul sehingga rata.
  8. Kemudian bahagikan adunan kepada 3 bahagian dengan setiap satu dititikkan dengan satu perwarna sambil dikacau rata.
  9. Tuangkan satu pewarna ke dalam loyang sambil diratakan dan kukus selama 10 minit atau sehingga permukaan atas apam tidak melekat. (*Pastikan kukus telah dipanaskan dan lapikkan penutup kukus dengan kain atau dengan aluminium foil. (akak tutup dgn alluminium foil)
  10. Tuangkan satu lagi adunan dengan warna lain dan kukus lagi 10 minit.
  11. Lakukan sehingga habis ketiga2 adunan digunakan dan untuk lapisan terakhir kukuskan selama 25-30 min dengan kepanasan sederhana.
(*Nota : Jika rajin bolehlah dibuat berlapis2 seperti kek lapis dan jika gunakan muffin cups, boleh dikukus sekali harung jek, x perlu selapis-selapis, tgk yg akak buat kat bawah ni..)


24 comments:

  1. gebunya apam ni mas...nampak macam kek pun iya jugak kan!

    ReplyDelete
  2. shedapnye masuk blog akak nih wat sy terliur jerk..hehe.. kak ada tag untk akak ye ;)
    http://liannaumar.blogspot.com/2011/01/izamir-ridzwan-pendrive-giveaway.html

    ReplyDelete
  3. Mas :ku baru sampai dari malaysia..mau 2 ketoi buukk..!!hehe...

    ReplyDelete
  4. Salam Mas,
    Sukanya tngk apam indon Mas ni...akak mmng suka apam2 ni....dulu pernah wat sekali tapi masa tu tak berblog lagi dan tak snap gambar pun....nmpk gaya kena wat gaklah ni...pastu ambik gamborrrr....hah3...

    ReplyDelete
  5. suka nyer segala apam ni... meh ler seketui dua, nk buat sendiri tak brapa nk rajin ler..

    ReplyDelete
  6. waduh...sedap bangat ni bu..bikin saya lapar nengok ini apa..haha ada lagi ker tak ni?...nk mkn breakfast la kat sini..hehehe

    ReplyDelete
  7. Kak Zarin,
    tu la kak....memang gebu dan lembut apam ni..macam kek lak....he..he..

    Aina,
    haaaa...tu mesti lapar tu..pilih2 aina nak yg mana...
    maceh aina, nnti akak gi yer....

    Anna..
    bolehhh dongg...cukup ke 2 ketoi tu Anna...he..he...

    ReplyDelete
  8. Kak Yatie,
    memang akak kena buat lagi tu..he..he..sedapp kan kak...rasa macam kek pun ada...

    Kak Norma,
    haaa...sama la kita, mas pun dah suka segala apam.....
    nahhh kak, ada suku loyang ni..he..he...

    Izah,
    yerr makcik...rasa macam kek...
    kau jngn lma2 honeymoon makcik..he..he..

    ReplyDelete
  9. mmg betul mas.. sebijik apam pelangi.. resepi yg sama..cume dikurangkan sukatan telur jer.. yg susun bertingkat tuh akak punyer la tuh! hahahahaa

    ReplyDelete
  10. Nieza,
    haa..ha...sorang lagi speaking indon...nahh..nieza...4 keping..cukup kan...bekpess pe tu..he..he...

    Mawar,
    memang sedapp mawar...gebu dan lembut tau...

    ReplyDelete
  11. Kak Hana,
    tu la kak, mas saja buat sebab kak ummi kata sama ngan apam pelangi...cuma cara nak lapis tu jer yg lain...tapi tetapp sedapp...

    ReplyDelete
  12. salam mas,
    apam indon
    sama dengan apam pelangi ya..
    baru akak tahu..

    ReplyDelete
  13. Kak Mas.. patutdtg pepagi senyap jek rupanya mengapam.. kak nampak cam kek lapis he he he santiq.. kak Mas wat apam indon dapat nama.. napa nama apam indon kak he he he bleh tanya camtu?

    ReplyDelete
  14. Kak Ayu,
    rasanya sama la kot kak, bhn2 pun lebih kurang sama jerrr...

    Erma,
    he..he..jauh tu apam tu datang, entahlah...k.mas pun tak tahu mana dapat nama apam indon ni...belasah jer la erma...janji sedappp...he..he..

    ReplyDelete
  15. Salam Mas,

    Dah penat meroti ke tukar menu buat apam pulak hehehez ;)

    Waahhh mmg tersangatlah gebu apam tu...sedapnyaaa :ppp

    ReplyDelete
  16. semekom...dtg bawak pinggan berisi savoury pratha nih...ade org x???dtg nk mintak lagi apam indon tu,xcukupla 5 ketul tadi..nk lagi 5...lalallalala

    ReplyDelete
  17. Anie,
    haaa...virus meroti ada lagi tau....cuma sajer buat apam lak...memang gebu dan lembut apam ni.....try la buat anie...

    Mimiey,
    aiipp...tak leh mkn byk2....he..he...

    ReplyDelete
  18. salam mas...aish,mcmana leh tertinggal bnyk post kat blog mas ni eyh..x patot2...kek yang beralun2 tu rasa kek marble ker...nmpak cantik :)

    ReplyDelete
  19. rajinnya mas buat apam berlapi lapis ni.Kira apam moden ni mas.Rupa macam kek pun ya.

    ReplyDelete
  20. Del..
    miss u del..tak pe...boleh tengok balik del..he..he...aaa rasanya lebih kurang la..macam kek marble....cuma ada rasa coklat yang berlapis tu..sedappp..

    Kak CM,
    haaa..mas pun rasa macam tu gak...hajat dihati nak buat 3 layer mcm k.ummi...tapi bila dah sampai layer ke dua, dah penuh loyang..tu yg 2 warna jer...nasib baik sedapp tau...

    ReplyDelete
  21. mas.....apam yang santeeeeeeeek, mcm kek pun ada....rajin nyer........:)

    ReplyDelete
  22. maceh kak ayu...he..he..memang rasa macam kek kak....sedappp..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...