Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Thursday, December 2, 2010

Eggless Chocolate Cake




Assalamualaikum.
Teringin tengok kek coklat yang  Kak Hana buat hari tu, jadi Mas pun merajinkan diri buat kek coklat pagi ni, lagi pun yogurt ada dalam peti ais tu. 
Memang sedap kek coklat ni, tak rasa muak walaupun dah makan banyak. Ain ngan Daniel suka sangat sebab ada coklat atas kek tu. Petang ni Mas nak balik kampung, ada kenduri kahwin adik Mas. Nanti kita jumpa lagi tau...jap lagi nak kemas2 apa yang patut, sibuk la sikitt ni.....he..he...bye semua...lappp u all....sila2 la jamu mata ngan kek coklat ni yerrr....

                           
Eggless Chocolate Cake
Source : Kak HanaSuma dan Homekreation

Bahan :
60 ml air susu panas 
50 g susu tepung
1 tbs Nescafe @ Instant Coffee
1/2 cawan minyak masak
100 g gula
1 tsp esen vanila
1 cawan yogurt - resepi asal xde
125 g tepung gandum *
80 g serbuk koko * - hana cume buh 40g je..sedang elok kecoklatannya
1 tsp baking powder *
1/2 tsp baking soda
secubit garam * 
 bahan bertanda * campurkan dan ayak 




Cara :
Campurkan susu suam, susu tepung dan nescafe.
Masukkan minyak masak, gula dan esen vanila. 
Kacau hingga gula larut.
Masukkan yogurt dan kacau sebati.
Masukkan tepung dan gaul hingga semua sebati.
Bakar lebih kurang 35 - 40 min suhu 170 - 180 .
Mas dan Kak Hana kukus 40 minit.

Chocolate Ganache 
 Hana buat ganache resepi sendiri
Source: MyRecipe Facebook 
forgot to copy the contributor's name, thanks to the owner 

Bahan :
50 g serbuk koko
60 g Butter
1 cawan susu pekat


Cara :
 Campurkan semua bahan dan masak secara double-boiler hingga smooth. 
Kemudian curahkan atas kek.


11 comments:

  1. Uish, cake tu memanggil2 Love la Mas..hehehe ;)

    ReplyDelete
  2. Mas : telur dah habis ke? hihi...takde mood la nak ngekek, nak mintak sikit sana sinun blh tak..kenyang ni...

    ReplyDelete
  3. love
    he..he..meh love join makan sekali....

    Anna
    aiipp...telur ada 1/2 sarang lagi tu..sajer jer buat kek yg letak yogurt..sedapp tau Anna...moist jerr...

    ReplyDelete
  4. cun la mas deco kek nyer tu...masuk list jugak lah..yogurt ada..ntah ler bila rajin nk buat neh..hehe

    ReplyDelete
  5. uih... ngancam tok kek tu... oh tidakkkkkkkkkkkkkkk bole kalo x pandang... hehe

    ReplyDelete
  6. Izah
    he..he..mcm sape cun tu...
    buat la makcik, sedapp tau kek ni....makcik memang tengah rajinn tu...

    Anawahid
    he..he...dah pandang pun...tergoda yer..nah sepotong...

    ReplyDelete
  7. salam mas,
    akak kalau nampk kek coklat aje mesti satu badan excited gitu..heheh nampak sedap kek mas tu..tak pakai telur ya..

    ReplyDelete
  8. Salam Mas,
    Bnyk versi kan eggless cake ni...mmng nmpk sedap tu...

    ReplyDelete
  9. aduhai meleleh air liur..nak buat gak ni..stok coklat banyak lagilah

    ReplyDelete
  10. salam, ngancam coklat kek tu...gebusss. boleh nk menerai cuba buat.

    ReplyDelete
  11. salam kak mas, nak nak kek coklat tu kak, lamo tak makan, sure sedap ni, tukar ngan biskut koko rangup buleh?

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...