Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Saturday, December 25, 2010

Cekodok@Jemput-jemput Pisang



Pagi ni wat cokodok pisang untuk sarapan, cokodok pisang ni memang laku kat rumah ni, bebudak berdua tu suka sangat, Mas selalu buat cokodok pisang ni guna pisang masam, lebih sedappp, guna pisang lain pun boleh. Cokodok ni Mas tambah soda supaya cokodok cantik dan bulat2 dan Mas juga letak esen vanila untuk dapatkan aroma cokodok yang wangi, adik ipar Mas yang ajar masa dia datang rumah ari tu, memang betul, masa goreng cokodok ni, wangi jer bau pisang dan vanila ni, Mas suka.....malas nak celoteh pepanjang, tuan rumah nak sarapan dulu yerrr.....

Cekodok@jemput2 Pisang
Sumber : Mas Duniaku
Bahan :
  • 1 sikat pisang masam - pisang lain pun boleh
  • 4 - 5 sudu besar gula pasir
  • secubit garam
  • 1/2 sudu soda bikarbonat
  • 1/2 sudu esen vanila
  • 2 sudu besar butter@marjerin -  untuk ranggupkan cokodok
  • tepung gandum
  • air - sedikit jer 
Cara :
  1. Lenyek  pisang dan kemudian campur semua bahan kecuali tepung dan air hingga sebati. 
  2. Masukan tepung gandum, agak2 ngan pisang  dan kacau sebati dan letak sedikit air dan kacau lagi, boleh tambah tepung sedikit2 hinggan aduna tak lembik dan tak keras, sedang2.... 
  3. Lepas tu panas minyak dan jemput2 kan adunan dalam minyak panas ( api sederhana ) dan goreng, sambil menggoreng cokodok, godek2kan dengan sudip untuk dapatkan cokodok yang bulat.

10 comments:

  1. Salam Mas,

    Lama rasanya Anie tak buat cekodok pisang ni...rasanya nak dkt 2 tahun kot...hehehez. Maklumlah kalau buat pon mkn sorang2 takde kick lah :D

    ReplyDelete
  2. Salam Mas,
    Sedapnya cekodok pisang tu...kalau depan mata ni, maunya tak berenti akak mengunyah...akak mmng suka sngt cekodok pisang....adoyai lapornya..lum sarapan lagi ni...bak sepiring...hah3 tamak tul..

    ReplyDelete
  3. salam mas..
    sejuk2 nih klu ko bg seloyang penoh pong akak sanggup abeskan! ader lagi tak mas? heee

    ReplyDelete
  4. lama dah tak mencekodok pisang...nak skit mas..wangi sampai ke sini maaa

    ReplyDelete
  5. mas, cekodok pisang ni peberet kak ayu...mmmm musim2 hujan ni, lagi best le menghabiskan sepinggan pun dok sedor ni...mmmm errr....dah abis ke cekodok tu?

    ReplyDelete
  6. Salam kak mas,
    wah! ada cekodok. Ruginya tak datang awal. huhu..
    Sejuk2 camni memang kena la ngan cekodok pisang. Ok! nak gi beli pisang... ngeeee

    ReplyDelete
  7. wah sedap nk skit nk mkn breakfast ni.....nyumm nyumm....bawa blk 2 ketoi lak yer....hihihi:)

    ReplyDelete
  8. Suker segala kueh pisang..tepek pisang..kodok pisang..kek pisang..lempeng pisang..resipi pisang...suker suker suker...tq

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...