Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Sunday, December 26, 2010

Buttermilk Pancake



Pagi ni sarapan burger dan pancake. Ari tu nampak Kak Hana buat, lepas tu Izah lak, jadi ari ni Mas lak nak menerai Buttermilk Pancake.....memang betul macam makcik2 tu cakap, gebu betul pancake ni.....sedapppp....ni la pancake yang best lepas Pancake Mayonnis yang Mas pernah buat dulu. Maceh yer Izah dan Kak Hana.....lappp u alll...

Buttermilk Pancake
Sumber : Kak Hana , Izah
Bahan :
  • 150g tepung hot pancake - jika tiada ganti dgn tpg SRF atau tpg kek + 1sk baking powder dan soda dan secubit garam
  • 100ml buttermilk
  • 1 biji telur size M
  • 1 sudu makan gula
  • 1 sudu makan butter cair - optional
Cara membuatnya :
  1. Jika menggunakan tepung hot pancake, bancuh semua sebati menggunakan whisk@spatula dan masak seperti biasa.
  2. Jika menggunakan tepung SRF@tpg kek, blend semua sebati dan biarkan sebentar 10-15min baru masak atas kuali seperti biasa.
Buttermilk Homemade:

1 cawan susu segar + 1 sudu besar cuka 
@
1 cawan susu segar + 1 sudu besar lemon jus
1 cawan susu segar + cream tartar


Cara membuatnya :
  • Satukan susu dan bahan pemasam, dan peram 15 minit dalam bekas yang bertutup. Boleh digunakan.

8 comments:

  1. makcikk... sib baik dah sarap..kalau idak terliur jugak nek berpankek.. wat pe ujung minggu neh? hubby kami tak de..huhuhuu.. boringggg...

    ReplyDelete
  2. makcikk...nasib kita sama, hubby mas pun keje gak....mas pun dok rumah ngan bebudak jer.....sedapp la makcik pancake tu..mas suka....

    ReplyDelete
  3. nak wat gakkk pancake tu... masa kecik2 dulu emak selalu buat pancake buh bawang aje, buh cili....orang melayu ler katakan....

    ReplyDelete
  4. salam mas..
    akak lapa nih sbb tuh akak datang.. bawak piring beso! isi penoh2 mas.... hihihi.... *thanx mas sudi try.. mmuah!!

    ReplyDelete
  5. mamawana
    aitt, ada pancake letak bawang mgan cili ke mama, mas tak pernah makan lagi..he..he...selamat mencuba kak...

    Kak Hana
    kak hana, dah abiss la kak...bebudak ngan mak budak suka....he..he...

    ReplyDelete
  6. sian makcik2 ni bowink kat umah..meh kak cik teman meh... wangsa walk jom!!!hahahah...kak mas bwk bekal pancake, kak izah bwk bekal agar2 roti..mie bawak??? bawak diri....lalallalaal

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Salam Mas,
    Sedapkan bf pancake...akak mkn lempeng je ni....kih3..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...