Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Tuesday, December 14, 2010

Asam Pedas Ikan Pari



Kali ni ikan pari buat masak asam pedas lak, lama rasanya tak buat asam pedas, jadi teringin pulak. Lagi pun Ain ngan Daniel pun suka masak asam pedas ni.Resepi asam pedas ni biasa2 jer..tapi Mas letakkan juga disini yer untuk rujukan. Selalunya bila masak asam pedas, Mas akan goreng telur dadar buat pelengkap hidangan. Cukup la 2 jenis lauk, makan pun 3 orang jer....angin rajin pun kejap ada kejap hilang, macam mana tu..he..he..

Asam Pedas Ikan Pari
Sumber : Mas Duniaku

Bahan :
  • 2 keping ikan pari  
  •  jus asam jawa - ikut nak masam
  •  cili kisar - ikut pedas
  • 1 batang serai - dititik
  • bendi
  • daun kesum
  • Garam dan gula secukup rasa
  • sedikit kiub ikan bilis
  • * 7 biji bawang merah
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 inci belacan
  • 1/2 camca teh lada hitam biji


Cara membuat :
  1. Tumbuk @ kisar halus bahan2 bertanda * .
  2. Panaskan sedikit minyak dan tumis serai yang dititik dan bahan tumbuk @ kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga pecah minyak. 
  3. Tuang air secukupnya dan biar mendidih. Masukkan ikan pari dan daun kesum, kacau perlahan dan tuang jus asam jawa. Bila mendidih, masukkan bendi,garam secukup rasa dan sedikit gula dan juga sedikit kiub ikan bilis.
  4. Biar masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.

7 comments:

  1. sama la kita mas,akak pun kalo buat asam pedas mesti buat telur dadar jugak..mesti ada kicap sardin dan sayur tauge masak kicap..entah nape ek.?mesti nak kawin2 kan asam pedas ni dgn lauk2 tu.hehe

    ReplyDelete
  2. kak mas, mie nak semangkuk... tu tok hirup kuah je...nak semangkuk lagi, tok makan nasi...sgtla suka dgn asam pedas ni,boleh kawan dgn ain dan daniel kalau camni...

    ReplyDelete
  3. Salam Mas,
    Terliur betul akak klau nmpk lauk asam pedas....mmng lauk kegemaran akak tau....alamak terus lapar ni.....nak rasa kuah sikit....sikit jek...

    ReplyDelete
  4. masssss...nak makan nasi ngan lauk ikan pari mas ni..akak dah siap bersila nih...nasi penuh, ikan 2 ek..

    ReplyDelete
  5. Kak Anymz
    tu la kak...selera kita sama la...rasa macam serasi sangat telur dadar ni ngan asam pedas...masak tomyam pun macam tu gak..

    Mimiey
    ha..ha...kalau macam ni mau nya kena buat seperiuk besar....Ain ngan Daniel pun macam tu...

    Kak Yatie
    untuk Kak Yatie, Mas kasi asam pedas semangkuk...suka tak...he..he...

    ReplyDelete
  6. salam..
    mas.....
    orang jawa...memang tak boleh lari dari asam pedas dan tempe...

    ayu kan..masak asam pedas, 2, 3 jenis..pari, kaci, mayong...3 jenis ikan nie wajib gitu

    ReplyDelete
  7. Salam Mas,

    Kat dlm freezer ada lagi sekor ikan...anie dah plan nak masak asam pedas tapi malas arh nak menumis...hehehez Meh sini lah Mas, tolong tumiskan boleh tak? hehehz :D

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...