Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Wednesday, December 1, 2010

Apam Yogurt

  


Assalamualaikum.
Kali ni Mas menerai buat Apam Yogurt pulak, kesian tengok yogurt yang masih berbaki tu sebab Mas tak suka makan yogurt. Tapi kalau dah campur dalam masakan, yang tu Mas tak kisah.  Lagi pun petang esok Mas sekeluarga nak balik kampung, jadi semua barang kena habiss kan. 
Resepi hasil dari skondeng kat Myresepi, jumpa Apam Yogurt resepi dari Kak Yani  ni. Memang sedapp apam ni...lembutt jer..

                                                                         
Apam Yogurt

Bahan : 
untuk 8 biji 

2 biji telur
50g gula
100g plain yogurt
sedikit esen vanila
1 sudu besar minyak masak
150g tepung gandum
2 sudu kecil baking powder


Cara :
Pukul telur dengan gula sehingga kembang
Masukkan yogurt, minyak masak dan esen vanila, pukul lagi
Kemudian masukkan tepung yang telah diayak dengan baking powder. Kacau sehingga sebati.
Ceduk masukkan ke dalam acuan yang sesuai.
Akhir sekali kukus sehingga masak selama 20 - 25 minit.



10 comments:

  1. AKAK PENAH TRY APAM YOGURT NIH! mmg sedap! AKAK PONG KDG BLI YOGURT SAMPAI EXPIRED BARU ABIS! kdg tuh tk sempat bukak tau2 dah expired! Wakakakaa.... *haihhhhh kuor mcm2 tulisan pulok daaaaa

    ReplyDelete
  2. wakaka..kak hana, mas pun banyak kali gak, beli yogurt simpan, bila nak guna dah expired, mcm mana tu...buang kat tong sampah jawabnya...he..he..
    betul tu kak, sedapp betul apam ni, menyesal lak baru buat...he..he...mas nampak apam akak tu kat myresepi....

    ReplyDelete
  3. dulu mokwo dah buat apam nih, tapi bantat lah pulok..rase dia memang sedap..ingat nak buat baliklah tengok mas punye gebu elok jerr!

    ReplyDelete
  4. hari2 kluar apam..haih..wajarkan ambo gak mengapamkan tepung tu..td cik abe beli yogurt ingt nak wat cheecake..alalalalaa...silap2 aku makan gitu jer..haha

    bg tips skt apakah yg mmbuatkan naik menggunung tuh...kacau guna senduk ke mixer? tulun jawab..heheh..

    ReplyDelete
  5. mas..makcik pun pronah buat jugak, tapi adik bradik ngan mokwo..bantat....ingat kan masa tu kalau buat apam je asik bantat je..kene sumpah apa...hehee

    ReplyDelete
  6. salam kak Mas,
    wow gebunya apam tu.,..
    cantik... :)

    ReplyDelete
  7. Salam Mas,
    Akak pun pernah wat dulu..masa kat US rajin beli dan makan yogurt...dah kat Msia ni jarang beli...nak kena beli dan buat apam ni lagi...akak peminat apam tegar.....hah3...cun betul apam yogurt Mas...(balik kmpng lama ke???)

    ReplyDelete
  8. Mokwonik
    he..he..macam mana boleh bantat lak...sedapp kan mokwok apam yogurt ni...try la buat lagi...

    Anna
    Mas tak tertelan yogurt mcm tu jer, kalau masuk dlm masakan baru boleh,
    try la buat apam Anna...sedapp tau,apam tu Mas pukul guna mixer jer...agaknya sebab tu ke...he..he..

    Izah
    wakaka...cam no boleh bantat makcik...sumpahan pe yang terkena kat kau...rasanya sumpahan apam bantat tu dah berakhir...tengok apam makcik cantik2 jer...try la buat lagi makcik...

    Deetha
    ha..memang gebu apam ni Deetha...sedapp tau...

    Kak Yatie
    amboi2..dapat lepas gian kat makanan msia, terlupa akak kat yogurt yer...he..he..buat la lagi kak apam ni....mesti akak teringat kan kesedapannya...mas pun suka
    mas balik kampung dalam 10 hari kak...adik mas kahwin...

    ReplyDelete
  9. Salam Kak Mas.. nampak gebus.. erma x pernah wat..sedap kak letak yogurt? jarang beli plain selalu beli yang berperisa ha ha ha..

    ReplyDelete
  10. salam, dan singgah.ngancam jugak ya apam yoghurt tu..insyaAllah nak menerai gak.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...