Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, December 27, 2010

Apam Tepung Beras



Mabuk mengapam tak abiss lagi.....tergoda lak tengok Apam Beras Izah ngan Mimiey, petang semalam Kzai lak buat sama macam Mas. Dalam banyak2 apam yang Mas buat, rasanya Apam Beras ni yang paling sedapp, lembut walaupun dah sejuk dan gebu. Mas ada simpan sikit untuk  difrozenkan untuk wat sarapan pagi ni sebab Ros pernah frozenkan Apam Beras yang dia buat. Bila dikukus balik, kelembutan Apam Beras ni sama macam petang semalam. Lepas ni mesti Mas buat lagi, bebudak pun suka....maceh pada tuan resepi Apam Beras ni Kak Watie Penang dan semua yang mempromot apam ni.

akhirnya dapat gak cari acuan lompang ni......sukanya.....Apam beras ni pun tak senyumm..nape..api memang dah kuat, terbaca izah ckp jngn letak minyak dlm acuan bru apam senyummm, tak pe, nnti Mas try buat....

Apam Tepung Beras
Sumber :  Kak Watie Penang

Bahan :
  • 1 cawan nasi
  • 2 cawan tepung beras
  • 1 cawan gula putih
  • 1 1/4 cawan air
  • 1 sudu kecil yis
  • sepeket kecil eno

              

Caranya:
  1. Blend nasi dengan air hingga halus kemudian masukkan sugar, tepung dan yis. Blend lagi hingga sebati. Masukkan ke dalam bekas dan tutup rapat. Perap lebih dari 3 atau 4 jam (Akak bancuh lewat tengah maalam kukus pukul 5 pagi).
  2. Selepas diperap kacau perlahan dan masukkan eno, kacau sebati perlahan-lahan (warnakan kalau suka) dan biar sebentar.
  3. Panaskan kukusan. Masukan ke dalam acuan-acuan kecil dan kukus selama 15 hingga 20minit dengan api kuat.
  4. Boleh di makan dengan kelapa parut yang dikukus sebentar dan digaul dengan sedikit garam jika suka.



22 comments:

  1. wahhh..pepagi dah makan pam comel ni... mass... memang lembut giler kan.. tu lawa la apamnya.tak senget cam aku buat la makcik.hahaa... comel comel kan buat dlm bekas lompang..

    ReplyDelete
  2. Izah
    betul la makcik, memang apam ni lembut giler la...mas tak letak banyak izah, kalau tak, senget benget gak...nnti buat lain tak nak letk minyk kt acuan, boleh senyum yer makcik, sape ckp kt kau...

    ReplyDelete
  3. salam...
    amboi nampak sedap jaaa tu.....
    ada lebih lagi ka...antaq mai ckit...

    ReplyDelete
  4. Salam Mas,,,cantiknya apam..ni yg jeles ni.. ada sebijik dua dh senyum2 manja tu....

    ReplyDelete
  5. Salam kak mas,
    Ramai sungguh yang pomot apam beras ni. Geramla nengok. Memang perlu sengih ke apam ni kak? yang macam ni pun dah memanggil-manggil saya untuk mencubitnya, makan ngan kelapa parut... fuh! . Saya yg sengih ni. :D

    ReplyDelete
  6. kak mas dh buat apam ni...sedapkan??? sedapkan..mie pn rasa nak buat lagi tapi nak makan yg kak mas punya dulu,lalallala....

    ReplyDelete
  7. Mr Mama
    memang sedapp mr mama...tinggal pun 6 biji, mas baru kukus balik sbb semlm frozenkan sikit untuk bekpess pagi ni...ambik 1 rasa bolehh..he.he..

    Kak Norma
    salam kak, tu la, 2 biji tu baru nak senyumm, susah benar apam ni nk senyum, tapi rasanya memang besttt..lembut betoi....nnti mas nk try wat lgi, tak ltk minyk kt acuan, izah kta baru bleh senyummm..

    Indah,
    try la buat indah, memang lembut gila apam ni walaupun dah sejukk...sajer je nak apam ni senyum, baru cantikkk.....

    Mimiey,
    betoi la mimiey, lembut gila apam ni..k.mas suka....nahhhh..ambik sebiji jer rasa, budak kecik tak leh mkn bykkk2...he..he...nnti wat lagi jngn lupa anto subang sikittt...

    ReplyDelete
  8. alamakk keteapi lambat la arini... terkandas lam ribut salji.. hihihi... dah abes er mas? kene wat sendrik la nampaknyer nih

    ReplyDelete
  9. wakaka..k.hana..memang lmbt sikit, nasib baik ada 2 biji lgi tu..akak ambik sebiji rasa...nnti akak buat boleh anto sini sepinggan yer...aittt..akak dah buat ke blumm apam beras ni...

    ReplyDelete
  10. salam mas,
    ai akak ni bila lah lagi nak buat apam tepung beras ni ya..dah ramai yg mencuba..

    ReplyDelete
  11. salam maz..dh mabuk mengapam ye..xpelah jgn mabukk lain dh lah...hehehe..cantik je naik apam maz tu..x mcm apam akak mendatar je kt atas nye

    ReplyDelete
  12. Kak Ayu,
    try la buat kak, sedapp tau apam ni..mesti akak suka punya..

    Kak Kzai
    wakaka..tu la kak..mna than tngok mcm2 jenis apam.....sedap2 lak tu....ehhh..ok pe apam beras akak.....janji sedapp kan kak...

    ReplyDelete
  13. mas : eno tu takleh ganti benda lain ke? takde kat dapo ler

    ReplyDelete
  14. eno tu untuk menggebukan dan melembutkan apam ni anna....tak tahu lak mas nk ganti ngan apa...cari kt kedai runcit pun ada anna....eno peket biru tau, yg tak de perisa...

    ReplyDelete
  15. kita lagi ler lambat ni...timing x sama ni susahla...org dah nk luanck kita br nak breakfast...bila sampai sini sure dah abis kan..huhu..bw blk acuan jer lah dulu yer..kihkihkih

    ReplyDelete
  16. nieza
    ala cian nieza, tak pe,sambal pari ada, nk tak, tak lunch lagi kan..he..he..
    aaiipp...acuan tak leh...lama tu cari baru jumpa....

    ReplyDelete
  17. Salam Mas,
    Tadi akak wat apam ni gak....dah bnyk kali wat,mmng sedap dan lembut sngt....mngkin fungsi Eno tu yg buatkan bertambah lembut...esoklah baru n3...comel2 apam Mas...bau barulah acuan lompang tuuuu...

    ReplyDelete
  18. mas pun rasa macam tu gak, eno tu yg menggebu dan melembutkan apam ni....sedapp kan kak...
    he..he...apam beras ni merasmikan acuan lompang tu...mas beli kt kedai jual brg2 dapur....maceh akak sebab bagi tau mas...

    ReplyDelete
  19. salam kak mas, wah dah buat ya apam beras kak watie ni, ros mmg suke sgt, wlupun tak mekar namun gebus kan kak, betul tu, ros klu buat mmg frozenkan, pastu kukus balik, jadi gebus kan..kak klu ade yang frozen tu hulur2 lah sikit kt ros ni heheee

    ReplyDelete
  20. tu la ros, tak kisah tak senyumm, janji sedappp gila...lembut betoi apam ni kan, k.mas dah kukus balik apam yg difrozenkan tu...masih sedapppp dan lembut.....sukanya...

    ReplyDelete
  21. nak tya la.. kat mana beli acuan lompang tu? 1 kg da cari tp xjumpa gak... huhu... sedey

    ReplyDelete
  22. As salam Mas, kalau nak makan keesokannya kena frozen juga ke? Kalaj simpan dalam bekas bettutup dalam peti ais jer, ok kot. Nak kena keluarkan dari acuan dulu ke?

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...