Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Thursday, November 11, 2010

Pulut Inti



Teringin lak nak makan pulut inti, jadi Mas buat petang semalam. Disebabkan tak de stok daun pisang, jadi Mas masukkan dalam acuan jer untuk bentukkan  pulut tu, senang sikit nak makan dan nampak cantik kan. Rasanya untuk dihidangkan untuk tetamu pun cantik jika dibentuk2 macam ni, senang tetamu nak makan sebab dah diletakkan inti kelapa diatasnya.

Pulut Inti

Bahan-bahan :
Bahan Pulut
  • 2 cawan beras pulut - rendam semalaman ataupun kurang dari 3 jam
  • 1 1/2 cawan santan 
  • garam
  • daun pandan simpul
Bahan Inti
  • 1 cawan kelapa parut - parut yang putih sahaja
  • 10 sudu besar gula melaka @ gula merah + gula putih - manis ikut suka
  • sedikit garam
  • daun pandan simpul

Cara-cara :
  • Toskan beras pulut dan masukkan ke dalam loyang @ mangkuk tahan panas. Kukus pulut dan daun pandan hingga pulut 1/2 masak dan angkat. Kemudian masukkan santan dan garam.  Gaul sebati dan kukus lagi hingga pulut masak. Jika pulut masih mentah boleh tambah suku cawan santan lagi dan terus mengukus hingga masak.
  • Dalam kuali lain, satukan semua bahan inti kelapa. Masak hingga kering dan semua sebati. Alihkan dari api.
  • Pulut dan inti kelapa boleh dibungkus dengan daun pisang atau dimasukkan dalam acuan seperti Mas buat dan letakkan inti kelapa atasnya. Mas guna acuan putri ayu untuk dapat bentuk berlubang tu.

10 comments:

  1. wahh..pandai pandai..tepuk tangan.pagi pagi kuar pulut inti.eh kalau inti pedas pun sedap gak kan..serunding ke kan..

    ReplyDelete
  2. kak mas ni mmg tau!! tayang benda yg mie sggggggtt suka.. kalau dpt mkn ni,confem xshare dg sesape... kak mas,nnt wat air oren eh..mie nk g bekpas pulut inti nih..

    ReplyDelete
  3. Salam kak mas!! aiiii misssss uuuuuuu!!! sedapnyer pulut! tp mcm jakun sikit dgn pulut inti gini :D nanti nak cuba buat jugak... tp kan kan kan yg kat bwh tu lg best, gian betul dah lama tak mkn ikan cencaru, suke betul sumbat ke bakar ke....tak sabo nak balik! :D

    ReplyDelete
  4. izah
    memang boleh makcik, tapi disebabkan teringin pulut inti...buat2 tak nmpk serunding dlm bekas tu....ha..ha...
    pstt: he..he...bini sapa yang pandai ni....

    mimiey
    sebiji macam adik ipar k.mas, hantu pulut....he..he..k.mas suka makan jer pulut ni..
    aippp....makan pulut mesti ngan kopi, pulut tak kawan ngan air oren tau...

    Ika
    kau tak makan pulut inti..ruginya...sedapp tau...belajar2 makan yer..he..he...
    ika ...kat siam tak de ikan cencaru ke....balik sini cepat....boleh makan puas2...kampung kat mana ika...

    ReplyDelete
  5. lawonyer mas... sedap plak tuhh! akak pong suker pulut inti nih! nak 4 ketui mas..

    ReplyDelete
  6. Salam Mas,
    Akak mmng suka pulut inti ni, kalau akak tak sempat2 nak cetak..main cedok kat piring kecik, letak inti...mkn dngn penuh selera sambil tngk tv...sebelah tngn pegang kopi panas...fuh menyelerakan...

    Psst= tertunai hasrat di hati nak buat dan mkn puff..

    ReplyDelete
  7. Kak Hana
    he..he...dah abis kak..buat petang semalam.....lepas dah kempunan nk makan pulut inti....

    Kak Yatie
    haaa..sedap kan makan sambail minum kopi....sajer jer bentukkan pulut tu, nampak cantik sikitt..he..he..
    Alhamdudillah...termakbur gak kan, boleh makan puff puas2....

    ReplyDelete
  8. Salam Kak Mas... fuh berpeluh cari umah lama akak...ridu nak lepak umah akak.. mmm memang syantik bila cetak camtu...

    ReplyDelete
  9. Mas...kita panyang dgn pulut, sakit urat tapi kalo org pelawa, pantang ditolak..heheh

    ReplyDelete
  10. Erma
    ala cian, dah jumpa kan..he..he..nk still 1 blog jer erma....
    tu la erma...cantik kan...he..he..

    Anna
    ni pantang jeniss mana ni....semua bolehh...baik cakap pantang jummpa...he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...